De beste manier om mdf te behandelen ?

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Wat is de beste manier om mdf keukendeurtjes te behandelen?
Ik ga misschien een nieuwe keuken maken de deurtjes moeten dan van mdf worden.
Er zullen zeker profielen in gefreest worden,dus ik zit met lekker veel randjes, en dus open structuur.

Toen ik nog voor mijn vorige baas werkte spoten wij dat met een heel waterige 2k lak van veveo.
Dit was een blanke lak en werd keihard en was goed schuurbaar.
Je kon de randen daan heerlijk glad schuren, en met de verdere behandeling beginnen.
Maar ik heb nu geen mogelijkheid meer om te spuiten, dus wil ik het rollen.

Ik denk er over om de open structuur (kopse kanten) te behandelen met verdunde witte houtlijm.
Dan er 2 lagen rubbol primer plus op te zetten
En 2 keer af te lakken met, rubbol satura plus.

Of zijn er beter mogelijkheden dan hoor ik het graag.
Ik ben al aan het zoeken geweest maar kon geen duidelijk antwoord vinden.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
bij mijn vorige werkgever deden wij dit gewoon met een kwast.
En of ander laksoort van 2 compenten,

Dit werkte echter ook zeer goed.

je kan dus ook gewoon met de kwast op schilderen.
Lijkt me ook makelijker dan met de rollen gezien je met de kwast alle hoeken en naden kan dekken,
Waar de roller druipers ofwel zakkers achterlaat.
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Ik zet lak altijd met de kwast op en ga er daarna met de roller over.
Dan heb je eigenlijk nooit zakkers.
Tenminste niet met goede lak.

Maar mijn vraag is eigenlijk, zijn de producten de beste, of is er wat beters als particulier te krijgen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
mijn vriendin gebruikt altijd gesso.(weet niet precies welk merk en produkt dit is,zij noemt het zo).

Weet wel dat dit voldoende dekt.
Meen dat het een witte kleur had.
Maar ook prijzig. Maar geen chemische rotzooi.
 
A

Athanor

Guest
Gesso is een witte "grondverf" voor schilderslinnen en andere materialen. Daarmee leg je de basis voor een fraai kunstwerk. Mijn vrouw gebruikt dit ook als ze wel eens op board of MDF wil schilderen.

Fons
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Gebruik MDF met lakdraagfolie van het merk Medite. Scheelt gronden maar (niet de randen en gefreesde delen) belangrijker; je krijgt een veel strakker resultaat. Voor de randen unifill primer van Sikkens. Geluk
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eerst een grondlaag en dan aflakken met een rolletje. Speciale verf is niet nodig. Mijn keuken is op deze manier gemaakt, en na zeven jaar is ze nog altijd in prima staat. Ze wordt wel niet zo intensief gebruikt daar ik alleen ben. De randen is kwestie van ze een paar keer meer te doen.
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Surfie zei:
als particulier zijn geen betere producten verkrijgbaar.


Oké dat is duidelijk.

Hebben jullie nog een mengverhouding voor de witte houtlijm en water?
Hoe dunner hoe beter het er in trekt, maar de lijm wordt daar weer niet beter van.
Ik zit aan rond de 20% water toevoegen te denken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij sealden het mdf in onze mallen altijd met Tweecolux van de IJssel. Droogt/hard zeer snel, je kunt bijna achter elkaar doorrollen. Schuurt gemakkelijk en geeft een prachtige basislaag voor verdere afwerking, http://www.de-ijssel-coatings.nl/nederlands/leveringsprogramma/verfmaterialen/product-overzicht.html

Prive heb ik ook goede ervaringen met mdf primer van Albastine, 1 laag is voldoende, ook op kopse kanten en het schuurt prachtig strak weg. Dat laatste zie ik niet zo gemakkelijke gebeuren met witte houtlijm. Je vult de kopse kanten wel, maar je wilt het ook strak en glad kunnen schuren.

Nog even over je verven Bertus. Je krijgt zakkers in de verf als deze niet goed verdeeld is, er komen dan te grote verschillen in de opp. spanning van de opdrogende verf. Verdelen doe je het gemakkelijkst met de roller, het mooiste resultaat krijg je met de kwast. Dus de beste techniek is, netjes uitrollen en dan heel snel, net met de tip van een echt goede kwast van boven naar beneden even door de natte verf heen (ook op een boot of een gevel hoor je de kwast van boven naar beneden te bewegen).

jaap
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
jaap zei:
Wij sealden het mdf in onze mallen altijd met Tweecolux van de IJssel. Droogt/hard zeer snel, je kunt bijna achter elkaar doorrollen. Schuurt gemakkelijk en geeft een prachtige basislaag voor verdere afwerking, http://www.de-ijssel-coatings.nl/nederlands/leveringsprogramma/verfmaterialen/product-overzicht.html

Prive heb ik ook goede ervaringen met mdf primer van Albastine, 1 laag is voldoende, ook op kopse kanten en het schuurt prachtig strak weg. Dat laatste zie ik niet zo gemakkelijke gebeuren met witte houtlijm. Je vult de kopse kanten wel, maar je wilt het ook strak en glad kunnen schuren.

Nog even over je verven Bertus. Je krijgt zakkers in de verf als deze niet goed verdeeld is, er komen dan te grote verschillen in de opp. spanning van de opdrogende verf. Verdelen doe je het gemakkelijkst met de roller, het mooiste resultaat krijg je met de kwast. Dus de beste techniek is, netjes uitrollen en dan heel snel, net met de tip van een echt goede kwast van boven naar beneden even door de natte verf heen (ook op een boot of een gevel hoor je de kwast van boven naar beneden te bewegen).

jaap
Jaap hartelijk bedankt, heerlijk zo'n forum
Ik ga eens zoeken of ik die 2k lak privé ergens kan kopen.
En jou manier van van verven ga ik zeker proberen.
Wel vind ik de satura lak mooi strak trekt.
Iedreen die hier komt denk dat ik mijn deurtjes heb gespoten.
Maar als ik nieuwe ga maken moet ik het mdf van het begin afwerken.
Nu waren ze van een kunstof laag voorzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.