Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Schakelaar met elektronische rem voor Startrite tafelzaag?

Hallo allemaal,
    Ik wil graag de aan/uit schakelaar van mijn Startrite Tiltarbor vervangen en kwam toevallig deze schakelaar met elektronische rem tegen. Ik heb weinig kennis van elektrische schakelingen maar durf het vervangen van een oude naar een nieuwe schakelaar op zich wel aan. Maar voor ik het doe wil ik toch even kort dmv dit forum checken of ik niets doms doe!
    Mijn motor draait op 380V en is 2.2 kW. De schakelaar is geschikt voor 4kW. Moet goed gaan toch?
    Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
    michel
    Laatst gewijzigd door mholper; 12-06-19 om 18:25.

Als je wil gaan remmen moet je ook de zaagflenzen van pennen voorzien. Anders loopt je zaag steeds los.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Als je wil gaan remmen moet je ook de zaagflenzen van pennen voorzien. Anders loopt je zaag steeds los.
    Ai, inderdaad! Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Het lijkt me vooral een veilig idee: dat het blad sneller stil staat dan momenteel het geval is. Enig idee of ik ergens zaagflenzen met pennen kan kopen?

Nee zeker niet, je kan wel een nieuwe as laten draaien.
    A Hout

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk Berichten
    Nee zeker niet, je kan wel een nieuwe as laten draaien.
    Dank voor het meedenken. Dat klinkt duur. Toch ben ik nieuwsgierig: hoe ziet zo'n as eruit waar een flens op gefixeerd kan worden die niet losdraait bij het remmen van de motor?

In dit topic kun je in bericht #48 een foto zien van de as van mijn Hammer met de meenemers....

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    In dit topic kun je in bericht #48 een foto zien van de as van mijn Hammer met de meenemers....

Fons
    Hoi Fons,

Kijk dat is een echte zaagtafel! Ooit... komt zo een mooi apparaat misschien ook in mijn werkplaats staan. Tot die tijd moet ik het maar zonder geremd zaagblad doen.

Ik zie trouwens ook wat anders in je foto's. Zie ik goed dat je 100 mm afzuigslang tot onder het zaagblad in de machinekast loopt? Ik vraag dit omdat ik (in een ander topic) probeer de afzuiging van mijn Startrite te verbeteren omdat de machinebehuizing echt gatenkaas is. Ik neem aan dat jouw machine standaard een beugel hiervoor heeft, maar denk dat dat een stuk eenvoudiger voor mij zal zijn om zelf te maken vergeleken bij de gebalanceerde zaagas met meenemers! Dat denk jij?
    IMG_0990.jpg

ps. het valt me op dat je bijna op al mijn posts reageert. Dat waardeer ik enorm! Dank daarvoor.

Ja dat klopt, er zat een 100mm slang in. Onlangs heb ik deze vervangen door een 125mm slang, kijk daarvoor in dit topic. De doorgang in de machinewand is echter nog 100mm Je zult vast wat kunnen verbeteren aan de afzuiging als je een goede omhulling van het zaagblad weet te realiseren en daar een flinke slang op zet. Hetzelfde geld voor de bovenkant, een goede kap over het zaagblad en een slang van min. 80 mm. is dan aan te bevelen.

Succes! Fons

P.S. In dit topic zie je nog wat meer foto's van de binnenkant van de machine.
    Laatst gewijzigd door Athanor; 14-06-19 om 10:46. Reden: PS toegevoegd

Forum Rechten