Een werktafel

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Na paar jaar op schragen te werken vond ik het nu wel tijd voor een werktafel.
Deze moest wel op wieltjes staan zodat deze snel naar buiten kan en natuurlijk om deze opzij te kunnen rijden voor plaatst te maken.
Ook had ik wel zin om er het gekende gatenpatroon in te maken.
Dus eerst maar eens een mal besteld. Deze is die van 24/t wood geworden. Kost toch iets minder dan de ujk parf guide.
Na dat deze geleverd was konden we beginnen.

Als eerste stap heb ik het onderstel gemaakt.
Deze van gewoon vuren hout en een plaatje betonplex van 12mm dik.
360.jpg


Al snel eens het werkblad geplaatst (deze is van 18mm MDF). Ik heb er ok nog een plaat van 9mm dik onder geplaatst. Deze kan ik er altijd uithalen moest ik willen.
360.jpg


Natuurlijk ook nog wat versteveging aangebracht. Anders zou het werkblad wel snel doorbuigen.
Op de foto is duidelijk een potloodlijn te zien die 18mm van de bovenkant is.
360.jpg


Dan beginnen aan het freeswerk. De gaten voor de bench dogs mogen er in.
Met de Mal van 24/7 wood gaat dit zeer snel.
Wel heb ik er extra bench dogs bij gebruikt. Dit voor zeker te zijn dat de mal mooi in 1 lijn zit.
Ik weet dat dit normaal niet nodig is maar als dit je gemoed kan sussen waarom niet.
360.jpg

Het resultaat bevalt me.
360.jpg

Dit heb ik dan ook gedaan voor die 9mm plaat zodat de dogs zeker diep genoeg geplaatst kunnen worden.
Hier heb ik wel geen foto van genomen.
Je ziet dus maar 72 gaten maar eienlijk zijn het er 144.
360.jpg

Dan toch maar besloten om de bodemplaat te verstevigen.
En klaar is de werktafel of zoals mijn oudste zoontje er maar snel een overdekt terras van heeft gemaakt.
Deze bank is dus 2 keer goed gekeurd
360.jpg
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
‘t zal in ieder geval comfortabeler werken dan de schragen:). Maar ik denk wel dat het verstandig is om - in ieder geval op 3 zijden - te schoren. Dan wordt het ook een heel stijf tafeltje en dat geeft meer zekerheid.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
‘t zal in ieder geval comfortabeler werken dan de schragen:). Maar ik denk wel dat het verstandig is om - in ieder geval op 3 zijden - te schoren. Dan wordt het ook een heel stijf tafeltje en dat geeft meer zekerheid.
Bedankt, hier was ik nog over aan het nadenken. Maar ik zal dit morgen zeker doen.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Allen bedankt. De versteviging is ondertussen al aangebracht.
Ook het eerste projectje is al gemaakt.
Het gekende gatenpatroon heeft al zijn nut bewezen.

Wat me ook wel opvalt is dat als je een werkbank wil maken het wel handig zou zijn moest je al een werkbank hebben.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Allen bedankt. De versteviging is ondertussen al aangebracht.
Ook het eerste projectje is al gemaakt.
Het gekende gatenpatroon heeft al zijn nut bewezen.

Wat me ook wel opvalt is dat als je een werkbank wil maken het wel handig zou zijn moest je al een werkbank hebben.

Ach een workmate is toch wel ergens te vinden? Net 4 platen van 120x60 geboort op de oude WM van B&D )verkopen ze toch nog ietss goeds)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Turlijk maare een workmate is eigenlijk een zeer kleine werkbank, "Handig" voor op een locatie.
Ik heb een kleine vaste werkbank en een MFTC werkbank maar gebruik er altijd nog mijn workmate bij en ben blij dat ik deze nog heb.
Na gebruik inklappen en aan de muur hangen, dat neemt maar weinig ruimte in.
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.