Eerste project: Eettafel met eiken blad

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Ha allemaal,

Het is tijd om mijn eerste project te gaan delen op het forum. Het maken van onze eiken eettafel. Het wordt een tafel die je tegenwoordig veel ziet met een eikenblad en een zwart stalen onderstel. Het blad wil ik gaan afwerken met trae 2k lak. Dan nu over naar het bouwverslagje :)

Een poos geleden heb ik al wat eiken balken gekocht en ook een kleine vandikte bank van Jet.

Als eerste heb ik de balken door de van diktebank gehaald, ging erg goed gelukkig. Tijdens het vlakken kwam ik er wel achter dat er toch meer af moet dan gedacht, het blad wordt dus wat minder dik dan verwacht.

319616C3-8D45-47BC-8F8C-88345E348749.JPG 6F926169-A45C-448B-A704-B70E44A88E7B.JPG

Na het vlakken hebben we de balken in de lengte recht gezaagd mbv een invalzaag en lineaal, zodat ze netjes recht tegen elkaar gelijmd kunnen worden. Daarna de balken met koekjes verlijmd en in de klemmen gezet

IMG_0533.jpg IMG_0535 (2).jpg

Na een nachtje in de klemmen te hebben gestaan, de kopse kanten recht afgezaagd. Ben erg tevreden over het voorlopige resultaat :)

IMG_0544.JPG


Ik heb nog wel een aantal vraagjes over het vervolg:
  1. In het blad zitten nog een aantal grote knoesten welke ik zou willen vullen met een donkere kleur (ongeveer gelijk met de knoesten). Nu heb ik al wat zitten zoeken op het forum en nu leek mij de vulmethode met de knottec lijmpistolen wel handig en makkelijk. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips voor andere manieren om dit te vullen?
  2. Er zitten een aantal gele vlekken in de tafel, komen deze nog terug na het lakken? Zoja, hoe kan ik deze nog uit het hout halen?

Groet Frank
 

Bijlagen

  • 6F926169-A45C-448B-A704-B70E44A88E7B.JPG
    6F926169-A45C-448B-A704-B70E44A88E7B.JPG
    82,1 KB · Weergaven: 1.054
  • IMG_0533 dl.jpg
    IMG_0533 dl.jpg
    78,3 KB · Weergaven: 1.054

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Thx Mikew!

Welke epoxy kan je aanraden en hoe breng je die dan op kleur? Is het vullen met epoxy verder lastig?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb zo'n lijmpistool. Ik gebruik dit om snel scheuren in schilderwerk op te vullen. Je moet het wel heet genoeg uit je pistool krijgen. Dus niet te snel beginnen. Anders valt het er uit.
Als je alleen een tafel wil doen zou ik epoxy nemen. Zelf werk ik met Z-poxy (bij modelbouwwinkels te verkrijgen)
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Bedankt voor de informatie Wim.

Had het idee dat epoxy lastig en moeilijk was, maar na wat uitzoek werk zie ik dit toch wel zitten. Ik ga kijken waar ze dit in

Verder heb ik het blad nu geschuurd, begint er meteen anders uit te zien. Helaas geen foto gemaakt.
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Ik heb de epoxy besteld en al wat zitten proberen op proefstukjes.

Nu heb ik tussen de verlijmde planken van het blad op sommige plekken nog een kiertje zitten. Nu had ik gedacht om deze kiertjes dicht te maken met schuurstof en houtlijm, maar ik kan het schuurstof natuurlijk ook mengen met epoxy. Heeft iemand tips of ervaringwat beter gaat werken?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Mijn ervaring is dat de combinatie schuurstof en (Titebond 2) houtlijm op eiken voor grote en duidelijk zichtbare kleurverschillen zorgt. Misschien dat andere lijmtypes/soorten hier minder of geen last van hebben.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Ik gebruik hiervoor voegenkit (tbv parketvloeren), gemengd met schuurstof, het schuurstof zeef ik nog in een theezeefje voor een fijn resultaat
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Je kunt natuurlijk ook opvullen met heldere epoxy zonder vulmiddel.
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Allen bedankt voor de tips!

Heldere epoxy vinden we niet mooi, aangezien de 'foutjes' dan nog zichtbaar blijven.

Ik heb wat geprobeerd op een proefstuk. De epoxy met schuurstof werd toch te donker, netzo als de schuurstof met houtlijm. Daarna heb ik lak met schuurstof gemengd en dit blijft goed op kleur dus dat gaat hem worden.

Verder heb ik de noesten gevuld met epoxy, is een behoorlijk slagveld geworden helaas.

IMG_1036.JPG

Van het weekend schuren en dan volgende week lakken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
IMG_20190808_204831.jpgIMG_20190808_210437.jpgIMG_20190808_211815.jpg
Ik heb even een test gedaan met knottec. Eerste foto handvat gevuld. Normaal druk ik in de warme "lijm"een dik stuk aluminium om te koelen. Hierna kan je het meteen afsteken. Als de "lijm" te koud aangebracht word kan je deze er zo weer uit trekken. Te warm dan gaat het borrelen.
Foto 2 geschuurd en de reparatie is nauwelijks meer zichtbaar. De schuur is te klein om te vullen.
Foto 3 foutje bedankt. Ik dacht zal is even snel schuren en dan met frictie polish het handvat laten glimmen. Ging prima tot ik het toerental ging verhogen. Knottec is polyamide/nylon of zoiets en dat gaat bij hitte smelten. Morgen is even kijken of we het kunnen wegdraaien of opnieuw gaan vullen.
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Voor het dichtsmeren van de kiertjes heb toch gekozen voor de voegenkit van het merk Soudal in de kleur midden eiken. Na het afstrijken vond ik hem nogal roze en daarom heb ik er schuurstof over / ingesmeerd. Ben tevreden over het resultaat.

Gisteren ook begonnen met het aflakken, zal vanavond een foto maken.
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Hierbij de beloofde foto's van de tafel, is wel bij kunstlicht. Er zitten nu 3 lagen Trae lak op, vanavond omdraaien en nog 2 laagjes aan de onderzijde.

IMG_1094.JPG

Gevulde noest aan de zijkant, gevuld met de parketnadenvuller.
IMG_1096.JPG


Hecht de lak goed op het door jou gebruikte product?
De lak hecht goed op de vuller, het lijkt alleen of deze wat krimpt waardoor het naadje een klein beetje dieper komt te liggen. Dit kan denk ik ook komen dat een deel van het schuurstof er weer uit is gekomen.

Erwin van den Berg
Heb je na het zagen met de invalzaag het hout nog geschaafd op de kanten die werden verlijmd?​
Nee, was misschien wel slim geweest. Dan hadden de planken misschien wat strakker op elkaar gezeten. Ik denk dat de invalzaag een klein beetje scheef stond tijdens het zagen.
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Ik heb even een test gedaan met knottec. Eerste foto handvat gevuld. Normaal druk ik in de warme "lijm"een dik stuk aluminium om te koelen. Hierna kan je het meteen afsteken. Als de "lijm" te koud aangebracht word kan je deze er zo weer uit trekken. Te warm dan gaat het borrelen.
Foto 2 geschuurd en de reparatie is nauwelijks meer zichtbaar. De schuur is te klein om te vullen.
Foto 3 foutje bedankt. Ik dacht zal is even snel schuren en dan met frictie polish het handvat laten glimmen. Ging prima tot ik het toerental ging verhogen. Knottec is polyamide/nylon of zoiets en dat gaat bij hitte smelten. Morgen is even kijken of we het kunnen wegdraaien of opnieuw gaan vullen.

Ziet er toch uit als een handig systeem, maar denk dat het toch goed is dat ik epoxy heb gebruikt aangezien het kleine stukje bij jou te klein is. Thx voor de tip!
 

PienPenny

Nieuw lid
2 aug 2019
9
0
Heb je de lak aangebracht met kwast of roller en ging dit goed? Hoe lang heb je gewacht tussen de lagen en is het niet zichtbaar?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.