Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 16 van de 16
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brrod Bekijk Berichten
    Beste mensen,
    Nog 1 vraag...wanneer blijkt dat de kast niet 100% haaks is gemaakt kan ik dan het beste de deuren plaatsen en achteraf de scharnieren plaatsen? Omdat ik nu alles heb opgemeten en daarna geplaatst.
    tja, hoe je eerst de deuren gaat plaatsen, en pas nadien de scharnieren is mij niet duidelijk
    zelfs indien de kast inderdaad niet haaks is, lijkt mij de volgorde: 1) scharnieren plaatsen alsof alles is zoals het hoort 2) scharnieren bijstellen in de mate van het mogelijke 3) deuren bijzagen indien dit toepasbaar is (te klein is helaas te klein) 4) nieuwe deuren op niet-haakse maat zagen - een mdf-plaat van +/- 1200x2400 kost je hoogstens 20 euro

Zoals de deuren nu hangen, lijkt het een zaak van de hoogte verdelen en daarna de zaaglijn aftekenen. Daarna de deuren zagen en terug hangen.

Beste mensen,

Inmiddels vorderingen gemaakt dankzij jullie tips.

Erachter gekomen dat inderdaad de kast niet haaks is gemaakt. Ik dacht wanneer alles gelijk gezaagd is en alles waterpas staat alles ook haaks is... in dit geval dus niet.
    Het is fout gegaan omdat ik gebruik heb gemaakt van het dak, vloer en muur die dus niet 100%haaks zijn. Weer wat geleerd.

Ook blijkt de zaag bij de bouwmarkt een behoorlijke afwijking te hebben van ruim 2mm over 60cm. Ik heb dus zelf een invalaag gekocht van Bosch (gkt 55 gce) waar ik eerst een scheppach had. Een enorme verbetering!

Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door de deuren tegen de kast aan te zetten en alles rechtstreeks over te nemen en niet apart uit te meten. Dit heeft goed gewerkt.

Conclusie... niets is/was 100% haaks en moet nog veel leren

Hieronder wat foto's

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kast01.jpg
Bekeken:   185
Grootte:   41,3 KB
ID:        89082Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kast03.jpg
Bekeken:   187
Grootte:   65,3 KB
ID:        89084Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kast04.jpg
Bekeken:   185
Grootte:   51,4 KB
ID:        89085Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kast05.jpg
Bekeken:   186
Grootte:   57,4 KB
ID:        89086Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kast06.jpg
Bekeken:   186
Grootte:   74,2 KB
ID:        89087
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kast02.jpg
Bekeken:   188
Grootte:   59,2 KB
ID:        89083

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Het ziet er nu tenminste knap uit op de eerste foto, de volgorde van de volgende foto's snap ik niet helemaal.
    De afbeeldingen op zijn kant eerst op je pc in de goede stand draaien en opslaan met een fotoprogramma en ze komen daarna mooi recht op het forum.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Bedankt voor je reactie. De foto's zijn er idd niet goed op gekomen. Wel goed gedraaid. Zal bij de volgende er even extra op letten

Ben benieuwd naar de volgende foto's.
    Knap staaltje maatwerk trouwens

Forum Rechten