Nieuw afkortzaagstation: ofwel vervanging van een Paulk Mitersaw bench.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mijn eerste serieuze "houten" project, een aantal jaren geleden, was de bouw van een Paulk Miter Saw station.
Niet geplaagd door enige ervaring en/of inzicht netjes de tekeningen besteld bij Ome Ron (in de metrische uitvoering), materiaal gehaald bij de lokale bouwmarkt (jajaaaa) en het apparaat volgens de tekeningen in elkaar gezet >
Exact volgens de tekeningen dus. De beschrijving die ik indertijd heb gepost staat hier.

Ik heb de afgelopen jaren veel plezier van dit afkortstation gehad, maar liep in het gebruik toch tegen een paar nadelen aan.
In willekeurige volgorde:
* Als ik op de andere werkbank aan het werk ben (de Moravian), gebruik ik het afkort station als afleg tafel, soms ook voor montage werk. Daar is het werkvlak te smal voor. De "outriggers" zijn smal en bedoeld om slechts het af te korten hout op te leggen.
* De zwaluwstaarten waarmee deze outriggers in het feitelijke zaagstation vallen zijn wat grof, dit geeft speling waardoor deze enigszins kunnen scharnieren. Dat komt de nauwkeurigheid niet ten goede. Ligt ook aan het niveau van mijn vaardigheden toendertijd.
* De torsiebox rond de zaag is een prachtige verzamelplaats voor zaagsel. Door de verstijvingsribben die op de bodem van de torsiebox zijn aangebracht, kun je er niet zo lekker bij om het schoon te kunnen maken.
* De schragen die voor de ondersteuning zorgen van het geheel, zijn perfect voor een zaagtafel die je vaak moet verplaatsen. Voor een min of meer permanente opstelling zijn ze niet geschikt. Ze steken iets uit aan de voor en achterzijde (A-vorm ten goede van de stabilieit van het geheel), waardoor ik constant m'n nek brak over die dingen. Die heb ik als eerste een paar jaar geleden al vervangen door iets anders,
Foto's van de laatste opstelling:
IMG_0106.jpg
En vanaf de andere kant:
IMG_0105.jpg
Ook door de wat ongelukkig geplaatste poten, kon ik niet optimaal gebruik maken van de ruimte onder het afkort station. Als ik iets aan het knutselen ben, ben ik dus nu constant spullen heen en weer aan het sjouwen en da's niet praktisch:eek:.
Ik heb nu gekozen voor een groot werkvlak aan de linker zijde en een kort werkvlak aan de rechter, beiden met de volledige diepte tot de muur. Tekeningen heb ik ouderwets met een potloodje, lineaal (en gummetje natuurlijk) op schaal op een paar velletjes A4 uitgevogeld, tijdens de koffie op een zondagmorgen:cool:. Ik kan het nog niet opbrengen om het met Sketchup te doen: kost me nu gewoon teveel tijd.
Allee: een teasertje:
IMG_0107.jpg
Het linker blad uitgefiguurzaagd, op breedte en op lengte. Het uitsteeksel sluit straks aan op de Kapex. Gebruikte materiaal hiervoor: een knappe kwaliteit Underlayment zonder messing en groef, 18 mm dik. Wordt vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
En verder dan.....een beetje de gang er in houden.

Ok. Grote bovenblad op maat gemaakt en randjes geschuurd (zie vorig bericht). Die plaat an zich is natuurlijk niet stijf genoeg voor dat vlak. Daar komen drie grote lades onder: voor de beeldvorming > 70 cm diep, pakweg 57 cm breed en 12 cm hoog binnenkant.
IMG_0117.jpg
Hier staat het volledige blad met de ladecompartimenten op z'n kant. Klaar en wel. Op naar het onderstel.
IMG_0113 (1).jpg
4 raamwerkjes gemaakt die als poten gaan dienen van 2/3 balkjes. Met slisverbindingen in elkaar gelijmd, naderhand deuvels in de verbindingen geboord en gelijmd.
IMG_0110.jpg
ff een klein fotootje tussendoor: dit hulpstukje heb ik gemaakt uit wat resthout, om de slissen op de tafelzaag te kunnen zagen. Dat scheelde een hoop tijd.
IMG_0121.jpg
Kiek! Ik hoop dat deze foto het idee een beetje duidelijk begint te maken. Dit is het lange onderstel voor het grote blad. 3 dwarsregels,met halfhoutverbindingen in de poten. Ook weer met deuvels gelijmd. De dubbele balk zit aan de achterzijde, de enkele aan de voorzijde. Hier komt het blad met de ladecompartimenten op te rusten, strak tussen de poten en dus volledig gedragen door de dwarsregels. Zo wordt het weer een stijf geheel. Wordt wederom vervolgd!:p
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je kunt de pennen voor pen/gat verbindingen op een paar manieren op de tafelzaag zagen: horizontaal of verticaal. Horizontaal doe je met behulp van de afkortslede - werkt ook prima. Bij een verbinding met meerdere pennen is vertikaal wat handiger. Maar ja, dan heb je even een hulpstukje nodig om de balken veilig over de zaag heen te halen. Helemaal met de hand maken kan natuurlijk ook, maar is ff meer werk. En omdat het hier niet om een meubel gaat maar om een stuk gereedschap, koos ik voor efficient en wat minder mooi. Leuk om te horen dat ik iemand iets nieuws heb kunnen laten zien. Dank voor je compliment Danny.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
En verder...

Ik moet helaas bekennen dat ik het samenstellen en opstellen van het afkortzaag station niet op de gevoelige plaat heb vastgelegd.
We maken dus een sprong:
IMG_0124.jpg
En een flinke ook....hier staat het complete afkortstation opgesteld, op z'n defintieve plek. De lange - en de korte tafel gekoppeld doos het plateau voor de Kapex.
De stappen die jullie hebben moeten missen zijn: het maken van de stelvoetjes (die kun je hier op de foto onder de poten zien). Deze heb ik gemaakt van houten schijven 70 mm rond, 18 mm dik, gedraaid uit reststukjes die ik over had van een vogelvilla. Tussen deze schijven en de poten zitten M10 bouten, die ik gebruikt heb om het hele spulletje te stellen. Die waren noodzakelijk, omdat de betonvloer in m'n garage/werkplaats niet vlak is; het maken van het opstelplateau voor de Kapex: die moest precies zo lang zijn dat de twee tafels precies op de Kapex aansluiten; het bouwproces van de kleine tafel.
Stelvoetje in close-up.
IMG_0131.jpg
Wat hier op de foto's ook goed te zien is: ondertussen onderstel eerst gegrond en toen afgelakt met wijnrode lak. Ik moest wat restjes kwijt....staat best deftig :p, toch? En de bovenkant van de werkbladen in de gekookte lijnzaadolie gezet (geeft een beetje licht gele gloed).
IMG_0125.jpg
En vanaf de andere kant...Toen moest meneer Kapex er aan geloven....past ie...of....past ie nie:rolleyes:...
IMG_0127.jpg
Yep, past! Pffff. Effe kijken of alles ook functioneert zoals bedacht...
IMG_0128.jpg
Yess, de volle uitslag is te maken = 60 graden.
IMG_0129.jpg
En aan de achterzijde ook alles kits. Werkbladen liggen netjes vlak en gelijk met het werkvlak van de Kapex. Ik ben een gelukkig mens:D.
Ondertussen zitten ook de grote lades er in. Voor de handgrepen heb ik 1 van de 2 oude "outriggers" van de Paulk bank kort gezaagd.
IMG_0132.jpg
Tot zo ver.
Er komt nu op dit afkortstation geen aanslag (fence): ik wil de werkvlakken zo vlak en open houden om er zoveel mogelijk profijt van te kunnen hebben. Wel komen er in het vlak T-tracks, met daarnaast een meetlint, t.b.v. het afkorten.
Maar die moet ik eerst bestellen. Voorlopig is dit afkortstation in gebruik genomen "as is". En dat bevalt nu al prima. Over enige tijd komt er nog een update.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.