"Beiteltje"

arnoud1965

Actieve deelnemer
3 nov 2016
46
15
Laatst een beitel gevonden. waar werd zo`n formaat beitel voor gebruikt.
hij is geheel van staal Steenbeitel? maar op 25 graden geslepen Houtbeitel?
 

Bijlagen

  • IMG_0238.jpg
    IMG_0238.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 321
  • IMG_0236.jpg
    IMG_0236.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 318
  • IMG_0235.jpg
    IMG_0235.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 316

arnoud1965

Actieve deelnemer
3 nov 2016
46
15
Dank voor de reactie.
Werd dit alleen op schepen gebruikt of ook in oude molens. ik heb hem gekocht/ gekregen 5 euro van een oude molenaars zoon. volgens hem kwam i van de molen maar wist ook niet wat het was
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Nee, dat is geen breeuwijzer.
Ik breeuw regelmatig voor mijn beroep (het herstellen van houten schepen) en ken vele soorten breeuwijzers. Ik heb ze zelfs naar mijn wens laten smeden in Denemarken.
Een breeuwijzer heeft een grotere kop nodig, anders sla je de (dure) breeuwhamer kapot. Verder mag een breeuwijzer absoluut niet scherp geslepen zijn. Maar ook de smeedvorm (1 zijde vlak, de andere zijde verjongd) is niet des breeuwijzers.

Waar dit object dan wèl voor bedoeld is? Ik weettutnie. Misschien oud vuil vet van de kamwielen steken?

Wim.
 

arnoud1965

Actieve deelnemer
3 nov 2016
46
15
De beitel is geweest van molenbouwer Tjaskers uit Giethoorn. 1878.
het gebruik blijft voor mij onbekend. Wellicht werd hij gebruikt voor houtverbindingen in gebinten maar ik weet het niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.