Perenhout verkopen

Partymuisje

Nieuw lid
18 jun 2019
7
0
We hebben perenbomen omliggen. Wel zeker 80 jaar oud, hoogstam. Nu las ik dat dit schaars hout is en wil het liever verkopen ipv opstoken. Iemand suggesties waar ik het kan verkopen??
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Welkom Partymuisje, wij willen graag wat meer weten. Je bent nieuw hier op het forum dus voorstellen is wel vrij gebruikelijk.
Waar ligt het hout? Wat meer info over de afmetingen. Ook zijn wij dol op foto's. Wanneer is het hout gekapt. Je zou her niet geloven maar er zijn er die alleen gekapt hout willen van oneven dagen bij volle maan.:rolleyes:
 

Partymuisje

Nieuw lid
18 jun 2019
7
0
Welkom Partymuisje, wij willen graag wat meer weten. Je bent nieuw hier op het forum dus voorstellen is wel vrij gebruikelijk.
Waar ligt het hout? Wat meer info over de afmetingen. Ook zijn wij dol op foto's. Wanneer is het hout gekapt. Je zou her niet geloven maar er zijn er die alleen gekapt hout willen van oneven dagen bij volle maan.:rolleyes:


Hoi k weet nie of k t zo goed doe.
K kom uit midden-limburg.
Is 4 juni omgegaan. Zijn stammen van lenges van 1 meter ong 45 cm breed mss iets meer/minder. Niet gemeten.

Ik kwam met google deze pagina tegen. Heb ook ergens gelezen de uiteinden met parafine instrijken. Word voornamelijk voor muziek instrumenten gebruikt. Omdat het schaars is, en zulke oude bomen. Dacht mss een idee om aan te bieden kan iemand me op weg helpen....
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Het hart ( de kern van de boom ) eruit zagen
en de uiteinden insmeren helpt
maar het meerendeel van het perenhout wat ik probeerde te bewaren is gescheurd
midden limburg das hier bijna om de hoek /)
als je hulp nodig hebt met verzagen laat maar weten
mvg Tom
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Zeker een goed idee! Er wordt veel te veel goed en waardevol hout in de kachel gestopt! Dit klinkt als een mooie gelegenheid voor de mensen die graag met perenhout werken. Alle lof dus voor je initiatief. Zelf heb ik helaas niet de middelen om er iets mee te beginnen, en ik woon ook totaal niet in de buurt. Maar je zal vast iemand vinden. Wat fotootjes helpen, mocht je gelegenheid hebben om die te maken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heel erg schaars is het niet, maar je komt het niet dagelijks tegen
als je op zoek bent naar de pot met goud, stop dan met zoeken, want dat is er meer voor nodig dan een stammetje peer, recht foutvrij, geen rot, niet getordeerd gegroeid etc (maar er is ook markt voor het andere uiterste)
smeer het als de donder in met houtlijm ! perenhout scheurt snel en veel
Paraffine werkt alleen als je het heel heet kan insmelten, anders heeft het geen zin, valt er zo weer af !
een meter is niet heel erg lang, zonde dat het zo kort is

zeker een mooi initiatief, ik hoop dat het hout een mooie weg vindt en jij tevreden bent met de opbrengst (y)
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In deze staat: ik doe een beredeneerd gokje: 100-200 euri per kuub (omgerekend zo'n 16-32 euri per stammeter). Hooguit. Het is nog nat, niet verzaagd, moet nog getransporteerd, er is geen enkele garantie mbt hoeveel bruikbaar hout over gaat blijven.
 

Partymuisje

Nieuw lid
18 jun 2019
7
0
In deze staat: ik doe een beredeneerd gokje: 100-200 euri per kuub (omgerekend zo'n 16-32 euri per stammeter). Hooguit. Het is nog nat, niet verzaagd, moet nog getransporteerd, er is geen enkele garantie mbt hoeveel bruikbaar hout over gaat blijven.

Hoe moet ik op deze site foto s toevoegen. Er zijn ook lenges van 2,5 meter bij. Ligt nu op een hoop is van 4 juni.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
16 dagen waarbij een aantal dagen flink zonnig... ik gok dat er al scheuren in zitten, wellicht nog niet heel diep
 

Partymuisje

Nieuw lid
18 jun 2019
7
0
foto

In deze staat: ik doe een beredeneerd gokje: 100-200 euri per kuub (omgerekend zo'n 16-32 euri per stammeter). Hooguit. Het is nog nat, niet verzaagd, moet nog getransporteerd, er is geen enkele garantie mbt hoeveel bruikbaar hout over gaat blijven.

hoop dat t zo lukt met de foto's. via mijn gsm ging het niet.
 

Bijlagen

  • IMG_1043[1].jpg
    IMG_1043[1].jpg
    101,7 KB · Weergaven: 156
  • IMG_1042[1].jpg
    IMG_1042[1].jpg
    101,9 KB · Weergaven: 156
  • IMG_1041[1].jpg
    IMG_1041[1].jpg
    101,9 KB · Weergaven: 156

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Nathouden gaat moelijk met zo een stapel
zo snel mogelijk verwerken of de mooie dikke stukken in stromend water leggen dat geeft je iets meer tijd
maar op de foto’s zie ik maar 2 stamdelen die dik genoeg lijken om te verzagen
mvg Tom

om te verzagen tot planken misschien, maar om stamdelen van te maken als draaihout zit er genoeg leuks bij lijkt me.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
om te verzagen tot planken misschien, maar om stamdelen van te maken als draaihout zit er genoeg leuks bij lijkt me.
klopt ik heb alleen een paar jaar geleden wat peer proberen te verwerken
alles dag na kappen onschorst en hart verwijderd kopse zijden ingesmeerd met houtlijm
en alles in de schauduw buiten bij deze tempratuur laten liggen en ik had van 2 m3
mooi hout maar een paar blokken die bruikbaar waren na een paar maanden de rest had te veel droogscheuren
Vandaar dat ik denk zo snel mogelijk verwerken
mvg Tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.