Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24
  1. #1

    Tafelblad eik rond krijgen

    Hey, ik ben nieuw hier.
    Vraag: ik heb een rond tafelblad gemaakt dikte 50mm.
    Echter zijn de zijkanten niet perfect.
    Hoe kan ik dit oplossen, kan je de zijkant schaven met een degelijke schaarmachine?
    Of zijn er andere oplossingen?
    Alvast bedankt voor de hulp/tips.
    Grt Michael

  2. #2
    Als een gaatje in het centrum niet erg is (bijvoorbeeld onderkant): monteer de bovenfrees op een lange lat (ongeveer de radius van de cirkel), zet de andere kant van de lat vast in het centrum (voldoende stevige spijker of andere pin) en gebruik het geheel als een ‘passer’. Zo kan je in meerdere gangen een perfecte cirkel frezen. Je hebt natuurlijk wel een voldoende lange frees nodig. Zo heb ik ook mijn ronde tafel gemaakt.

    Groet,
    Arjaan

  3. #3
    Oh, en welkom op het forum natuurlijk!

  4. #4
    Hey Arjaan,
    Bedankt voor de tip.
    Gewoon met een lange groevenfrees dan?
    Ik heb de Festool 1010 met cirkelgeleider maar men frees was niet lang genoeg en heb wat zitten prutsen...

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Locatie
    Hoeksche Waard
    Berichten
    401
    Je kan ook een groef frezen. Dan aan de buitenkant van die groef met bijv. decoupeerzaag rondzagen en dan vanaf de andere kant met een flush trim frezen.

  6. #6
    Er zijn wel langer frezen maar de prijs en verkrijgbaarheid gaan niet altijd hand in hand. Wat je kan proberen is met een stiftfrees / of rechte frees met de cirkelgeleider de onderkant te doen. Het restant via de bovenzijde met een kopieerfrees. Het lagertje gaat dan langs je net schoon gefreesde zijde. Ga niet werken met verlengstukken (alleen bij 12mm) Er komen veel te veel krachten op je festooltje. Neem niet teveel in een keer af.

  7. #7
    AHK en Wim,
    Ik ben blij op dit forum te zijn.
    Hier steek ik zeker wat van op.
    Bedankt.

  8. #8
    Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Locatie
    Hoeksche Waard
    Berichten
    401
    Dat is iets duidelijker dan mijn reactie. Mooie aanvulling.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Er zijn wel langer frezen maar de prijs en verkrijgbaarheid gaan niet altijd hand in hand. Wat je kan proberen is met een stiftfrees / of rechte frees met de cirkelgeleider de onderkant te doen. Het restant via de bovenzijde met een kopieerfrees. Het lagertje gaat dan langs je net schoon gefreesde zijde. Ga niet werken met verlengstukken (alleen bij 12mm) Er komen veel te veel krachten op je festooltje. Neem niet teveel in een keer af.

  9. #9
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Locatie
    West Vlaanderen
    Berichten
    366
    Ik zaag deze meestal iets te groot uit, klein gaatje in het midden en ze frezen met een schaafkop ( verse mesjes erop ) op de verticale freesmachine.
    Op mijn geleider een blok gemaakt met pinnetje waar de massieve plaat dan op kan.

    Altijd al loepzuivere resultaten gehad

  10. #10
    Heb een zwaardere schaarmachine aangeschaft met as 12mm, denk dat men Festool 1010 ook wat te zwak is voor eik 50mm. Nu alleen nog een cirkelgeleider maken hiervoor.
    Bedankt voor de tip.
    Grt

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top