Bovenlichtjes na laten maken, passen slecht, verkeerde verwachtingen?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Even advies vragen voordat ik losga..

Enige tijd geleden opdracht gegeven aan een aannemer om de pui achter te laten vervangen. Bij een routine kozijnenprikrondje door het huis kwam ik erachter dat de twee bovenlichtjes in de slaapkamer rot waren. Die raampjes aan die aannemer meegegeven en gezegd dat ik ze er zelf in zou hangen. Hij laat ze toch ook maken bij een timmerfabriek, dus ik zag daar het kwaad niet van in. Afgesproken dat de glaslatten aan de binnenkant zouden komen ipv aan de buitenkant.

Een paar weken later krijg ik de raampjes terug en kom bij het passen tot de ontdekking dat ze ze exact na hebben gemaakt, dus met de glaslatten aan de buitenkant, daarbij was 1 te groot en paste niet. Terug dus. Weer twee weken later nieuwe raampjes, alles netjes, pasten goed.

Waar ik echter niet op gelet heb, is of de scharnieren goed zaten. Even met de scharnieren er los in gelegd leek het te passen, maar goed, ik had immers een voorbeeld meegegeven, dus dat moest toch wel goed zitten..

Of dat dacht ik iig. Raampjes netjes gemaakt, geschilderd en afgekit. Vandaag dacht ik ze er "ff" in te hangen.. Scharnieren erop geschroefd en hangen maar. dat dacht ik dus iig. 1 raam schoof zo op z'n plek, pennen erin en ik liet 'm dichtvallen, scharnieren niet diep genoeg ingefreesd. dus raam staat deels open.. Klote dacht ik, dus dan maar even kijken bij die ander. Nee hoor, past helemaal niet bij de scharnieren.

Alles kan aangepast worden, dat is het niet en ik had het misschien beter moeten checken, maar nu dus mijn vraag:

Mag ik verwachten dat als ik een voorbeeld meegeef, dat dat dan ook exact past? In mijn ogen nl wel. Ik word hier vreselijk pissig om, maar ik wil eerst even duidelijk hebben of ik het mag verwachten voordat ik die timmerfabriek afbrand....
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nee.
Een raam in een bestaand kozijn moet je ter plaatse afhangen.
Bijvoorbeeld nieuwe scharnieren kan tot gevolg hebben dat de inkrozingen dieper moeten worden.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dat laatste snap ik, maar ik gebruik dezelfde scharnieren, dus de enige variabele is dan dat de constructie omgedraaid wordt. Maar ok, dank voor je antwoord. Hoe dan ook, ik heb hier van geleerd..

Ik hoor graag meer
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zijn bij de bestaande raampjes de inkrozingen wel vlak? Aan de achterzijde iets dieper inlaten was heel gebruikelijk.
Raam aan de hangzijde arms of haaks?
Inkrozingen nameten met een schuifmaat, het gedeelte wat blijft staan is maatgevend.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Zijn bij de bestaande raampjes de inkrozingen wel vlak? Aan de achterzijde iets dieper inlaten was heel gebruikelijk.

Deze zijn bij de oude raampjes ook vlak

Raam aan de hangzijde arms of haaks?
De nieuwe ramen zijn arm geschaafd, de oude zijn haaks
Inkrozingen nameten met een schuifmaat, het gedeelte wat blijft staan is maatgevend.

En daar gaat het dus mis, ik mis 1,5 mm diepte en aan 1 kant ook 1,5 mm, de andere kant zit op de tiende mm op de juiste plek. En dat is ook wat ik zie. Heb het scharnier eraf gehaald en dan past het, maar ook niet in de diepte. Er is nog 5 mm over, dus er kan nog wel 1,5mm af
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Tja het is de trend van alle dag
Het wordt even gauw tussendoor gedaan of zo iets
En daar gaat het mis
De werk druk is vandaag de dag is zo hoog
Dat zulk soort foutjes gemaakt worden
En de klant is de dupe
Met zulk soort klusjes is het
Handiger om een duidelijke tekening te maken dan komt de informatie vaak beter over
En ja de timmerfabriek afbranden
Heeft het zin het kwaad is toch al geschiet
Mvg Leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.