Eettafel

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Valt allemaal reuze mee hoor :). Nou ben ik wel van het schaven.... maar ik ben altijd weer verbaasd hoe snel het met de hand ook kan werken vs eerst allerlei mallen/hulpmiddelen te moeten maken om dingen machinaal te doen.
In grote oplages snap ik het, maar voor enkel werk is handmatig vaak net zo snel of sneller. En het is voor jezelf een uitdaging om het niet te verkloten :).

En eiken vs noten is ook best een verschil.... jouw tafel was een grotere uitdaging ook met de rondingen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Na de zaagmachine, had je het resterende deel ook met een bovenfrees kunnen doen. Maar dan moet je wel weer een paar mallen maken. Handmatig moet je dan ook wel weer genoeg ervaring hebben. Die ervaring heb ik niet, dus ik zou eerder een mal uitdokteren, waarbij ik niets te veel kan frezen.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Wat een prachtige tafel! Ik ben met een soortgelijk ontwerp bezig maar zit nog in dubio over het onderstel. Jouw ontwerp ziet er charmant maar ook zeer degelijk uit!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De tafel straalt vakwerk uit! Heel mooi gemaakt.
Het doet mij ook erg denken aan een tafel die vroeger bij mijn opa stond. Maar alles uit die tijd komt nu weer terug.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Toen ik de foto met de Japanse zaag zag op instagram, dacht ik in eerste instantie dat je het verstek helemaal met de hand had gezaagd
Daar ging ik wel een heel vaste hand voor nodig gehad hebben, vond het zelfs nu al niet helemaal makkelijk


Het resultaat is erg fraai...... en er zijn bijna altijd meerdere werkwijzen mogelijk. Ik had er wellicht voor gekozen om alles met de hand te schaven. Rechte lijnen dus het aftekenen gaat snel en noten schaaft makkelijk. Maar wat is ideaal....
Respect! Ik had het volledige blad ook al gevlakt met de schaaf, dus was blij dat het bij de randen eerder beperkt bleef.


Na de zaagmachine, had je het resterende deel ook met een bovenfrees kunnen doen. Maar dan moet je wel weer een paar mallen maken. Handmatig moet je dan ook wel weer genoeg ervaring hebben. Die ervaring heb ik niet, dus ik zou eerder een mal uitdokteren, waarbij ik niets te veel kan frezen.
Idd, daar heb ik lang over getwijfeld, had ik ooit gezien van Timothy van benchworks. Maar uiteindelijk toch voor deze oplossing gekozen.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Toevallig enkele dagen later bij the Wood Whisperer:
https://www.youtube.com/watch?v=kI5RNI7nH_I

Qua constructie en design vind ik die van jou toch echt mooier! Wat een mooie tafel Fluo.

Heb ik dit weekend ook gezien, hij mocht het verjongen van het blad wel wat extremer aangepakt hebben.
Voor het design van mijn tafel ben ik wel zelf niet verantwoordelijk, maar met de uitvoering ben ik al tevreden :p
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Supertafel! Zou ik heel trots op zijn.
Heb je meer foto's/bouwbeschrijving??!

Hoe zit alles in elkaar/vast? Poten gemaakt?
Zelf gevlakt? etc. etc. etc.

Je kan meer details op mijn instagram terug vinden.

Het onderstel heb ik zelf gevlakt, voor het tafelblad heb ik dit laten doen en dan na het verlijmen de rest met de handschaaf gedaan.
Alle is verlijmd mbv domino's
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Net even op je instagram gaan zien, mooi werk Bjorn. Ik vergeet dikwijls foto's te maken van mijn eigen 'werkproces' als ik iets maak, maar ik ben altijd blij als anderen dat wel doen :)
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
ohh wat een schitterend onderstel, dat zou ik hier tthuis zo in de kamer zetten zonder blad erop :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.