Zelfbouw slijpinrichting à la Sorby Pro Edge

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Op de open dag hout heb ik met interesse gekeken naar de demonstratie van de Sorby Pro Edge. Echter de prijs past niet in mijn budget. Daarom heb ik onlangs de slijpbanden los gekocht met het idee er zelf een bandslijper mee te knutselen. Het is eigenlijk de eerste 'machine' die ik probeer te maken.

Gisteren een paar oude beitels hersteld die volledig waren afgebeuld. Er ik heb (nog) geen geleiding op machine voor de hoek en de haaksheid en ik gebruik hem nu alleen om het groffe slijpwerk te doen zoals grote butsen uit beitels slijpen. Het afslijpen doe ik handmatig op een set diamantstenen.

Aandrijving is nu nog met de boormachine maar ik heb een electromotor voorhanden die ik er later op zal zetten.
IMG_20190617_212951.jpg
IMG_20190617_212959.jpg
Opspannen en uitlijnen van de slijpband gebeurd met twee moeren die de twee aandrijfrollen uit elkaar duwt.
IMG_20190617_213018.jpg

Voor het groffe werk, werkt dit uitstekend.

Groeten,
Thomas
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Leuk om te zien en mooi dat het werkt (dat is voor mij altijd een van de meest bevredigende dingen; zelf gereedschap maken). Ik wil nog eens zoiets maken, maar dan in staal of aluminium. Ik herinner me dat iemand recent zoiets heeft gepost op dit forum.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Ha, zalig. Ik ben zelf zo'n snob die altijd denkt dat ik het 'duurste en beste' moet kopen omdat 'ik er later anders toch weer spijt van ga krijgen'. Leuke dingen als dit wrijven er dan maar weer mooi in dat het veel simpeler en goedkoper ook kan, knap!
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Allereerst: netjes gedaan.
Maar wat is qua werking nu het verschil met een gewone bandschuurmachine die je op zijn kop monteert?
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Bedankt voor alle reacties.
@welp75: inderdaad weinig verschil. De banden zijn wat langer en ik heb ook een van die speciale banden van Sorby en die passen uiteraard niet op een gewone bandschuurmachine. Deze draait ook niet zo snel als een bandschuurmachine.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Het ziet er professioneel uit!

In de toekomst een elektromotor en tandwielkast toevoegen, dan kun je je accuboormachine weer voor elders gebruiken ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.