Starten: is dit oke?

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,

Even wat context omtrent m'n volgende vragen: Binnenkort (begin augustus) emigreer ik naar Australië vanuit België. Best wel spannend allemaal, maar door wat geluk kan ik al m'n houtbewerkingsmachines en gerief (alle systainers, Hammer machines, ...) op een container zetten en meenemen naar daar. Ginder gaan we eerst nog in een huurhuisje wonen met een garage. Hier is genoeg plaats om alles te stockeren, maar het uitbouwen tot een atelier zal er jammer genoeg in het begin niet inzitten, dat gaat zijn voor wanneer we onze eigen stek hebben kunnen kopen ginder.
Uiteraard ging ik direct op zoek naar manieren hoe ik daar toch nog in de gezelligheid van m'n eigen huis met houtbewerking bezig kan zijn. Een deel zal dit zijn door me eindelijk eens toe te leggen op handgezaagde zwaluwstaarten (dat beloofd :)), maar het tweede plan bevind zich binnen het houtdraaien:
Van m'n vader heb ik een oude draaibank gekregen. Hij heeft deze denk ik een 30 a 40 jaar geleden of zo van m'n moeder gekregen, maar hij heeft ze nooit gebruikt. Het gaat om een Luna SP1000.
Ik heb nog nooit hout gedraaid, maar hiervoor zou ik nog net plek kunnen maken ginder. Zelf ben ik voornamelijk bezig met het bouwen van meubels. Tafelpoten, kastpootjes, ... e.d. kunnen draaien zou dus een mooie aanvulling hierop zijn.
Uiteraard plan ik me eerst deftig in te lezen en te informeren voor ik hieraan begin. Dat start met enkele vragen hieronder:

Wat zijn m'n vragen nu:
- de hierboven genoemde machine: is dit wat? De enigste info die ik online kan vinden (zonder m'n kredietkaart gegevens te moeten ingeven...) is dat hij een draad van M24x3 heeft (wat niet de standaard is als ik het goed heb). Een 'verloopstuk' zal dus hier best zijn denk ik dan? Kan deze machine goed gebruikt worden om op te leren draaien of ga ik tegen beperkingen aanlopen?
- Bij de hieronder geplaatste foto's is er ook een waar de 2 mogelijke bevestigingsmanieren opstaan (de grote ronde plaat en het puntige ding. Valt het op aan deze benamingen dat ik echt nog niets ken van houtdraaien :)). Zijn dit de meest gangbare methodes, of welke basisuitrusting vind ik hier? Wat zouden jullie iemand aanraden die start?
- Dan de houtdraai-beitels (ook op een foto te zien)... Ik vrees dat ze niet van gehard staal zijn... Kan dit kloppen? Ik vermoed dat dit heeeeeeeel veeeeeeel slijpwerk met zich mee gaat brengen. Moesten deze niet voldoen, welk budgetair verantwoord beginners-set zouden jullie aanraden?
- Zijn er nog zaken die ik hier over het hoofd zie?
IMG_20190617_135948443.jpg
IMG_20190617_140012941.jpg
IMG_20190617_140017517.jpg
IMG_20190617_140026903.jpg
IMG_20190617_140033180.jpg
IMG_20190617_140059895.jpg
IMG_20190617_140150873.jpg

Al merci om mee te denken!
Groet,
Peter
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Luna is an sich een degelijk merk, maar uit de tijd dat er nog zo goed als geen schalen gedraaid werden, maar kandelaars.
Dat zie je aan de relatief kleine schroefdraad M24, aan de waarschijnlijk hoge snelheden van de spindel, aan het dunne bed, aan alles.

Als dat is wat je wil gaan doen, is dit een geschikte bank. Mocht je extra accesoires willen gaan aanschaffen, dan lijkt een gebruikte bank met M33 me beter. Als je naar Australie gaat, is er vast wel een gebruikt Vicmarc daar :)
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Peter,

Alvast succes met de verhuizing.
De spullen welke je toont zijn niet heel slecht om mee te beginnen.
Het ligt er natuurlijk aan wat je ermee wil gaan doen.
Het draaibankje zou ik alleen maar gebruiken om spindelwerk mee te draaien of schaaltjes welke vanuit een ronde "blank" gaat maken.
De beitels kun je testen met een metaalvijl. Als de metaalvijl als een schaats over de beitels gaat is het staal hard genoeg om ermee te kunnen snijden.

Wat je verder nodig hebt is een bankslijpsteen met een witte steen. Het beste een langzaam draaiende. (van het merk Creussen bijvoorbeeld)
Aangezien je een beginner bent zou ik slijp-jigs maken/kopen om je beitels te slijpen. Uit de hand slijpen is een langdurig en moeizaam proces.

Groetjes,

Peter.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Bedankt voor de input al!

Ah super, dus hiermee starten is dan best nog wel oké om het wat in de vingers te krijgen. Moest het me liggen en een hobby op zich, kan ik van daar nog altijd zien voor een zwaarder model.

Voor te slijpen heb ik een oude Tormek T7 (deze gebruik ik ook altijd voor m'n beitels en schaafmessen), die gaat ook mee naar Australië. Ik denk dat ik dan inderdaad maar moet investeren in de mallen om de speciale vormen van houtdraaigutsen te slijpen.

Heb ik nog iets anders van 'klem-accessoires' nodig, of is de plaat en dat 'puntje' genoeg om de zaken mooi vast te spannen?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Een handig slijphulpstuk van Tormek is de SVD 186. Kun je je profielgutsen en (evt.) schalengutsen mee slijpen. Ik denk dat om lekker te werken je ze zeer regelmatig even over de Tormek heen zal halen....
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Is het misschien niet slimmer/handiger om in Australië een nieuwe draaibank aan te schaffen? Dan is makkelijker om daar een uitbereidingsset aan te schaffen, mocht je houtdraai hobby uit de hand lopen. Je hebt dan gelijk de "Australische maten" (neem aan dat ze met inches werken). En als het niet aanslaat is het ook weer makkelijker te verkopen. Ook ben je niet steeds bezig met verloopstukken die je er tussen moet plaatsen om passend te krijgen. Als je niet vaak hoeft te wisselen van chucks en dergelijke dan zal het wel mee vallen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken en een enkele reis naar Australië zal ook wel niet goedkoop zijn. Kan me voorstellen dat je de draaibank liever meeneemt in de container.

Als ik me niet heb vergist komt de draaibank Teknatool daar ook vandaan.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Kan hier niets zinnigs over zeggen. Maar ik wou je wel veel succes en geluk wensen met de opstaande verhuizing.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ginder kopen, is inderdaad beter.
Oppassen met Australië, want in Australië is M 30 x 3.5 de standaard voor de schroefdraad op de draaiende as van houtdraaibanken. Daar staan ze geïsoleerd mee. Bij ons, in Europa, is M 33 x 3,5 de standaard.
Vicmarc , en andere merken maken M 33 draaibanken voor Europa en M30 voorAustralie en waarschijnlijk nog wat ander maten van schroefdraad voor nog andere landen.

Ik zou je Luna gewoon gebruiken zoals die is, binnen de mogelijkheden van de draaibank. Weet je gelijk of je het fijn vindt. Kosten om het aan te passen zou ik niet maken.

succes,

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Woud

Nieuw lid
8 sep 2017
20
0
Geen toevoeging mbt het houtdraaien maar neem een aantal verlengsnoeren en stekkerdozen mee, dan hoef je niet zo veel stekkers te vervangen. Veel succes en geluk met de verhuizing.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Merci iedereen voor de succes-wensen! Ik plan nog een verslagje te maken van de verhuis van m'n atelier met wat foto's, beloofd nog een hele onderneming te worden :). Ik moet zeggen, heb bijna meer stress om m'n machines op zo'n boot voor 10 weken te zien verdwijnen dan om zelf ginder een heel nieuw leven op te starten :).

Voor het houtdraaien denk ik dat ik het dan inderdaad gewoon ga doen met hetgeen ik nu heb. Moest ik de microbe echt te pakken krijgen kan ik in Australie zelf nog zien hoe ik uitbreid. Ik ga dan enkel investeren in de hulpstukken voor m'n Tormek, da maakt het kostenplaatje toch nog iets of wat haalbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.