Makita hobby of professioneel?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
In mijn geval gaat het om een accu schroefboor machine voor mijn schoonzoon waarmee hij jaren en jaren zonder problemen kan boren en schroeven.
Ik heb zelf al 2 Makita accu schroefboormachines die ik al vele jaren gebruik zonder problemen.

Maar ik lees al vaker dat Makita meerdere lijnen elektrisch gereedschap verkoopt.
Van de MT lijn kan ik het duidelijk zien omdat de kleur anders is, maar van de andere machines niet.

Dan lees ik ook dat de goedkopere (hobby) machines door de bouwmarkten verkocht worden.
Maar diezelfde machines worden ook door de gerenommeerde handelaren (dealers) verkocht.
En dan hebben we het wel over een accu schroefboormachine van € 175,00 en daar mag ik toch wel van verwachten dat je die je dagelijks kan gebruiken.

Makita DF457DWE – € 175,00 waarbij op de Makita site staat.
•Instapserie met eigen accuplatform voor regelmatig, niet-dagelijks gebruik.

(deze machine is nu in de aanbieding bij Gamma voor € 129,00)

Hoe zit dat nu werkelijk is Makita dan nu een dure aanbieder van hobby machines geworden?
Want dan kan ik beter de machines uit het verre oosten kopen die bij vele aanbieders verkocht worden voor veel minder geld.

Mvg, :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
kwaliteit heeft zijn prijs.

je kan met elke machine elke dag een paar gaatjes boren of schroefjes indraaien
maar bij dagelijks uren continu gebruik gaan er andere dingen tellen.

Er bestaan verschillende accu's voor die machine let op dat je geen appels met peren vergelijkt.
al dan niet een tweede accu maakt ook verschil
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
(MakTec) is een speciale lijn van Makita, bedoeld
voor vakmensen die gewoon goed gereedschap nodig hebben.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Over Het algemeen is wat je koopt bij de vakhandelaar goed
De gamma machines herken je aan de zwart met witte accu’s daar zou ik vandaan blijven
Als je voor een bl ( koolborstel lose machine ) gaat ben je goed bezig maar daar hangt een prijs kaartje aan
Succes met je keuze
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
(MakTec) is een speciale lijn van Makita, bedoeld
voor vakmensen die gewoon goed gereedschap nodig hebben.

Dit staat op diverse websites, zorgt bij mij voor verwarring...

[FONT=&quot]Maktec is het tweede merk van Makita. Ontwikkeld en geproduceerd door Makita.[/FONT]
[FONT=&quot]Voor vakmensen die niet persé altijd en overal het beste moeten hebben.[/FONT]
[FONT=&quot]Voor die momenten en toepassingen dat goed goed genoeg is en goedkoper aantrekkelijk.[/FONT]
[FONT=&quot]Maktec is voor iedereen die gelooft in de kracht van eenvoud; die houdt van helder en overzichtelijk.[/FONT]
[FONT=&quot]Maktec machines zijn geschikt voor regelmatig professioneel gebruik.

[/FONT]
[FONT=&quot]
Is het nu eenvoudiger en minder storingsgevoelig of de budgetlijn van Makita?[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hey hallo
Over Het algemeen is wat je koopt bij de vakhandelaar goed
De gamma machines herken je aan de zwart met witte accu’s daar zou ik vandaan blijven
Als je voor een bl ( koolborstel lose machine ) gaat ben je goed bezig maar daar hangt een prijs kaartje aan
Succes met je keuze

Bij klium staan de MT machines met zwart witte accu’s is dit dat ineens geen goede kwaliteit meer?
Maar er staat ook bij:
Onder het merk Makita MT ontwerpt en produceert Makita prijsgunstige machines die uitstekend geschikt zijn voor minder intensief professioneel gebruik.

Als je aan de accu kan/moet zien of het een goede machine is dat is wel vreemd.
Want dezelfde machines worden bij de een met zwart witte accu’s aangeboden en bij de ander met normale zwarte.
Ja, waarschijnlijk is dit om het ons gemakkelijk te maken, of juist niet?

Mvg, :).
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ik ben heel tevreden met Metabo accu schroefmachines NAAST Festool. Voor haar nieuwe woning had ik dochterlief een schroefmasjientje gegeven; 2x per jaar iets schroeven is funest voor de accu ('s) dus ik doe het weer zelf....ook nog gezellig.
En verder is het mijn indruk dat als je je machines, a of b merk, pro of hobby lijn wekelijks gebruikt dit het behoud is van het geheel. Als het dan toch de geest geeft is het bij mij meestens de accu. En 's winters trouwens de accu's binnenshuis als het even kan. Gr, Hendrick
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Volgens mij is het inderdaad de zelfde machine maar die zwart witte accu's bevatten een stuk minder stroom.

Als je prijzen tussen de diverse verkopers moet je kijken of de zelfde accu's er bij zitten voor een eerlijke vergelijking
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
de uitgeklede versie van Makita

Als je dus een uitgeklede versie van Makita koopt en dan ook nog volgens zeggen van de budget/hobby line wat blijft er dan nog over?

Ik zie bij de Makita machines niet duidelijk het verschil tussen de hobby en professionele machines (wel de prijs)
Dus heb ik maar gewoon de goedkoopste gekocht die op dit moment in de aanbieding was. (met zwarte accu’s)
En dan maar kijken hoelang deze meegaat, is dat niet naar mijn zin dan is dit mijn laatste Makita machine.

Mvg, :).
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Zoals leroy als zei is de bl lijn zonder koolborstel. Ik heb zelf de dhp458 (lijkt qua uiterlijk redelijk op de 457), de 458 heeft ook een klopfunctie. Het grootste verschil zit m volgens mij in de accu. Accu’s zijn stiekem behoorlijk duur. De 18v 457 is gewoon een behoorlijk ding. Een 1,3 ah accu wil alleen maar zeggen dat je minder lang met je 18v kan doen.

Voor wat meer professioneel gebruik zie je vaak dat ze minimaal 3ah en vaak zelf 5ah accu’s hebben. Tevens zijn de modellen voor professioneel gebruik wat ergonomischer. Deze hebben vaak aan de zijkant een handige klip zodat je hem aan je werkbroek kunt hangen (handig als je op een ladder staat) en hebben ze vaak ingebouwde led-verlichting. Dit omdat op professioneel vlak mensen hun geld moeten verdienen. Tijd kost geld en deze extra’s zorgen ervoor dat je sneller de klus kunt klaren.

Het is echt niet dat omdat je nu een goedkoper ding hebt dat de machine niets waard is en je beter af bent met andere low budget machine’s
Naar mijn mening is Makita goed spul. Ik ben begonnen met een 14,4v schroefmachine gekocht bij de bouwmarkt (jaar of zes geleden). Daar hoef je geen schroeven van 15cm in het hardere hout proberen te schroeven. Hij doet het echter nog steeds goed. Voor kleine klussen waarbij ik niet teveel kracht kan zetten, gebruik ik hem zelfs nog steeds omdat mijn 458 met 5ah redelijk aan het gewicht is.

Nee het is geen Festool en heeft wat minder gemakken dan de duurdere versie’s maar ja, je gaat er een hoop plezier van beleven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb een DDF453RFE 18V accu boor. Van het voorjaar gekocht. Wordt geleverd met twee accu's. Van het voorjaar kreeg je er een gratis 5.0 ah accu bij. Ook nog een Makita 18V Heggeschaar gekocht. Nog een keer een 5.0 ah accu gratis. Nu heb ik dus 2x 3.0 ah en 2x 5.0 ah aan accu's liggen. De kans is groot dat volgende boormachines ook van Makita gaan zijn, evenals bv een elektrische grasmaaier. Dat is het grote voordeel van de profiline. Ik heb ook nog een bouwmarkt Makita, die het op zich ook nog prima doet. 1 accu is kapot, daar moet ik nog een ander voor kopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Er worden wel enkele specificaties van de accu's door elkaar gehaald. Een accu heeft een spanning en een capaciteit. Spanning is in Volt en capaciteit wordt in Ah (Ampere uur) weergegeven.
De werkelijke capaciteit van een accu is Spanning x Ah. En dan kom je uit op Wattuur. Een accu van 12 Volt kan dus in principe evenveel capaciteit in Wattuur hebben als een 18 Volt. Een 18 Volt machine is dus niet noodzakelijk krachtiger als een 12 Volt. Maar met de zelfde capaciteit in Ah, maar bij een hogere spanning ga je dus wel meer schroeven met één batterijlading kunnen indraaien.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Goh ik blijf bij mijn gedacht. Gebruik je de machine vaak kies dan voor de duurdere versie, is het maar sporadisch dan kan je de goedkopere nemen.
Neemt niet weg dat ik na 3 jaar mijn powerplus bovenfrees ga vervangen voor een triton.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Net als andere fabrikanten maakt Makita producten voor meerdere doelgroepen. De MT lijn is er voor de professional die het gereedschap minder intensief gebruikt, waardoor je met goedkopere componenten (en dus een gunstigere prijs) toch een kwalitatief goed product kunt leveren.
Daarom geeft Makita ook aan welk gebruik het apparaat voor bedoeld is. Ben je timmerman, die dagelijks 4uur schroeven staat te draaien, dan zal een MT product of de goedkoopste reguliere lijn een minder lange levensduur hebben in vergelijking met een topmodel en ook sneller een gebrek gaan vertonen. Ben je tuinman die af en toe eens een schroef moet indraaien om een plantenbak op te hangen, dan is zo'n machine prima (maar ook een supermarkt model overigens).

Goedkopere componenten zoals kunststof tandwielen ipv metalen, wil niet zeggen dat de machine slechter is, maar wel voor een ander gebruik is bedoeld. Bij 'verkeerd' gebruik zal het dus vaker mis kunnen gaan en de machine defect raken.
Dit is feitelijk bij hout niet anders. Een kinderstoeltje kan gerust met wat dunnere plankjes gemaakt worden; mijn eigen stoel zie ik toch liever wat zwaarder uitgevoerd :)

Ik gebruik al heel wat jaren Makita gereedschap en ik ben er dik tevreden over,maar kijk ook altijd goed wat ik ermee wil doen en zoek daar het model op uit. Voor het zware schroefwerk heb ik een DF453 18V met 3Ah accu. Voor mij als hobbyist is dat prima. Dat ding draait moeiteloos 160x8 schroeven in constructiehout, gaat voor mij een hele klusmiddag mee en is qua prijs niet te gek.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb zelf de BDF453 schroefmachine en ben daar heel erg tevreden over. Gebruik deze zeker niet dagelijks maar als het moet gaat zo'n accu lang mee en er kunnen redelijk grote schroeven mee in hout gedraaid worden. Het is niet een krachtpatser maar daar gebruik ik hem ook niet voor.

Passen hier trouwens ook andere accu's op? Heb op mijn werk een loze 3Ah 18V liggen, dit machientje gebruikt 1.3Ah en 18V.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Als het hetzelfde type accu is met dezelfde spanning 18V doet capaciteit er niet toe voor de compitibiliteit.
Of je nou 1 3 of 5 Ah hebt, maakt alleen uit voor hoelang het duurt voordat je accu leeg is.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is in de praktijk toch te simpel..... meestal is een batterij met een hogere opslag capaciteit juist niet van hetzelfde type, de grotere hebben (vaak) een hogere maximale lever capaciteit. En dat is merkbaar in het gebruik.

het zal dus werken, maar er kunnen verschillen (zowel positief als negatief) zijn.
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Daarom maakte ik ook de opmerking zelfde type en zelfde spanning.

Alles uit de LXT serie is compatibel. Daar zitten volgens mij ook 1,4Ah accu's tussen.

Dat je bijvoorbeeld bij milwaukee de 12Ah accu's meer vermogen kwijt kunnen is inderdaad een feit, maar dat is bij hun dan ook specifiek vermeld als "high output"
edit: ik zie net ook dat ze in deze high output serie een 3Ah accu hebben.

Voor de geintereseerden: Het ontladen van accu's wordt meestal in C uitgedrukt. 1C is de volledige capaciteit in 1 uur. Een accu kan vaak tot een paar C ontladen als het nodig is, maar om het compatibel te houden wordt een serie wel voor alle capaciteiten gelijk in vermogen gehouden.
Een hogere capaciteit van de accu betekend om die reden dan ook dat er meer vermogen geleverd kan worden.

Toch doen de fabrikanten wel hun best om zo veel mogelijk van een serie qua accu's te matchen en passen de verschillende series vaak niet op andere machines.

Dus ja het is wat complexer, maar als je dezeflde serie accu pakt gaat het 99/100 keer wel goed
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jellekroon

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.