Hardhouten regels verlengen met elkaar

deejay

Nieuw lid
30 jan 2018
8
1
Ik heb nog een groot aantal hardhouten regels liggen van 185x6x4. Ik zat te denken om nog een soort pergola te maken in de tuin, daar zijn deze alleen te klein voor. Is er een optie om deze aan elkaar te maken op 1 of andere manier om 1 grote, stevige paal te maken van +/- 300cmx12x12?

Of is dit teveel werk en gewoon 1tje kopen van 300cm. Ik vind het gewoon zonde om niks te doen met deze regels, anders belanden ze namelijk in de vuurkorf.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als je ze goed haaks hebt en voldoende lijmklemmen, lijkt me het samenstellen tot kolommen niet zo’n punt. Wel lijm gebruiken die voor buitentoepassingen geschikt is. Voor de lengte uitgaan van bijv. 2 regellengtes = geeft een lengte van 3,7 m. De regels in verband leggen, zodat je voldoende stijfheid krijgt. Dus wel even goed nadenken over het patroon. Naderhand kolommetjes schuren en kantjes breken: dan heb je een deftig kolommetje - met wat overlengte. ‘T is ff werk, maar dan heb je ook wat:p
 

deejay

Nieuw lid
30 jan 2018
8
1
Zal vast wel wat rechte stukken tussen zitten. Het werk maakt mij niet zoveel uit, bezigheidstherapie. Welke houtlijm beveel je aan, of is elke willekeurige D4 houtlijm goed?
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Je kan inderdaad bijna elke D4 (hout)lijm de regels lijmen. Standaard witte houtlijm vergt wel iets meer precisie maar werkt veel properder. Bruislijm is inderdaad ook vullend alleen in veel mindere mate dan men vaakt denkt. Als de te lijmen kier te groot is en de lijm echt gaat bruisen in de kier dan heeft de lijm ook bijna geen sterkte meer!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb verschillende constructies rond het huis met D4 bruislijm, waar onze aannemer 20 jaar geleden bij zweerde..... echter, de kwaliteit van de de lijmnaden is niet goed, onder invloed van UV en werking van het hout gaan de lijmnaden open staan. Ik zou deze dus niet aan bevelen!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.