Zelf op de beurs staan

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Zijn er mensen die zelf af en toe (of regelmatig) op beurzen of markten staan met werken? Ik heb dit recent met een paar mede houtsnijders/draaiers een eerste keer op de ambacht markt gestaan met onze werken. Heel erg leuk, maar bijna niets verkocht. Nu hadden we niet gewoon een tent en wat tafels met onse spullen op, dus qua aankleding kan het zeker een stuk beter. Wat hadden ook de indruk dat de bezoekers meer rommelmarkt prijzen verwachtten.

In ieder geval, als iemand tips heeft over het opzetten en aankleden van een kraampje en bepalen van prijs van werkstukken is dat zeker welkom.

Voor draaiwerk zonder fancy bewerking bvb een "eenvoudige" kom of schaal gingen we ruwweg uit van lengte x breedte x hoogte gedeeld door 2. Dus ongeveer de helft van het volume. Hadden we ergens gevonden en dat leek meestal op een schappelijke prijs uit te komen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn persoonlijke ervaring is dat het lastig is, zodra je de wat grotere/duurdere zaken meeneemt. Rekende je voor een schaal van 30 cm diameter x 10 cm hoog nu 30x30x10/2 (4500) of 30x10/2 (nog steeds 150 euro) ? Hoe dan ook, ook een fruitschaal van 40 euro laten mensen gemakkelijk staan als de volgende kraam handgemaakte zeepjes van 2 euro/stuk heeft.

Duurdere markten zijn beperkt beter, er komt wel koopkrachtiger publiek, maar vooral de marktorganisatoren weten rijk te worden met hun prijzen. Evenementen waarvan duidelijk is dat het om handgemaakte houten artikelen gaat zijn wat mij betreft de beste.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik rekende breedte x hoogte / 2. Een schaaltje van 18 diameter x 6 hoogte /2 was dan afgerond 50eur. En dat was duidelijk te veel voor het publiek daar. Mss is delen dor 3 beter, dat zou dan ongeveer 35€ zijn.
Nu is het ook niet de bedoeling om er rijk van te worden, maar je steekt er toch wat tijd en 'liefde' in, dus ik wil ze ook niet voor een spotprijs weg doen.
Hoe bepaal jij de prijs? Werkuren kan je moeilijk gaan aanrekenen, dan wordt het vaak te duur, zeker voor snijwerk.

We volgende keer ook wat meer hele goedkope items zoals tolletjes en paddenstoeltjes maken. Dan verdien je normaal tochje standgeld al terug.
Er was wel veel interesse in hoe het gemaakt werd en dergelijke, dus dat zit wel goed.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ja dit is erg lastig...

Selectief zijn in de beurzen waar je naartoe gaat. Zo zou ik persoonlijk eerder naar een 'Swan Market' gaan dan naar een braderie of een rommelmarkt. Bij de eerstgenoemde, zeker in de grote steden, is men wellicht bereid om meer te betalen. Beurzen in de bekende rijkere gemeentes zijn misschien ook interessant.

Mensen zijn het gewend om voor een habbekrats een schaaltje te kopen bij de Action of Xenos en die vinden ze ook 'mooi'.
Wellicht dat je dan meer moet focussen op 'uniek', 'kwaliteit' en 'ambacht'.

Op plekken als reclameland.nl of drukwerkdeal.nl hebben ze mooi en betaalbare spullen.

Je kan de beurs ook gebruiken voor meer dan simpelweg verkopen. Maar juist om klanten te werven, visitekaartjes uitdelen enzovoorts. Dan gebruik je jouw kraam meer als uithangsbord dan mobiele winkel.


Goed, dit zijn allemaal hersenspinsels, wellicht raakt het kant nog wal. Maar ja... Nee heb je, ja kan je krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Excuus, zie dat mijn voorbeelden wel heel erg Nederland centrisch zijn. Maar wellicht leveren ze ook in België. :)
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
@Houtvos: klopt het was een ambacht markt, maar staat beter bekend als trappist feesten, wat al een idee geeft van de bezoekers die er waren. Ik heb toch een twintigtal kaartjes uitgedeeld, dus misschien komt daar wat uit.
Het was zelfs met weinig of geen verkopen zeker een leuke ervaring en voor herhaling vatbaar. Wat praten met mensen, een demo geven en een trappist drinken tussendoor.

Ik zal je links eens bekijken. In Belgie is dat waarschijnlijk vistaprint en dergelijke.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Wellicht kun je enkele van je producten bij bepaalde winkels in 'de etalage' zetten. En dit bedoel ik niet per sé letterlijk.
Maar stel je zet een mooie en bijzondere fruitschaal bij een gerenommeerde keukenzaak op een prachtig kookeiland. Gratis en voor niets. Pas als een klant tegen de keukenboer zegt "wat moet die fantastische schaal die zo naadloos bij mijn toekomstige keuken past, kosten?" of "waar kan ik zo'n schaal kopen?".

Wel zul je op een gegeven moment een bedrijf moeten gaan worden (voor zover je dat nu al niet bent). Dat moet je eigenlijk ook als je met een bepaalde regelmaat op beurzen staat. Ik weet wel dat velen menen dat als het een hobby is, dit niet hoeft. Maar dat is een misvatting.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
@keeswest: dat is een goed idee. er zijn altijd wel een aantal winkels in de buurt met etalages die iets extra kunnen gebruiken. In België mag je x aantal euro bijverdienen zonder daar een bijberoep of iets dergelijks van te moeten maken. ik heb niet direct een idee hoeveel dat precies is, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik heb een paar keer op een 'kerstmarkt' gestaan, wat mij opvalt is dat mensen afkomen op een topstuk, in mijn geval een mooie snijplank. die ik dan ook prijs op 40-50 euro. En vervolgens als je ze aan de praat hebt een weggaan met een kleiner kadootje van rond een tientje, een pennenhouder oid.
Op zo'n dag verkocht ik dan misschien maar een snijplank, maar wel 10 pennenbakjes van 10 euro.
 

Lucasje

Nieuw lid
19 jun 2019
3
0
@Houtvos: klopt het was een ambacht markt, maar staat beter bekend als trappist feesten, wat al een idee geeft van de bezoekers die er waren. Ik heb toch een twintigtal kaartjes uitgedeeld, dus misschien komt daar wat uit.
Het was zelfs met weinig of geen verkopen zeker een leuke ervaring en voor herhaling vatbaar. Wat praten met mensen, een demo geven en een trappist drinken tussendoor.

Ik zal je links eens bekijken. In Belgie is dat waarschijnlijk vistaprint en dergelijke.
Ik sta zelf regelmatig op beurzen en heb erg goede ervaringen met het beursdrukwerk van Drukland.be!
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Waarschijnlijk ga ik voor een bedrukt tafelkleed of -loper en een t-shirt. Er mag wel wat reclame zijn, maar het moet ook geen afgelikte marketing strategie worden of zo.

Voor de indeling van het kraampje dacht ik aan de zijkant een wand te zetten met een french cleat systeem (ken de nederlandse benaming niet). Daar kunnen dan verspreid enkele schapjes aan gehaakt worden om kommen en dergelijke te presenteren.
Op de tafel zou ik dan wat documentatie leggen over de werken dat wat meer uitleg geeft over technieken, houtsoorten etc.
Zo krijgt de bezoeker een idee van het werk dat er in gaat en waarom de prijzen niet die van een zweedse groothandel zijn :rolleyes:
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Heeft iemand mooie werktekeningen of posters ter decoratie/informatie of een idee waar ik die kan vinden?
Ik zou graag wat uitleg voorzien over hoe zo'n schaal, pen, ... wordt gemaakt. Mijn design skills zijn alleen niet al te best ;).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik denk dat je die markten beter kunt beschouwen als promotie en een weg om een klant te vinden.
Als het je bedoeling is om wat te verdienen is het beter om in opdracht te werken.
als je het gewoon leuk tijdverdrijf vind doet de prijs er weinig toe
Indien die formule voor jouw werkt en je tevreden bent met de opbrengst moet je hem zeker gebruiken
Maar eigelijk zou het materiaalkosten + arbeid moeten zijn.

Wij komen meestal op zoiets terecht tijdens de vakantie, ik ga echt niet met een zware schaal lopen sjouwen.
Verder moet het m.i redelijk bijzonder zijn om 40 euro voor te vangen van een toevallige klant, een "gewone" houten fruit schaal koop je voor 10-15 euro bij de action of soortgelijke koopjes winkel
(en die zijn ook handgemaakt en allemaal net even anders)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.