mal voor boorgaten ikea lades

bob2000

Nieuw lid
15 jun 2019
3
0
ik heb een aangepaste kast laten maken voor mijn ikea metod keuken, helaas ontbreken de voorgeboorde gaten voor de poten, dit is denk ik relatief makkelijk op te lossen (de kast kan eventueel op balken worden geplaatst. Helaas ontbreken ook de voorgeboorde gaten voor het aanbrengen van de lade geleiders. Zou ik hiervoor ergens een mal kunnen vinden?
vriendelijk dank alvast!
 

bob2000

Nieuw lid
15 jun 2019
3
0
Excuses, het was niet mijn bedoeling om onbeleefd te wezen, ik voel me een beetje een leek tussen allemaal profs hier, dus dacht ik gooi de vraag er op goed geluk tussendoor, wie weet heeft iemand zin en tijd om een antwoord te geven ;)
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Bob,

Ik ken die maten niet, maar met nauwkeurig opmeten in een metod kastje kom je denk ik een heel eind.

Groeten,
Hans
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

WR1944

Oud hout
Welkom op dit forum.

Ik ben op dit moment bezig met Ikea-stijl keukenkasten. Voor de ladegeleider, als het tenminste Euro-stijl geleiders zijn, het 32 mm systeem. Het zijn gaten van 5 mm en ze zitten op een patroon van 32 mm. Het eerste gat boor je 37 mm vanaf het front van de kast. Je moet op de geleider kijken welke gaten je gebruikt maar meestal zijn de grootste gaten voor de 5 mm schroeven. Die zitten op een veevoud van 32 mm vanaf het eerste gat gemeten. Als je Googled op "32 system" dan krijg je een overvloed aan informatie.
Voor de voeten zul je zelf wat moeten meten. Meestal wordt zo'n stelvoet met één of twee nokken in voorgeboorde gaten geslagen en met één of twee schroeven vast gezet. Als je de website van de leverancier van die poten op kunt sporen zal die waarschijnlijk meer info over het monteren van die voeten hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
De poten kan je ook monteren zonder de nokken, die zaag je er vanaf. De gaten kan je gewoon doorboren vanuit een ander kastje. Wel een plankje over de boorgaten klemmen om uitbreken te voorkomen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ikea lades zitten niet op een 32mm raster, maar op een 50mm raster. Ze wijken bewust af van de gangbare norm. Ik ben ook met inbouw van Ikea lades bezig en heb de maten in de vestiging opgemeten. Alleen de onderste geleider wijkt af, die zit hoger, en dit wordt gecompenseerd door het front op deze lade lager te plaatsen. Als boormal voor de fronten heb ik één goedkoop Haggeby front van €4,- gekocht. Gaatjes doorboren en in je eigen fronten overnemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns en 3xtr3m3

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hier zou je het mee kunnen doen. https://www.meubelbeslagonline.nl/a...MI1f7c9Z7s4gIVheJ3Ch0OSwm8EAQYASABEgKab_D_BwE
Blum heeft ook nog andere mallen maar zie zitten in een ander prijsklasse. Zoals al eerder vermeld zitten de boorgaten normaal op veelvouden van 32mm Toch zou ik dit even nameten. Ikea heeft met een speciale versie van Blum (is een merk van beslag) ladegeleiders gewerkt. Gebruikt nu een ander merk maar ikea werkt soms met eigen maten.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ikea werkt in diverse landen met andere merken. Oostenrijk is nog steeds Blum, Nederland en Duitsland hebben momenteel Hettich geleiders. Maatvoering is altijd 50mm geweest voor de keukens. Pax kasten werken wel met 32mm, maar daar kun je die mooie goedkope ladeboxen niet voor kopen. Ik verzin dit niet zelf, de info heb ik van Kuechenforum.de

De lades die ik hier heb liggen zijn ook de Hettich lades
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik zal je de rit naar de Ikea besparen, want ik heb de tekening op mijn PC opgesnort:
Bekijk bijlage IKEA Metod gatenpatroon.pdf

Het ladesysteem Maximera maakt op dit moment in Nederland gebruik van de Hettich Innotech ladeboxen. Uiteraard aangepast voor de Ikea, want de bodem is ook anders als standaard, net als het afwijkende gatenpatroon.
De geleiders zelf zijn de Quadro V6 Silent geleiders met 30kg belastbaarheid, dit zijn volledig uitrekbare en oliegedempte geleiders.

Omdat de lade specifiek op breedte voor de kast wordt gemaakt, is het goed om te weten dat Ikea 18mm dikke panelen gebruikt, waardoor bij een kast van 600mm breed een binnenmaat ontstaat van 564mm.
De meeste keukenfabrikanten gebruiken 16mm panelen, waardoor je binnenmaat 4mm groter is.

De lades in een bestaande kast schroeven kan dus problemen opleveren. Hou hier rekening mee.
Succes met Ikea hacken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Herman’s Houtwerk

Wanda P

Nieuw lid
26 feb 2020
1
0
Hoi William, Ik zie dat het een redelijk oud bericht is, maar volgens mij nog wel een actueel onderwerp. Bedankt voor het patroon! Erg handig.
Nu ben ik ook mijn Ikea keuken van nieuwe fronten aan het voorzien, en vroeg mij af of iemand hier weet welke mal ik moet gebruiken voor de gaten in de fronten. Op de website van Hettich staan verschillende mallen, maar het is mij niet helemaal duidelijk welke ik moet hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Vriendelijke groet, Wanda Peters
 

snelem

Nieuw lid
17 jan 2018
1
0
Ik zal je de rit naar de Ikea besparen, want ik heb de tekening op mijn PC opgesnort:
Bekijk bijlage 88703

Het ladesysteem Maximera maakt op dit moment in Nederland gebruik van de Hettich Innotech ladeboxen. Uiteraard aangepast voor de Ikea, want de bodem is ook anders als standaard, net als het afwijkende gatenpatroon.
De geleiders zelf zijn de Quadro V6 Silent geleiders met 30kg belastbaarheid, dit zijn volledig uitrekbare en oliegedempte geleiders.

Omdat de lade specifiek op breedte voor de kast wordt gemaakt, is het goed om te weten dat Ikea 18mm dikke panelen gebruikt, waardoor bij een kast van 600mm breed een binnenmaat ontstaat van 564mm.
De meeste keukenfabrikanten gebruiken 16mm panelen, waardoor je binnenmaat 4mm groter is.

De lades in een bestaande kast schroeven kan dus problemen opleveren. Hou hier rekening mee.
Succes met Ikea hacken!


Geweldig, bedankt! Ik ben een keuken in onze zeilboot aan het bouwen, waarvoor de ombouw van watervast materiaal moet zijn. De laden worden Maximera en ik moet de gaten dus zelf aanbrengen in de gebouwde kast. Door de lockdown kan ik niet naar Ikea om het na te meten, deze tekening ben ik heel blij mee!
 

peteristheJenkins

Nieuw lid
7 mei 2020
1
0
Ik zal je de rit naar de Ikea besparen, want ik heb de tekening op mijn PC opgesnort:
Bekijk bijlage 88703

Het ladesysteem Maximera maakt op dit moment in Nederland gebruik van de Hettich Innotech ladeboxen. Uiteraard aangepast voor de Ikea, want de bodem is ook anders als standaard, net als het afwijkende gatenpatroon.
De geleiders zelf zijn de Quadro V6 Silent geleiders met 30kg belastbaarheid, dit zijn volledig uitrekbare en oliegedempte geleiders.

Omdat de lade specifiek op breedte voor de kast wordt gemaakt, is het goed om te weten dat Ikea 18mm dikke panelen gebruikt, waardoor bij een kast van 600mm breed een binnenmaat ontstaat van 564mm.
De meeste keukenfabrikanten gebruiken 16mm panelen, waardoor je binnenmaat 4mm groter is.

De lades in een bestaande kast schroeven kan dus problemen opleveren. Hou hier rekening mee.
Succes met Ikea hacken!

Fantastisch Trilliwilli! Precies waar ik naar op zoek was. Ook goed om te weten dat de binnenmaat een beetje verschilt.

Dankjewel :D
 

L.Slomp

Nieuw lid
11 mei 2020
1
0
Ook ik ben opzoek naar boormaten nieuwe frontjes voor het ikea maximerasysteem. de kastboorpatroon heb ik al gevonden.

Bijvoorbaat bedankt
 

Ronny82

Nieuw lid
10 jul 2023
2
0
Muiden
Bijgaand een tekening van de boringen voor de scharnieren en Maximera lade fronten.
Succes!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2023-07-10 om 15.06.33.png
    Schermafbeelding 2023-07-10 om 15.06.33.png
    70,7 KB · Weergaven: 201

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.