MFTC - voorbereidingen

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Dag iedereen,

Ik ben van plan om eindelijk het bouwen van een MFTC te starten. Maar ik zit al met een eerste vraag.

Ik zou graag populier multiplex nemen ipv hardhout multiplex, voornamelijk ivm gewicht.


Maar nu is mijn vraag, is populier stevig genoeg en stootbestendig genoeg voor een MFTC?


Iemand met ervaringen?


Gr. Glenn
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Is het soortelijk gewicht van populier (450kg/m3) t.o.v. berken (650/700kg/m3) of hardhout (okume, 500kg/m3) over het verwerkte volume zo groot dat je er echt last van ondervind?

Tenzij je er mee rond wil lopen lijkt me dat de wielen nagenoeg 100% van het gewicht overdragen en dat ca 50% van het gewicht bestaat uit je gereedschap.
Komt gewicht niet ook de stabiliteit ten goede?

Bij mij trekt populieren multiplex meestal krom en/of inderdaad gevoeliger voor schade.
Geen idee of het MFT blad in populieren maatvast is.


Succes!

HTBDTL
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat de TS de MFTC mobiele werkbank bedoeld en niet het blad daarvan.

Volgens mij staat er ook nergens in het werkplan van de MFTC dat er hardhout multiplex wordt gebruikt.
Timothy (BenchWorks) heeft ook ergens nog geschreven dat hij een volgende keer populieren multiplex ging gebruiken omdat het lichter zou zijn.

Ik heb ook populier multiplex gebruikt (wel even zoeken naar een goede kwaliteit) dat is licht en sterk genoeg.
En een deukje hier of daar in een mobiele werkbank is waarschijnlijk niet te vermijden maar is dat dan zo erg?

Veel succes met de bouw van de MFTC en maak er maar een mooi verslag van hier op het forum.

Mvg, :).
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Stevig zeker wel, volgens mij maakt dat amper een verschil, de sterkte komt grotendeels van de constructie.
Stootbestendig zal minder zijn, maar wat dan nog? De pootjes zijn trouwens in zachthout, dat deukt ook gemakkelijk in. So what, voor een werkbank?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.