Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

mal voor boorgaten ikea lades

ik heb een aangepaste kast laten maken voor mijn ikea metod keuken, helaas ontbreken de voorgeboorde gaten voor de poten, dit is denk ik relatief makkelijk op te lossen (de kast kan eventueel op balken worden geplaatst. Helaas ontbreken ook de voorgeboorde gaten voor het aanbrengen van de lade geleiders. Zou ik hiervoor ergens een mal kunnen vinden?
    vriendelijk dank alvast!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Misschien wel netjes om je eerst even voor te stellen !

Willem

Excuses, het was niet mijn bedoeling om onbeleefd te wezen, ik voel me een beetje een leek tussen allemaal profs hier, dus dacht ik gooi de vraag er op goed geluk tussendoor, wie weet heeft iemand zin en tijd om een antwoord te geven

Beste Bob,

Ik ken die maten niet, maar met nauwkeurig opmeten in een metod kastje kom je denk ik een heel eind.

Groeten,
    Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Welkom op dit forum.

Ik ben op dit moment bezig met Ikea-stijl keukenkasten. Voor de ladegeleider, als het tenminste Euro-stijl geleiders zijn, het 32 mm systeem. Het zijn gaten van 5 mm en ze zitten op een patroon van 32 mm. Het eerste gat boor je 37 mm vanaf het front van de kast. Je moet op de geleider kijken welke gaten je gebruikt maar meestal zijn de grootste gaten voor de 5 mm schroeven. Die zitten op een veevoud van 32 mm vanaf het eerste gat gemeten. Als je Googled op "32 system" dan krijg je een overvloed aan informatie.
    Voor de voeten zul je zelf wat moeten meten. Meestal wordt zo'n stelvoet met één of twee nokken in voorgeboorde gaten geslagen en met één of twee schroeven vast gezet. Als je de website van de leverancier van die poten op kunt sporen zal die waarschijnlijk meer info over het monteren van die voeten hebben.

De poten kan je ook monteren zonder de nokken, die zaag je er vanaf. De gaten kan je gewoon doorboren vanuit een ander kastje. Wel een plankje over de boorgaten klemmen om uitbreken te voorkomen.

Ikea lades zitten niet op een 32mm raster, maar op een 50mm raster. Ze wijken bewust af van de gangbare norm. Ik ben ook met inbouw van Ikea lades bezig en heb de maten in de vestiging opgemeten. Alleen de onderste geleider wijkt af, die zit hoger, en dit wordt gecompenseerd door het front op deze lade lager te plaatsen. Als boormal voor de fronten heb ik één goedkoop Haggeby front van €4,- gekocht. Gaatjes doorboren en in je eigen fronten overnemen.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Hier zou je het mee kunnen doen. https://www.meubelbeslagonline.nl/aa...SABEgKab_D_BwE
    Blum heeft ook nog andere mallen maar zie zitten in een ander prijsklasse. Zoals al eerder vermeld zitten de boorgaten normaal op veelvouden van 32mm Toch zou ik dit even nameten. Ikea heeft met een speciale versie van Blum (is een merk van beslag) ladegeleiders gewerkt. Gebruikt nu een ander merk maar ikea werkt soms met eigen maten.

Ikea werkt in diverse landen met andere merken. Oostenrijk is nog steeds Blum, Nederland en Duitsland hebben momenteel Hettich geleiders. Maatvoering is altijd 50mm geweest voor de keukens. Pax kasten werken wel met 32mm, maar daar kun je die mooie goedkope ladeboxen niet voor kopen. Ik verzin dit niet zelf, de info heb ik van Kuechenforum.de

De lades die ik hier heb liggen zijn ook de Hettich lades
    Laatst gewijzigd door trilliwilli; 15-06-19 om 20:55.

Ik zal je de rit naar de Ikea besparen, want ik heb de tekening op mijn PC opgesnort:
    IKEA Metod gatenpatroon.pdf

Het ladesysteem Maximera maakt op dit moment in Nederland gebruik van de Hettich Innotech ladeboxen. Uiteraard aangepast voor de Ikea, want de bodem is ook anders als standaard, net als het afwijkende gatenpatroon.
    De geleiders zelf zijn de Quadro V6 Silent geleiders met 30kg belastbaarheid, dit zijn volledig uitrekbare en oliegedempte geleiders.

Omdat de lade specifiek op breedte voor de kast wordt gemaakt, is het goed om te weten dat Ikea 18mm dikke panelen gebruikt, waardoor bij een kast van 600mm breed een binnenmaat ontstaat van 564mm.
    De meeste keukenfabrikanten gebruiken 16mm panelen, waardoor je binnenmaat 4mm groter is.

De lades in een bestaande kast schroeven kan dus problemen opleveren. Hou hier rekening mee.
    Succes met Ikea hacken!
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Forum Rechten