Welk hout voor Kumiko

Ambachtmaatjes

Nieuw lid
12 jun 2019
17
0
Hoi,
Ik ben nieuw op deze forum en nog een beginner als het gaat om houtbewerken. Ik wil graag Kumiko proberen te maken, maar ik vraag mij af welke houtsoorten hiervoor geschikt zijn. Vurenhout is een goedkope hout, maar splintert heel erg.
Iemand enig idee welk hout soorten ik hiervoor kan gebruiken? Omdat ik nog beginnende ben, wil ik het graag eerst proberen met goedkopere houtsoorten.
Bedankt Alvast.
 

Geck0

Actieve deelnemer
Hi
Sluit me bij GH1 aan linde werkt lekker en is inderdaad niet zo prijzig.
Weet niet wat voor apparatuur of gereedschap jij heb maar belangrijkste is eerst mooie gelijke latjes maken.
Ik zelf doe het met de hand met handig schaafje

zijn aardig wat filmpjes her en der dus begin eens met een Asanoha
en evt zijn er een x aantal boeken van Desmond King met uitleg, patronen etc.
heb op mijn blog ook wel wat voorbeelden
IMG_1351.jpg
 

Ambachtmaatjes

Nieuw lid
12 jun 2019
17
0
Bedankt voor de reacties. Ik zal dan even op zoek gaan waar ik lindehout kan kopen.

De rest van het gereedschap en apparatuur moet ik ook nog aanschaffen. Zo moet ik ook nog jigs (weet zo de nederlandse benaming niet) maken. Mag ik vragen waar je de schaaf en zaag gekocht hebt?


Hi
Sluit me bij GH1 aan linde werkt lekker en is inderdaad niet zo prijzig.
Weet niet wat voor apparatuur of gereedschap jij heb maar belangrijkste is eerst mooie gelijke latjes maken.
Ik zelf doe het met de hand met handig schaafje

zijn aardig wat filmpjes her en der dus begin eens met een Asanoha
en evt zijn er een x aantal boeken van Desmond King met uitleg, patronen etc.
heb op mijn blog ook wel wat voorbeelden
Bekijk bijlage 88700
 

Geck0

Actieve deelnemer
IMG_1492.jpg
Ja deze blokken zou je kunnen na maken samen met grote scherpe beitel. (diverse hoeken 30,60 45 22,5 graden etc)
ik heb die van mij ook met klein afstandhoudertje

indien dat schaafje niet heb kan je ook makkelijk een mal maken voor een bankschaaf zoals foto hieronder.
53239525_2539491802747239_7523240892687960423_n.jpg
en dan meerdere maken voor diverse maten.

schaafje komt van Bridge City Tools en de zaag is een dozuki., van mij komt bij dictum vandaan

zo gek veel gereedschap heb je niet nodig, basis is goed blokhaakje,dozuki stel beitels en blokschaafje + diverse jigs maken het soms wel makkelijk
en altijd goed aftekenen en zagen., aldoende leert men :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.