Freestafel

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
bananiel zei:
wo0dy zei:
Wanneer ik mijn bovenfrees heb, zal ik die engelse stekker vervangen. Maar kan iemand eens uitleggen wat ik precies nog nodig heb om het toestel via een aan/uitschakelaar, die ik op de zijkant van mijn werkbank ga bevestigen, te kunnen bedienen.

wo0dy,

ik denk dat je alleen een extra stekker (nederlands model) en een aan/uitschakelaar nodig hebt
het beste is er een tenemen met nullspannings beveiliding
dit houd in dat de schakkelaar ook uit gaat als de spanning weg valt
als de spanning dan weer terug komt gaat het apparaat niet meer vanzelf aan
dan moet je weer op AAN drukken.

de andere moeilijkere oplossing is om het zelf temaken met een 230 volt relais en een normale schakelaar maar zo als ik al zei.. das moeilijker en meer werk :roll:

ik kan zo even snel niet vinden waar je deze kan kopen maar volgens mij hebben ze ze wel bij de betere electro onderdelen winkels.
ik weet niet in welke omgeving je woont maar als het een beetje in de buurt is kan ik het wel even bij je aansluiten.

-BaN-

Ik heb de schakelaar van baptist gekocht, en een schakeling gemaakt met een relais ertussen. Voorlopig eens aangesloten op het net. Wanneer ik nu de startknop indruk, daarna de stekker uittrek (relais valt uit), en de stekker opnieuw insteek, springt de relais opnieuw aan. Met andere woorden het contact blijft en er is geen nulspanningsbeveiliging. Kan iemand eens de goeie schakelopstelling tonen of zeggen wat ik verkeerd doe?
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
peterderooij zei:
7 euro voor een stekker? Ik heb er toevallig gisteren een paar gekocht voor €1,99 per stuk. Of gaat het om een speciaal model?

Niet speciaal denk ik. Gewone stekkers voor verlengkabels. Zwarte, met rubber omgeven. Geen hard plastic.
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
wo0dy zei:
Ik heb de schakelaar van baptist gekocht, en een schakeling gemaakt met een relais ertussen. Voorlopig eens aangesloten op het net. Wanneer ik nu de startknop indruk, daarna de stekker uittrek (relais valt uit), en de stekker opnieuw insteek, springt de relais opnieuw aan. Met andere woorden het contact blijft en er is geen nulspanningsbeveiliging. Kan iemand eens de goeie schakelopstelling tonen of zeggen wat ik verkeerd doe?

kan je een tekening laten zien van je creatie ?
ik zal het juiste schema even voor je tekenen / zoeken dan kunnen we ze vergelijken.

-BaN-
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
In de schakelaar van baptist zit een nulspanningsbeveiliging. Dwz dat bij het terugkeren van de spanning bij een spanningswegval het apparaat niet automatisch weer begint, maar opnieuw moet worden ingeschakeld. Zonder deze beveiliging mogen dit soort schakelaars niet meer verkocht worden.Als je bij het artikel op "meer afbeeldingen" klikt zie je de schakelaar van de zijkant en in geopende toestand.

Ed
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Aan de opbouw van de schakelaar en het aantal aansluitingen aan de achterkant.
De schakelaar in mijn zaagtafel ziet er aan de achterzijde precies zo uit.

Ed
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
borre zei:
In de schakelaar van baptist zit een nulspanningsbeveiliging. Dwz dat bij het terugkeren van de spanning bij een spanningswegval het apparaat niet automatisch weer begint, maar opnieuw moet worden ingeschakeld. Zonder deze beveiliging mogen dit soort schakelaars niet meer verkocht worden.Als je bij het artikel op "meer afbeeldingen" klikt zie je de schakelaar van de zijkant en in geopende toestand.

Ed

Dus wanneer ik die relais uit de schakeling haal, zou die proefopstelling wel moeten lukken?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hallo Woody,

Bijgevoegd een schema hoe een nullastschakelaar aangesloten moet worden. Omdat je al een gewoon relais hebt aangesloten ga ik ervanuit dat enige kennis van schema's aanwezig is.Een nullastschakelaar is eigenlijk niets anders dan een gewoon relais, met dit verschil dat de inschakeling mechanisch (met de hand) gebeurt. Na inschakelen wordt de spoel van het relais elektrisch "overgenomen" door een van de schakelcontacten die jouw frees inschakelen. Het relais kan daarna mechanisch uitgeschakeld worden door op de rode "uit" knop te drukken. Of tgv het wegvallen van de primaire spanning. In beide gevallen kan de frees alleen weer ingeschakeld worden door op de "aan" knop te drukken. Het relais dat je al ingebouwd hebt kan er tussenuit. De nullastschakelaars zijn voorzien van platte aansluitklemmen waar kabelschoentjes op passen. Het probleem met de engelse stekker is daarmee ook opgelost.

Ed



Attached files
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
borre zei:
Hallo Woody,

Bijgevoegd een schema hoe een nullastschakelaar aangesloten moet worden. Omdat je al een gewoon relais hebt aangesloten ga ik ervanuit dat enige kennis van schema's aanwezig is.Een nullastschakelaar is eigenlijk niets anders dan een gewoon relais, met dit verschil dat de inschakeling mechanisch (met de hand) gebeurt. Na inschakelen wordt de spoel van het relais elektrisch "overgenomen" door een van de schakelcontacten die jouw frees inschakelen. Het relais kan daarna mechanisch uitgeschakeld worden door op de rode "uit" knop te drukken. Of tgv het wegvallen van de primaire spanning. In beide gevallen kan de frees alleen weer ingeschakeld worden door op de "aan" knop te drukken. Het relais dat je al ingebouwd hebt kan er tussenuit. De nullastschakelaars zijn voorzien van platte aansluitklemmen waar kabelschoentjes op passen. Het probleem met de engelse stekker is daarmee ook opgelost.

Ed

De schakelaar van baptist heeft inderdaad 3 in- en uitgangen, maar dat is voor 3-fasenstroom. In bijlage heb ik een tekening bijgevoegd van die schakeling.

Ik ga ze gewoon zonder nulspanningsbeveiliging schakelen, en ervoor zorgen dat ik na gebruik gewoon telkens de stekker uittrek.

Attached files
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb nog een vraag in verband met mijn freesplaat. In bijlage heb ik een tekening gemaakt van een doorsnede van de freesplaat. Ik heb de MDF zodanig uitgefreesd dat de freesplaat een beetje dieper ligt. Nu zou ik graag weten wat de beste manier is om de freesplaat te bevestigen, zodanig dat ik ze in hoogte kan regelen.

Attached files
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb nog een vraagje. Kan het kwaad dat er een klein beetje speling zit op de uitgefreesde opening voor de freesplaat? Dit is bij mij namelijk het geval. Ook heb ik iets te diep uitgefreesd (zie vorig bericht) waardoor de freesplaat net iets onder de bovenkant van mijn tafel valt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een beetje speling kan geen kwaad, maar ik heb geen idee hoeveel speling bij jou een "beetje" is.

Om de freeshouder vlak met de tafel te krijgen, kun shims of vulplaatjes onder de freesplaat leggen, of misschien handiger, op de hoeken een gaatje boren om M6 of M8 schroefdraad in te tappen en er dan een koploze inbusboutjes in te draaien om de freesplaat te kunnen stellen. Ik denk wel dat je in het onderliggende mdf dan een schroef met een platte kop moet draaien om de voorkomen dat het stelboutje in het zachte mdf drukt en daarmee de afstelling teniet doet.

veel succes, een mooi project.

jaap
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
jaap zei:
Een beetje speling kan geen kwaad, maar ik heb geen idee hoeveel speling bij jou een "beetje" is.

Om de freeshouder vlak met de tafel te krijgen, kun shims of vulplaatjes onder de freesplaat leggen, of misschien handiger, op de hoeken een gaatje boren om M6 of M8 schroefdraad in te tappen en er dan een koploze inbusboutjes in te draaien om de freesplaat te kunnen stellen. Ik denk wel dat je in het onderliggende mdf dan een schroef met een platte kop moet draaien om de voorkomen dat het stelboutje in het zachte mdf drukt en daarmee de afstelling teniet doet.

veel succes, een mooi project.

jaap

Ongeveer een mm schat ik, misschien iets minder (in beide richtingen). Die koploze inbusboutjes zijn inderdaad een goed idee, ik denk dat ik dat ga proberen, alleen weet ik niet hoe ik schroefdraad kan tappen. Dat zal ik eens opzoeken.

Alvast bedankt!
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als de rand waar je inlegstuk op rust voldoende breed is zou je ook draadbussen kunnen gebruiken om de stelbouten in te draaien.Deze bussen hebben aan de buitenkant grove draad zoals een houtschroef. Je hoeft dan in MDF alleen voor te boren. De binnendraad is dan bv m4,m6,m8 etc.

Succes Ed
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
borre zei:
Als de rand waar je inlegstuk op rust voldoende breed is zou je ook draadbussen kunnen gebruiken om de stelbouten in te draaien.Deze bussen hebben aan de buitenkant grove draad zoals een houtschroef. Je hoeft dan in MDF alleen voor te boren. De binnendraad is dan bv m4,m6,m8 etc.

Succes Ed

Inderdaad een handig hulpmiddel die rampamoeren. Maar ik frees dat ik niet genoeg ruimte heb aan de randen. Voor de speling op de zijkanten en in de hoogte op te vangen ga ik werken volgens pdf in bijlage. Dan ga ik de freesplaat vastzetten met die stelschroeven zoals een paar berichten hierboven beschreven.

Attached files Router Page 08.pdf (17.1 KB)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.