Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Eerste project: Eettafel met eiken blad

Ha allemaal,

Het is tijd om mijn eerste project te gaan delen op het forum. Het maken van onze eiken eettafel. Het wordt een tafel die je tegenwoordig veel ziet met een eikenblad en een zwart stalen onderstel. Het blad wil ik gaan afwerken met trae 2k lak. Dan nu over naar het bouwverslagje

Een poos geleden heb ik al wat eiken balken gekocht en ook een kleine vandikte bank van Jet.

Als eerste heb ik de balken door de van diktebank gehaald, ging erg goed gelukkig. Tijdens het vlakken kwam ik er wel achter dat er toch meer af moet dan gedacht, het blad wordt dus wat minder dik dan verwacht.

319616C3-8D45-47BC-8F8C-88345E348749.JPG 6F926169-A45C-448B-A704-B70E44A88E7B.JPG

Na het vlakken hebben we de balken in de lengte recht gezaagd mbv een invalzaag en lineaal, zodat ze netjes recht tegen elkaar gelijmd kunnen worden. Daarna de balken met koekjes verlijmd en in de klemmen gezet

IMG_0533.jpg IMG_0535 (2).jpg

Na een nachtje in de klemmen te hebben gestaan, de kopse kanten recht afgezaagd. Ben erg tevreden over het voorlopige resultaat

IMG_0544.JPG

Ik heb nog wel een aantal vraagjes over het vervolg:
    1. In het blad zitten nog een aantal grote knoesten welke ik zou willen vullen met een donkere kleur (ongeveer gelijk met de knoesten). Nu heb ik al wat zitten zoeken op het forum en nu leek mij de vulmethode met de knottec lijmpistolen wel handig en makkelijk. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips voor andere manieren om dit te vullen?
    2. Er zitten een aantal gele vlekken in de tafel, komen deze nog terug na het lakken? Zoja, hoe kan ik deze nog uit het hout halen?

Groet Frank
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ziet er goed uit frank!
    je zou de gaten ook kunnen opvullen met epoxy, gemixed met de kleur van de noest.

Thx Mikew!

Welke epoxy kan je aanraden en hoe breng je die dan op kleur? Is het vullen met epoxy verder lastig?

Ik heb zo'n lijmpistool. Ik gebruik dit om snel scheuren in schilderwerk op te vullen. Je moet het wel heet genoeg uit je pistool krijgen. Dus niet te snel beginnen. Anders valt het er uit.
    Als je alleen een tafel wil doen zou ik epoxy nemen. Zelf werk ik met Z-poxy (bij modelbouwwinkels te verkrijgen)

Bedankt voor de informatie Wim.

Had het idee dat epoxy lastig en moeilijk was, maar na wat uitzoek werk zie ik dit toch wel zitten. Ik ga kijken waar ze dit in

Verder heb ik het blad nu geschuurd, begint er meteen anders uit te zien. Helaas geen foto gemaakt.

Ik heb de epoxy besteld en al wat zitten proberen op proefstukjes.

Nu heb ik tussen de verlijmde planken van het blad op sommige plekken nog een kiertje zitten. Nu had ik gedacht om deze kiertjes dicht te maken met schuurstof en houtlijm, maar ik kan het schuurstof natuurlijk ook mengen met epoxy. Heeft iemand tips of ervaringwat beter gaat werken?

Mijn ervaring is dat de combinatie schuurstof en (Titebond 2) houtlijm op eiken voor grote en duidelijk zichtbare kleurverschillen zorgt. Misschien dat andere lijmtypes/soorten hier minder of geen last van hebben.

Ik gebruik hiervoor voegenkit (tbv parketvloeren), gemengd met schuurstof, het schuurstof zeef ik nog in een theezeefje voor een fijn resultaat

Je kunt natuurlijk ook opvullen met heldere epoxy zonder vulmiddel.

Allen bedankt voor de tips!

Heldere epoxy vinden we niet mooi, aangezien de 'foutjes' dan nog zichtbaar blijven.

Ik heb wat geprobeerd op een proefstuk. De epoxy met schuurstof werd toch te donker, netzo als de schuurstof met houtlijm. Daarna heb ik lak met schuurstof gemengd en dit blijft goed op kleur dus dat gaat hem worden.

Verder heb ik de noesten gevuld met epoxy, is een behoorlijk slagveld geworden helaas.

IMG_1036.JPG

Van het weekend schuren en dan volgende week lakken.

Forum Rechten