Hout voor shutters

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Welk hout zouden jullie mij aanraden om shutters te maken(ze hangen wel buiten)?

Mvg,
Rudy
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Schutters dragen meestal wapens, die kolven kunnen van heel veel verschillende houtsoorten gemaakt worden. Een mooi stuk noten zal dan niet misstaan.

Maar zonder dollen, ik neem aan dat je shutters bedoelt. Populier kan je erg mooi schilderen, maar gewoon vuren is natuurlijk ook een optie.

Ik ben wel benieuwd, in ons huis wil ik misschien ook wel een keer shutters voor de ramen aan de straatzijde maken. Een fotoverslag van de bouw zou van harte welkom zijn! Succes.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Schutters dragen meestal wapens, die kolven kunnen van heel veel verschillende houtsoorten gemaakt worden. Een mooi stuk noten zal dan niet misstaan.

Maar zonder dollen, ik neem aan dat je shutters bedoelt. Populier kan je erg mooi schilderen, maar gewoon vuren is natuurlijk ook een optie.

Ik ben wel benieuwd, in ons huis wil ik misschien ook wel een keer shutters voor de ramen aan de straatzijde maken. Een fotoverslag van de bouw zou van harte welkom zijn! Succes.

Ok,bedankt het zijn inderdaad shutters!!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou er nog een keer over nadenken om zelf alles te maken. Als je ovale lamellen zelf wil frezen is dat niet het eenvoudigste. Waarschijnlijk kan je ze als halffabrikaat tegen iets meer dan de houtprijs kopen. Dat is natuurlijk nooit zo leuk als zelf maken maar scheelt wel veel tijd.
Succes
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik zou er nog een keer over nadenken om zelf alles te maken. Als je ovale lamellen zelf wil frezen is dat niet het eenvoudigste. Waarschijnlijk kan je ze als halffabrikaat tegen iets meer dan de houtprijs kopen. Dat is natuurlijk nooit zo leuk als zelf maken maar scheelt wel veel tijd.
Succes

Hallo, heb jij een leuk adresje toevallig?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
In het verleden heeft iemand hier een verslag van gemaakt hoe hij ze gemaakt had
Staat hier ergens op het forum
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hallo, heb jij een leuk adresje toevallig?
Helaas niet meer een van mijn vroegere klanten was een van de eerste in Nederland die met shutters begon. Hij haalde deze uit Canada(als ik het goed onthouden heb) en de rest van de onderdelen uit china. Bij mij de rails van rvs en de loopwielen. Alweer meer dan 10 jaar geleden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
m.i. is de gekozen afwerking doorslaggevend voor je keuzen.

ze hangen in weer en wind ik neem aan dat ze wel een tijdje mee moeten.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Die franse link is wel heel mooi spul voor buiten. Ik denk niet dat mijn vrouw dat in de woonkamer zou willen, maar wie weet kan ik buiten nog eens een keer een pergola maken. Voor binnen is het bouwverslag waar Marcel naar verwijst erg nuttig. Mooi resultaat, wel veel werk... maar goed, daar krijg je ook veel voldoening van natuurlijk.
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
Hallo, heb jij een leuk adresje toevallig?

Hi rudy,

ik heb toevallig ook net een draadje geopend over zelf maken shutters. Geen idee hoe ik daar naar moet door verwijzen. Ik heb nogal wat inspiratie van "klussen met Henk" op youtube (volgens mij ook een hagenees) die zelf de lamellen op de zaagtafel maakt door ze kruislings (vanaf kopse kant bezien dus linksboven/rechtsonder) op ca 7 a 8 graden af te zagen en verder roundover met de frees en schuren geloof ik. Dat lijkt me wel te doen als je een vaste opstelling/jig maakt voor repeterend werk. Blijft een klusje dat wel. Grootste uitdaging is om ze allemaal precies zelfde maat te houden uiteraard.

Zit zelf nog wat te stoeien met de pins waaraan ze hangen en het open/sluit systeem. Scheppie (nickname) heeft hierover ruim verslag gedaan enkele jaren terug. Daar moet ik zelf ook nog induiken want is gisteren allemaal gepost.

succes,

groeten Rob
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.