Nieuw hier en wat vragen over multiplex

Tjeske

Nieuw lid
14 jun 2019
8
0
Amsterdam
Hallo lieve mensen,

Ik ben nieuw hier en vrij nieuw in de wereld van de houtbewerking. Ik ben op zoek naar wat tips voor een klus.
Ik wil graag een bureau en een kast maken van multiplex waar de randen en hun lagen fineer mooi zichtbaar zijn, en de oppervlaktes wit (de kleur van de plinten en de kozijnen) zijn geschilderd.
Ik vroeg me af welk multiplex ik hiervoor het best kan gebruiken. Is het een goed idee om wit MDO of wit gegronde multiplex te gebruiken en dan in het gewenste wit schilderen? Of hebben jullie veel betere ideeën?
En hoe kan ik de randen het beste bewerken zodat ze er het mooiste uitkomen, zijn er specifieke randsealers en/of lak die goed werken en een mooi resultaat geven of kan ik het beter helemaal anders aanpakken?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt voor het meewerken

Groetjes van een verse houtbewerker.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi en welkom.

het mooiste multiplex is m.i. berkenmultiplex. Dit kun je opschuren, gronden en verven. De randen goed afplakken en eventueel afwerken met bijvoorbeeld vernis.

succes.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Het gemakkelijkst zal zijn om te vertrekken van HPL met multiplex kern.
Je moet een goeie kwaliteit kopen, zelf inspecteren of of alle lagen mooi strak en even dik zijn, (bijna) geen gaatjes. Als dat er al is, komt de rest wel goed. Gewoon zachtjes schuren tot alles mooi glad is en dan wat nabehandelen.

Als je HPL koopt, hoef je niet meer te schilderen, dat scheelt direct heel wat werk & kosten.

Ook belangrijk, hoe dacht je alles gezaagd te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi! Volgens mij bedoel je dit: https://kerfdesign.com/custom-furniture/

Deze man wil ook nog wel eens iets vergelijkbaars bouwen: https://www.youtube.com/channel/UC1V-DYqsaj764uBis9-UDug/videos

Basis is 18mm berken multiplex met HPL afgewerkt.
Randen/zichtbare multiplex delen zijn met een blanke PU lak behandeld

Onlangs iets vergelijkbaars gemaakt maar gewoon geverfd (RAL 9004).
Durfde HPL nog niet aan/nooit mee gewerkt/kosten etc.
Kopse multiplex nu nog onbehandeld.
Zwarte pootjes gewoon gekocht.
Stroken van ca. 40x244cm laten zagen bij de bouwmarkt (ivm vervoer).
Afkorten/op maat maken met de zaagtafel (DW745) en invalzaag (Mafell MT55)
Alles in elkaar gedeuveld (Mafell DDF40)
Schoonheidsfoutjes waar ik mee kan leven....

Kast.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.097
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
mpx berk is inderdaad de beste keuze
duurste kwaliteit is B/BB, maar als je de vlakken toch schildert, dan kan je voor BB/BB gaan
hpl is inderdaad de beste oplossing om een mooi vlak te krijgen, maar bekijk de prijs van het geheel
hpl is niet altijd in de gewenste ral-kleur beschikbaar
randen werk ik met https://www.linitop.com/index.php?langue=nl&page=produits-acryl-vernis af
het teveel dat je naast de rand strijkt, maw op de plaat komt, kan je er binnen de 24 u makkelijk af krabben, zelfs met je nagels
later wordt het te hard
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.