Freesmessen voor Kity 626?

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Wie helpt mij op weg?
ik heb deze week een Kity 626 gekocht, een freesmachine, en ik wil daarmee graag rechte groeven gaan frezen voor ladebodems. Helaas zaten er alleen messen voor sierprofielen bij. Bij welke winkel(s) kan ik terecht voor losse messen die in die freeskop passen? En bestaan er ook verstelbare messen, zodat ik bijv. groeven van 7 t/m 14 mm kan frezen?
alvast bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Zoek op Flumessen, maar die zijn niet verstelbaar. Anders een verstelbare groeffrees aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Woodwurm

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Bedankt, ik heb gelijk gezocht op flumessen. Bijv. bij Euromec zie ik veel keuze, ook voor rechte groeven, maar die messen zijn te lang. De standaardmaten zijn 40 en 50 mm, maar in de Kity passen alleen 30 mm messen...

Weet iemand waar ik 30 mm wissel-of flu-messen kan kopen?

Verstelbaar hoeft eigenlijk niet ; met een 6 mm frees kan ik ook een 12 mm groef maken.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Hallo Chevy66 en anderen, dit zijn plaatjes van de freeskop (maar dan ondersteboven). De kop is bedoeld voor wisselmessen, alleen zijn ze wat kleiner/lager dan de gebruikelijke maat.

IMG_6291.jpg


IMG_6292.jpg
IMG_6293.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Dat ziet er niet uit als iets dat nog erg gangbaar is. Heeft je machine wel een 30mm as? Ik zou een standaard flu kop van marktplaats halen en die gebruiken. Als je een as van 20mm hebt kan je zoeken naar een flu kop voor gebruik op een radiaalzaag met een as van 16mm. Vraag je spinningwheels even om het gat uit te draaien naar 20mm. Kan je daarna weer standaart flumessen gebruiken. Je kan ook 2 verloopringen 30mm naar 20mm laten draaien, maar dat is meer werk en dus duurder.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Thanx chevy66; de Kity 626 heeft inderdaad een 20mm as.
Ik had ondertussen bij de Fransen ook al wat oplossingen gevonden, zie https://www.probois-machinoutils.com/fr/190-outil-pour-toupie-arbre-de-20-mm . Verloopringen, een verloopmanchet en een freeskop voor 40 mm messen, met een 20mm as. Misschien moet ik daar dan maar eens wat bestellen. Ik neem ook nog contact op met een slijperij in Nederland om te vragen of zij een 40mm mes naar 30mm kunnen afslijpen oid. En een vraagadvertentie hier op de Marktplaats, wellicht heeft iemand nog wat liggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Hoe zien die messen er uit zonder de freeskop? Gewoon rechthoekig hss met een borggroef? Wat zijn de maten. Hoe groot is het gat in je freestafel?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Om groeven te maken, kan je ook een slingerzaag gebruiken, gaan in de kleine maten tot zo'n 25mm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Dat freeskopje uit je post, lijkt me de goedkoopste oplossing. Kan je universele flu messen gebruiken. Ik gok dat messen laten maken voor je huidige freeskop duurder uit gaat pakken. En orginele messen vinden zal niet mee vallen. Dat wordt ebay in de gaten houden en dan zit je met hoge verzendkosten. Wat je nu hebt wordt al minimaal 40 jaar niet meer gemaakt.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
147
45
Thanx chevy66; de Kity 626 heeft inderdaad een 20mm as.
Ik had ondertussen bij de Fransen ook al wat oplossingen gevonden, zie Outillage à bois pour toupie Kity arbre de 20 mm .
Ik kwam vandaag toevallig deze tegen, geen idee of je al voorzien bent, maar wellicht makkelijk dan in Frankrijk bestellen:

 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en bert007

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik kwam vandaag toevallig deze tegen, geen idee of je al voorzien bent, maar wellicht makkelijk dan in Frankrijk bestellen:

Wauw, da’s alweer een tijd geleden. Bedankt, erg attent!
Ik heb destijds die Franse freeskop besteld, en daar standaard messen in. Daarmee heb ik toen de laden voor een bergmeubel gemaakt (sleuf in voor- en zijkanten om de bodem in te schuiven)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.