Prijs indicatie gezaagd eikenhout.

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
20
4
Boxtel
Hallo allemaal,

Vorig jaar hebben we een aantal eiken gekapt welke rond het huis staan.
Omdat we alles verzagen zonde vond hebben we een aantal stammen laten zagen met een Alaskan Mill.
Ik heb nu dus planken eikenhout liggen waar ik mooie dingen kan gaan maken :). ( eerst meer oefenen op goedkoper hout ) ;)
Maar nieuws gaat snel dus werd me gevraagd of ik ook wat planken wil verkopen. Dat wil ik wel maar heb geen idee wat dit waard is.

- lengte: ongeveer 2,5 meter.
- breed: varieert van 30 tot 45 cm
- dikte : 4 cm, 6 a 7 cm en 9 cm.
- nu een jaar gedroogd in de buitenlucht met tussen latjes.
- niet geheel vlak.

Hebben jullie een idee wat een nette prijs is voor dit soort hout.

Bedankt alvast

Gr Mark
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eea is ook afhankelijk hoe krom het is, 4 cm dik en een 1cm krom hou je nog maar weinig over na het vlakken (en dan maakt het ook nog verschil of het krom in de breedte is of over de lengte)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Onmogelijk antwoord op te geven. Als je zou zeggen:foutloze wintereik in bekantrechte planken met een vochtgehalte van 20%, dan kan je daar een behoorlijke indicatie op plakken.
Maar wat voor eik is? Winter of zomereik? Amerikaanse of moeraseik?
Foutloos of met veel knopen?
Traag of snelgegroeid?
En met diktes van vier centimeter en meer nog absoluut niet droog.
Mijn prijsindicatie met de gegevens die jij geeft is dat de waarde niet veel meer is dan brandhout. Met de beperkte diameter ga je ook nog behoorlijk veel uitval aan spint hebben (de dikte van de delen helpt ook niet echt doordat je zo meer uitval door spint krijgt).
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Op de rondhoutveiling gaan eiken tussen de 150 en 300 de cub, soms meer. Dan moet het nog getransporteerd en gezaagd worden, en weer getransporteerd. Opgelat. Jouw hout ligt al een jaar te drogen. Ook al heb je zoals aangegeven hout en hout de aangegeven prijs van 300_ 500 zit aan de onderkant. Ik zou toch beginnen met 800 de cub. Is het mooi recht en dichte jaarringen dan kan je meer vragen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Vorig jaar nog inlands eiken gekocht. Iets bredere delen dan TS heeft. Prijs 800 tot 1200 euro per kuub. De hogere prijs voor meubelkwaliteit (weinig noesten, rechte draad). De 'lagere' kwaliteit hoeft geen slechte keuze te zijn; hangt ervan af wat je maakt - je kunt er minder grote planken uithalen omdat je om de fouten heen moet werken, maar dat hoeft geen issue te zijn.

Je kunt trouwens bij een (beperkt) aantal houthandels een prijslijst inzien of downloaden. Even zoeken en je hebt wat vergelijkingsmateriaal. Vroeger was er een wekelijks verschijnend tijdschrift voor de bouw- en meubelindustrie met vermelding van 'dagprijzen' voor diverse houtproducten en -soorten. Geen idee of zoiets nog (online) bestaat (en of dat gratis in te zien is).
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
20
4
Boxtel
Bedankt voor alle reacties.
In ieder geval al geleerd dat hout niet "gewoon" hout is ;).
Zal vanavond wel wat foto's maken van het hout.
Volgens mij is het hout van zomereiken welke zeker 35 tot 40 jaar oud waren.
zal vanavond wat foto's maken van de planken om wat duidelijker aan te geven.

Heb nu wel een indicatie van prijzen en (on)mogelijkheden.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Vorig jaar nog inlands eiken gekocht. Iets bredere delen dan TS heeft. Prijs 800 tot 1200 euro per kuub. De hogere prijs voor meubelkwaliteit (weinig noesten, rechte draad). De 'lagere' kwaliteit hoeft geen slechte keuze te zijn; hangt ervan af wat je maakt - je kunt er minder grote planken uithalen omdat je om de fouten heen moet werken, maar dat hoeft geen issue te zijn.

Je kunt trouwens bij een (beperkt) aantal houthandels een prijslijst inzien of downloaden. Even zoeken en je hebt wat vergelijkingsmateriaal. Vroeger was er een wekelijks verschijnend tijdschrift voor de bouw- en meubelindustrie met vermelding van 'dagprijzen' voor diverse houtproducten en -soorten. Geen idee of zoiets nog (online) bestaat (en of dat gratis in te zien is).

Weet je mischien welke dat was? Kan ik kijken of wij die hebben liggen .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.