Glas in hout

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Eindelijk begonnen aan een projectje waar ik al lange tijd zin in had: een houten lamp waarin gekleurde stukjes glas in hout zijn geplaatst.

De lamp komt buiten, dus hardhout lag voor de hand. Van een oude Mahonie-houten deur plankjes gezaagd en geschaafd op 8 mm dikte. Hier zit natuurlijk niet de uitdaging, maar die zit in het feit dat ieder stukje glas een unieke vorm, kleur en afmeting heeft. Voor ieder stukje glas moet dus ook een unieke sponning gefreesd worden.

De voorkant van de lamp is inmiddels klaar, dus kan ik hier de door mij gevolgde werkmethode voor de geïnteresseerden laten zien.

Het project is gestart met het uitzoeken en het plaatsen van het glas op een witte ondergrond.

Die witte ondergrond is nodig omdat alle stukjes individueel digitaal overgetrokken moesten worden.
IMG_0130klein.jpg

Hiervoor is eerst de foto zodanig bewerkt dat er een duidelijke contour van de stukjes overbleef.
Layer 1.jpg

Daarna de contour overgetrokken en opgeslagen als DXF. Ik heb met diverse programma's geprobeerd om de contour automatisch te laten bepalen (o.a. photoshop=> Filter=> Stylize=>Trace contour en Inkscape=>trace bitmap), maar het beste resultaat kreeg ik toch gewoon met Autocad en een simpele polyline. Mooie strakke baan die jezelf in de hand hebt.
tekening.jpg

Vervolgens de Gcode gegenereerd en het spulletje op de machine geplaatst.
IMG_0238.jpg

Op de machine zelf testen of alles past. Het werkstuk is ingeklemd gehouden zodat het nulpunt niet verloren ging. Hierdoor was het mogelijk om correcties uit te kunnen voeren.
IMG_0246.jpg

Daarna natuurlijk schuren en "ontstoffen"
IMG_0253.jpg


En tenslotte van het zonnetje gebruik gemaakt om het eindresultaat beter te kunnen zien.
IMG_0252.jpg

Aan de zijkanten en achterkant wordt de komende weken gewerkt. Deze worden gemaakt volgens hetzelfde procedé, dus verder niet zo interessant. Als de lamp klaar is, zal ik hier het eindresultaat laten zien.

De lamp krijgt overigens nog een dakje en een bodem en zal waarschijnlijk afgewerkt worden met een aantal lagen vernis die ook op boten gebruikt wordt. Eenmaal in de tuin, mag het weer z'n best doen en bepalen wat het lot van de lamp zal zijn.

groet,
Ronald
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Mooi hoor, knap gemaakt!

dank je wel.

Even een update met wat foto's

Alle vier de zijden van de lamp zijn gefreesd, en alle stukjes glas zijn op hun plaats gelijmd in de siliconenkit. Een lekker werkje om de overtollige uitgeharde kit weer van het glas en het hout af te krijgen. Kostte me wel een aantal uren.
IMG_0325.jpg

De 4 zijden even voor de foto in de sponningen gezet om een idee te krijgen van het uiteindelijke resultaat.
IMG_0336.jpg

Maar het wordt tenslotte een lamp, dus provisorisch wat licht aangebracht
IMG_0328.jpg

Volgende stap in het proces wordt bodem en dakje en zal er ongeveer zo uit komen te zien.
(ik wilde het glas ook in het model in Fusion 360 opnemen, maar dat vond m'n notebook niet zo leuk ;-) )
lamp2 v4.jpg


Binnenkort weer een update.

groet,
Ronald
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ronald, om de lichtverdeling mooier te maken zou je kunnen denken aan een 4 tal stroken ledstrip die je op een aluminium koker in het midden neerzet, dan schijnt je licht echt heel mooi alle kanten op en krijgen alle delen evenveel licht van onder tot boven.
Het gebruik van aluminium om de strips op te plakken heeft een paar redenen: eenmaal geplakt blijft het jaren goed zitten. Het werkt ook als koeling voor de LEDs.
Met de deksel en bodem erop zie je er helemaal niets meer van en komt je glas in hout nog veel moier tot zijn recht.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Super gaaf en een mooie combinatie van techniek en creativiteit!

Dank je wel:)

Ronald, om de lichtverdeling mooier te maken zou je kunnen denken aan een 4 tal stroken ledstrip die je op een aluminium koker in het midden neerzet, dan schijnt je licht echt heel mooi alle kanten op en krijgen alle delen evenveel licht van onder tot boven.
Het gebruik van aluminium om de strips op te plakken heeft een paar redenen: eenmaal geplakt blijft het jaren goed zitten. Het werkt ook als koeling voor de LEDs.
Met de deksel en bodem erop zie je er helemaal niets meer van en komt je glas in hout nog veel moier tot zijn recht.

Deze tip ga ik zeker gebruiken. Het houten gedeelte van de lamp is nu helemaal klaar en nu is het licht aan de beurt. Dat zullen inderdaad ledstrips op aluminium gaan worden.

Gisteravond de bodem en het dakje gefreesd. Om er nog een speels tintje aan te geven, heb ik er een soort van Japans dakje van gemaakt.

final2.jpg

Met als eindresultaat
final.jpg

groet,
Ronald
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.