Welke lintzaagmachine?

Semmie

Actieve deelnemer
17 feb 2019
36
2
Almelo, Nederland
Hallo forumleden,

Bij deze een vraag om advies. Ik overweeg de aanschaf van een lintzaagmachine, bij voorkeur een wat zwaardere om werkstukken voor mijn draaibank voor te zagen (bijv. blanks voor schalen). Heeft iemand ervaring met of kennis van de Record Power machines? De BS300E of de BS350S lijken mij wel goede kandidaten voor wat ik zoek. Zijn er nog andere merken/types aanbevelenswaardig? Mijn huidige Metabo BAS 261 is veel te licht naar mijn zin en bovendien valt de kwaliteit me tegen na eerdere ervaringen met een oude INCA 260 die ik helaas verkocht heb. Hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Marcel
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou zeker voor de 350s gaan.
Is toch iets sterker met een grotere doorlaat.
Heb zelf de 400 en deze bevalt prima.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Maatje van me heeft de HBM400, een 1500w vloerstaander. Weliswaar 3 cm minder zaaghoogte als de 350S. Het is een meer dan prima lintzaag, laat je niet afschrikken door de naam HBM.
 
Laatst bewerkt:

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Was zelf ook op zoek naar een lintzaag en ben uiteindelijk gestrand bij een Record Power Sabre 450.
Heb het budget wel een paar keer opgerekt maar blij met de kwaliteit en handelbaarheid van de machine.

De sabre 350 was ook een kandidaat maar heb toch gekozen voor een iets hogere doorlaat.

Als je een keer wilt komen kijken, laat maar horen.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb de HBM 350 in 2008 gekocht en ben er tot op heden zeer tevreden over .
Ik zaag er beukenhout en eikenhout mee van 80 mm dik zonder enig probleem let wel een scherpe en goed gezette zaag is alles bepalend.

Simon
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Marcel, in mijn zoektocht naar een lintzaag heb ik getwijfeld tussen een record Power BS350 Sabre en een Hammer N3800. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Hammer, maar dat was meer omdat ik een Hammer wilde dan om rationele redenen. Sterker nog, ik was voor de Record Power gegaan als ik naar mijn hoofd had geluisterd in plaats van naar mij hart. De Record Power heb ik bij Baptist bekeken en het was een zeer solide machine en was zeer goed afgewerkt. Het vermogen en de tafelgrootte zijn vergelijkbaar met de Hammer. De Sabre lijkt wel een stukje verder doorontwikkeld en is completer. Zo kun je gemakkelijk de spanning van het lint halen met een hendel, er zit een resaw bar bij en de langsgeleider kun je veel gemakkelijker bijstellen zodat deze evenwijdig aan het zaaglint staat dan bij de Hammer. Ook de geleiding van het zaaglint is gemakkelijker in gebruik. Ik had niet het idee dat de bouwkwaliteit van de Sabre onderdeed aan die van de Hammer. Het enige nadeel van de Sabre is dat de zaaghoogte iets minder is dan bij de Hammer. De Sabre is €400 goedkoper en dat verschil loopt op als je er een onderstel met wielen bij neemt. Ook de leverkosten van de Sabre zijn een stuk lager dan bij de Hammer.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Het ligt uiteraard volledig aan je budget, maar ik heb een driekwart jaar geleden na wikken en wegen uiteindelijk de keuze gemaakt voor de RP Sabre BS350. Zoals ook L.N. aangeeft was de bouwkwaliteit en gebruiksgemak voor mij de doorslaggegevende factor om voor de Sabre variant te gaat in plaats van de 'gewone' 350 of 400 van Record Power. Een andere voordeel t.o.v. Hammer is de levertijd; ik kon hem direct uit de winkel meeneemen.
Performance is wat mij betreft geweldig, maar ik zaag tot nu toe relatief weinig groot/nat hout. Binnenkort ga ik wat berken stam er doorheen jagen van tussen 20 en 25 cm, daarna zou ik meer kunnen zeggen.
 

Semmie

Actieve deelnemer
17 feb 2019
36
2
Almelo, Nederland
Allen, ontzettend bedankt voor de reacties. Ik heb in elk geval nu wel de overtuiging dat de record power machines geen slechte keuze zijn. Ik zal de sabre-versies nog eens goed bekijken en meenemen in mijn overweging. En ook de HBM machines ga ik een bestuderen. De Hammer is helaas wat erg veel boven budget...
 

Semmie

Actieve deelnemer
17 feb 2019
36
2
Almelo, Nederland
Overigens vermoed ik dat mijn huidige Metabo BAS 261 een beetje een maandagochtendmodelletje is. Ik krijg het ding domweg niet goed afgesteld. Er zit veel onbalans in de machine en eigenlijk staat 'ie voortdurend te schudden en te trillen. Dan heb ik het nog even niet over ze gillende geluiden die het zaaglint maakt. Omdat de machine nog in de garantietermijn zit heb ik Metabo Nederland benaderd. Ik kan de zaag daar naar toe brengen (Breukelen) en dan sturen zij 'm op naar de fabriek in Duitsland. Ben ondertussen wel benieuwd of er andere forumleden zijn die soortgelijke ervaringen hebben?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Er staat hier op marktplein nu een Scheppach met zaaghoogte 17 cm, misschien is dat wat. Over een soortgelijke met vario snelheid ben ik goed te spreken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.