Hangmatstandaard vraag

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoi, ik ben dit weekend begonnen om een hangmatstandaard te maken. Ik wou het maken met pen en gat en ben inmiddels al een heel eind. Ik moet nog 1 gat kappen en dan kan ik de boel in elkaar gaan zetten. Het past allemaal mooi, zeker voor een eerste keer. Je wordt per gekapt gat handiger merk ik wel :)

Ik had bedacht om de pennen vast te zetten door middel van een houten pin erdoorheen te slaan of door de pennen in te zagen en er wiggen in te slaan. Wat zou de beste methode zijn voor deze constructie. Ik verwacht dat er behoorlijk kracht op komt dus een beetje stevig is wel fijn. Tevens vraag ik me af of ik hier goed doe aan gewone houtlijm (Bison D3) of beter een bruislijm pak (nog nooit mee gewerkt)

graag jullie advies!

Hier even het passen met klemmen:
oh44na.jpg


Die bankschroef van deze oude werkbank is heel erg fijn werken:
108davc.jpg


eerst voorgekapt aan 2 kanten en daarna met de slangenboor erdoorheen (heel voorzichtig)
swe2i1.jpg


na het kappen, boren en weer kappen:
10cukyc.jpg


en dan de eerste keer echt passen: (was nog even bang dat het door de hoeken niet in elkaar zou gaan maar dat ging perfect:
5to4w.jpg


In de laatste foto zit het nog niet helemaal erin omdat ik hem ook weer uit elkaar wou halen. Ik begin wel te twijfelen of de dwarsbalk de enorme krachten op de centrale balk goed de baas kan, misschien moet ik daar nog een zelfde stuk aan de bovenkant op doen zodat de balk beter vast zit op de voet. Dat zie ik wel zodra het staat.

Graag jullie advies!

Groeten, Peter
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Op wat voor ondergrond komt ie te staan? Als het een stevige ondergrond is, nog zo'n dwarsbalk in het midden van de horizontale balk toevoegen. Dan kan die balk niet meer doorbuigen, die hoekverbinding ziet er aardig sterk uit.
Het enige is, wat doet ie bij schommelen? Die hoek is sterk gemaakt, dus de statische last van iemand in de hangmat zal ie wel kunnen hebben, maar haaks op die sterke hoekverbinding is ie niet zo stabiel.
Hoe ga je die dwarspoten aan de horizontale balk vastmaken?

Ten aanzien van lijm, ik zou voor polyurethaan lijm gaan (bruislijm), sterk spul voor het wat lompere werk, en watervast.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
inmiddels ook het laatste gat uitgekapt en vanmiddag de boel even gepast. Ik vind het er goed uitzien maar nu moet ik de boel nog wel even vast maken en afwerken. Onder de dwarsbalken wil ik nog een paar kleine pootjes maken zodat je altijd op de breedste punten staat en zodat je net van de grond afstaat. Ik heb even in de hangmat gezeten en qua hoogte is het allemaal in orde. De haakse kracht op de horizontale kracht heb ik nog niet kunnen testen maar daar maak ik me ook een beetje zorgen over. Alle tips zijn welkom!

9ayfdx.jpg

1ph6ok.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Schoortjes erin? Is wel een beetje een puzzel, maar van die schuine palen naar de pootjes.
En dus nog een pootje in het midden om doorbuigen van die horizontale balk tegen te gaan, hoeft alleen maar een blokje te zijn.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Inmiddels is de standaard af. Ik heb de pennen met wiggen en lijm vastgezet. Uiteindelijk toch nog gekozen voor schoortjes om de haakse krachten op te vangen. Het kon anders net maar het leek me niet slim. Nu is ie echt degelijk!
330wfft.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.