Eiken processie rups

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Heeft iemand ervaring met het bestrijden van deze rups. Goeie tips of ideeën zijn welkom. Zie dat ze in veel gevallen worden weggezogen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
304
Rosmalen
Niet te veel zelf in de buurt komen, en aan professionals in beschermende kleding overlaten is wat je meestal hoort (overigens, "rups").
Maar gezien gemeentes het probleem totaal niet onder controle krijgen, tenminste, hier in de buurt kom ik een boel bomen tegen met processierupsen als ik op de racefiets ben, zou ik zelf misschien ook wel proberen ze weg te halen als ze in de buurt in een boom zouden zitten. Ik zou voorzichtig zijn met wegzuigen, voor je het weet maal je die irritante haren in stukjes waardoor ze nog irritanter worden.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ja, maar het ligt echt aan de omvang en de hoeveelheid van de nesten.

-Kleine nesten kun je als dhz-er prima weg halen zolang ze niet al te hoog zitten. Dit kun je doen doormiddel van spuitlijm. Kwestie van het nest inspuiten, even laten intrekken / drogen, en het met de hand(voorzien van handschoen) bij elkaar knijpen. Zodra het een klein hard balletje is trek je de handschoen uit en over het balletje, knoop er in en weggooien in de grijze bak(wordt verbrand).

-Middel grote nesten met een nat en droogzuiger voorzien van een zak. Na het zuigen de zak dicht tapen en afvoeren. Even bij je eigen gemeente navragen waar dit kan. Na het zuigen de nat en droogzuiger veelvuldig spoelen door water op te zuigen.

In beide gevallen geld, gebruik voldoende pbms en lange gladde kleding. En zorg dat er geen onbeschermde mensen bij staan ivm mogelijk wegspringen van brandharen.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Bedankt woody hier kan ik iets mee, wit wegwerp overall en een goed masker die het hele gezicht bedekt moet voldoende zijn. Dacht ze eerst in de pur te spuiten maar dat geeft z'n rommel. Er zijn 2 grotere nesten en wat kleintjes met een paar, maar ben bang dat als ik er nu niets aan doe het volgend jaar erger is.

Mvg Cees
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Mijn man haalt ze wel eens voor klanten uit de bomen. Neemt een emmer mee naar boven, houdt die er zoveel mogelijk onder zodat de meeste er in vallen en verwijderd ze met een plastieken handschoen. De rest dat blijft zitten wrijft hij kapot. Hij zorgt dat hij een kap op heeft en voor de rest zoveel mogelijk alle gaatjes dicht. De haartjes kruipen tot in uw schoenen. Zo een wit asbestpakje doet hij niet aan omdat hij daar niet goed kan mee klimmen. Hij let er ook op dat het koud weer is. Ook omdat als je zweet staan uw porieen open en dat geeft meer irritatie. Hij gaat daarna zo snel mogelijk onder een KOUDE douche en ik WAS zijn kleren APART. Meestal heeft hij een week last, vooral aan de polsen,onderarmen, voeten en bovenbenen, maar de gevoeligheid kan van persoon tot persoon afhangen, denk ik.
Uit ervaring weet hij ook dat het wegbranden van een nest meer last geeft omdat de haartjes vaak maar half verbranden en ver verspreid raken.
Veel succes.
Groetjes Petra
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Onkruidbranders blazen te hardt, je wil een zo heet mogelijke vlam met een zo laag mogelijke stroom.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Bedankt woody hier kan ik iets mee, wit wegwerp overall en een goed masker die het hele gezicht bedekt moet voldoende zijn. Dacht ze eerst in de pur te spuiten maar dat geeft z'n rommel. Er zijn 2 grotere nesten en wat kleintjes met een paar, maar ben bang dat als ik er nu niets aan doe het volgend jaar erger is.

Mvg Cees

Zolang we geen fatsoenlijke winters krijgen wordt het probleem alleen maar erger. Ik beheer een stuk natuurgebied, vorig jaar trof ik na 1 uur wandelen circa 80 gevaarlijke nesten. Dit jaar zat ik na 10 minuten al op een stuk of 80 nesten waarbij er direct gevaar is voor de gezondheid van recreanten.

Wegnemen van de nesten goed maar het blijft symptoombestrijding van een natuurlijke onbalans. Gelukkig zien we steeds meer vogelsoorten de rups ontdekken en op eten.

P.s. vergeet je handschoenen niet en alle openingen af te tapen.. dus ook waar de mouw overgaat naar de handschoen of bij de hals
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Gisteravond was het dan zo ver.... regenpak uit 1 geheel, laarzen, latex handschoenen daaroverheen langere dikkere handschoenen van rubber, gelaatmasker met filters. Spuitlijm, trapje, dikke plastic zak en me oorlogsgezicht. Klein beginnen, ik had al bij elke boom waar ze zaten een dakpan gezet,het viel me op dat kleinere groepje dan ook onder de pan hun nestje begonnen te maken. Spuitlijm in de één hand dakpan met de andere hand rustig naar voren halen...... in één vloeiende beweging het hele zooitje aan elkaar gelijmd. Na een paar nestjes eens een wat groter nest proberen. Met tape de zak tegen de boom geplakt van buiten ingespoten en toen..... van boven rustig naar voren getrokken, een goed besluit (zo kan er niet veel naar beneden vallen) al spuitend het hele nest in 1 keer van de boom af zo in de zak. Na 28 bomen was de zak voor 1/3 gevuld, ook met wat touw wat er hing voor de hangmat, waar ze hun nestje zo lekker tegenaan konden maken. Pad hopelijk vrij van rubsen voor de kids, hond en bezoek. Even met de tuinsproeier afgespoten door de vrouw die daar iets te veel plezier in had. Handschoenen en tape in een zak de zak met rupsen erbij en tijd om te douchen. Na een nachtje slapen nergens last van dus spuitlijm en goede bescherming doet het goed. Nu moet ik er wel bij vertellen dat de eiken ongeveer 20 jaar oud zijn. Dus nog niet zo hoog dat je er in moet klimmen en hele hoge laders nodig hebt.

Bedankt voor de reacties.
Ps er zitten in de nesten veel kleine bolletjes zou dit ontlasting zijn of iets anders. Het viel me ook op dat andere insecten geen last van de rubs had er gewoon in het nest bij in woonden.
Mvg Cees
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
304
Rosmalen
Goed verhaal :)

Zijn wel aardig wat nesten trouwens. Ten aanzien van andere beesten, koolmezen eten de rupsen kennelijk gewoon, dus niet iedereen heeft er veel last van, maar wij mensen dus wel.
Mooi dat je het zonder jeuk hebt kunnen doen, misschien een bijbaan van maken? De gemeentes kunnen het niet bijbenen.....
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Gemeenten hebben geen geld meer die geven het liever uit aan domme dingen. De koolmees eet ze wel maar is door de buxusmot aardig uitgeroeid. Aangezien de mens het nodig vond om deze buxusmot te bestrijden met gif..... maar ik beloof je dat ik langs een weg woon waar ze zich verlopig nog goed vol kunnen eten. Je kent me vrouw nog niet met al het vogelvoer wat er per jaar door gaat bij ons.

Mvg Cees
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Jammer dat je zo generaliserend over gemeentes denkt, ik kan je uitspraak over het alleen maar geld uitgeven aan domme dingen dan ook niet verenigen met de zorgvuldige afwegingen die wij van dag tot dag moeten maken.

Voor wat betreft het (over)voeren van de vogels door je vrouw... Dit is Nederland breed een groter probleem voor de natuur dan het bestrijden van de buxus mot met gif. Staat uiteraard wel leuk in de krant als we een gevolg tot oorzaak bombarderen...
De koolmees is een bosvogel van origine die we naar de stad hebben gelokt en lui hebben gemaakt door jaar rond overdadig te voeren. Daardoor stapt ze pas laat (of niet) over naar een natuurlijk aanwezige voedselbron de buxusmot. Ondertussen vormt die een te grote plaag en wordt hij door menig particulier bespoten... Later in het jaar als het dan perongelijk een keer vriest sterft wat over is van de populatie in grote getale omdat ze niet de juiste voorraden op hebben kunnen bouwen...

Maar goed dat het wel leuk oogt zown voeder huisje...
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
304
Rosmalen
Ik geloof best dat gemeenten dagelijks zorgvuldige afwegingen moeten maken, maar daarnaast geloof ik wel dat het allemaal wat daadkrachtiger zou kunnen, de regels zitten wat dat betreft daadwerkelijke uitvoering best vaak in de weg, kan ik mij voorstellen.

Wat ik niet zo goed snap is het feit dat iedereen weet dat de eikenprocessierups een probleem is, en dat er toch dit jaar weer te laat op gereageerd is. Daarnaast is bestrijding van de processie rups prima schaalbaar, meer mensen, meer equipment, en je kunt meer rupsen aanpakken, misschien ook plannen dat je ze in sommige gebieden niet ruimt, of in beperktere mate, om ook het wild niet in de weg te zitten en de natuur ook een kans te geven het recht te trekken. Dit is een serieus gezondsheidsrisico, en je mag toch van de overheid ook wel verwachten dat daar een goed plan voor ligt, of gemaakt wordt. Ik las vandaag dat je van zo'n haartje in je oog een hoornvliesontsteking kunt krijgen, scary stuff.

Er is wat dat betreft meer behoefte aan pragmatiek en daadkracht, er zijn op dit moment nou eenmaal een aantal van die crises tegelijkertijd, de japanse duizendknoop is er ook zo een. Je hoort er op dit moment even niks van, maar reken er maar op dat er op een gegeven moment een brug of viaduct sneuvelt, of een riolering, of een huis. Ondanks dat er een behoorlijk efficiente manier is om dingen te melden (de buiten beter app op je telefoon) zie ik te weinig actie. Da's jammer.

Ten aanzien van het voeren van vogels:
Van de site van vogelbescherming.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.