Deuren afhangen/stellen tips!

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Beste mensen,

Al een tijdje ben ik bezig met het maken van een kledingkast van vloer tot plafond.
Nu ben ik dan eindelijk aangekomen bij de deuren.
Inmiddels 2 kleine deuren op maat gezaagd en keurig afgesteld met een perfecte sluitnaad.
Nu de 2 grote mdf 18mm deuren (50x222) direct daaronder.
Deze krijg ik maar niet gelijk. Alles nagemeten en kom er niet uit.
Ik heb verschillende scharnieren bij ikea opgehaald. Deze zijn inmiddels niet meer van het merk blum. Zijn er opties om de deuren toch gelijk te krijgen?
Voor zover nagemeten is alles redelijk haaks en waterpas.
20190611_080825.jpg20190611_080810.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
als alles haaks is & pas staat, dan zou je dit mooi uitgelijnd moeten krijgen
ik lees wel 'redelijk' in jouw bericht
da's een soepel begrip
zijn de mdf-deuren dan toch niet zo haaks ?
ivm ikea & blum
heb een tijd geleden gehoord dat blum de samenwerking met ikea stop gezet zou hebben, omdat ze niet willen dat 1 enkele leverancier meer dan 5 % van de produktie afneemt
zijn de huidige ikea-scharnieren minder kwaliteitsvol dan blum ?
waarom dan niet voor blum ipv ikea kiezen ?
 

MinzeHoogland

Actieve deelnemer
21 mei 2017
34
1
Redelijk haaks is in dit geval niet goed genoeg.
Deuren moeten exact haaks zijn, goed te controleren door de diagonalen na te meten. Anders krijg je de deuren nooit goed.
 

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Op dit forum kwam ik een topic tegen over de ikea scharnieren. Deze bleken prima te zijn. Vandaar mijn keuze. Of dit de goeie keuze is geweest gaan we achterkomen.

Heb de lengte en breedte goed opgemeten en kloppen. Zijn de dan ook haaks? Of is dat een domme vraag? Moet ik dit nogmaals controleren?

De kast is in elkgeval niet 100% dit was voor mij lastig omdat voor elkaar te krijgen. Maar het zit er niet ver vanaf.
Ik ga deze deuren voor de andere kant gebruiken en nieuwe maken kijken of ik het probleem kan achterhalen. Als ik snap wat ik fout heb gedaan ben ik tevreden ;)
De aan de scharnierkant hangt hij goed. Hij lijkt door te hangen. Ik heb scharnieren gebruikt waardoor de deur helemaal open kan slaan zeg maar. Misschien hangen deze door vanwege hun lengte?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
DFDEEA39-CA8C-4A96-9D7E-E541354D8A42.jpg

Een parallellogram heeft gelijke zijdes maar is bepaald niet haaks, daarvoor meet je de diagonalen zie rode stippellijnen...

Zoals @MinzeHoogland al schreef....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat een MDF plaat/deur gaat doorhangen lijkt me onwaarschijnlijk. Het is niet goed te zien op de eerste foto , maar de deur in de hoek rechts beneden lijkt me in het geheel naar rechts te moeten.
Of er zit een zaagfout in. Plaatmateriaal verdraagt nu eenmaal geen toleranties. Ofwel is het juist, ofwel zie je het. Met massief kan je meestal nog wat verdoezelen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Redelijk haaks is in dit geval niet goed genoeg.
Deuren moeten exact haaks zijn, goed te controleren door de diagonalen na te meten. Anders krijg je de deuren nooit goed.

Niet helemaal akkoord: De deuren moeten in de eerste plaats passen op de kast.... Als de kast niet 100% haaks is, moeten de deuren dat ook niet zijn... Dan moeten ze de afwijking van de kast volgen.....

Vooraleer je iets nieuws maakt zou ik in jouw plaats nauwkeurig nagaan wat er scheelt: zijn de 2 deuren exact even lang? In dat geval moet je ze op de samenkomst kunnen uitlijnen zodat ze boven en onderaan mooi overeenkomen... zijn ze dat niet, dan zal dat nooit lukken.... Misschien kan je dan gewoon van de langste iets afnemen (cirkelzaag... Kopieerfrees en de 2 dueren op elkaar klemmen...)
Je gebruikt een vrij kleine voeg... Is weinig vergevingsgezind... Als de kast onvoldoende nauwkeurig gemaakt is, kan je je deuren een mm of 2 te groot maken en daarna corrigeren tot de boel exact past...

Als de voorzijde van de kast vlak is, ben je al een heel eind... Als ze dat niet is zal het probleem in jouw geval meevallen, want het zijn opliggende deuren (zie je niet zo hard...) Het enige wat echt moeilijk te corrigeren is, zijn inliggende deuren, inliggend in een voorzijde die niet vlak is...
 

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.

Het is weekend dus we gaan er weer voor. Weer wat geleerd!
Tips toepassen in de praktijk en kijken wat er fout is gegaan.

Nog 1 vraag...wanneer blijkt dat de kast niet 100% haaks is gemaakt kan ik dan het beste de deuren plaatsen en achteraf de scharnieren plaatsen? Omdat ik nu alles heb opgemeten en daarna geplaatst.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beste mensen,
Nog 1 vraag...wanneer blijkt dat de kast niet 100% haaks is gemaakt kan ik dan het beste de deuren plaatsen en achteraf de scharnieren plaatsen? Omdat ik nu alles heb opgemeten en daarna geplaatst.
tja, hoe je eerst de deuren gaat plaatsen, en pas nadien de scharnieren is mij niet duidelijk
zelfs indien de kast inderdaad niet haaks is, lijkt mij de volgorde: 1) scharnieren plaatsen alsof alles is zoals het hoort 2) scharnieren bijstellen in de mate van het mogelijke 3) deuren bijzagen indien dit toepasbaar is (te klein is helaas te klein) 4) nieuwe deuren op niet-haakse maat zagen - een mdf-plaat van +/- 1200x2400 kost je hoogstens 20 euro
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Zoals de deuren nu hangen, lijkt het een zaak van de hoogte verdelen en daarna de zaaglijn aftekenen. Daarna de deuren zagen en terug hangen.
 

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Beste mensen,

Inmiddels vorderingen gemaakt dankzij jullie tips.

Erachter gekomen dat inderdaad de kast niet haaks is gemaakt. Ik dacht wanneer alles gelijk gezaagd is en alles waterpas staat alles ook haaks is... in dit geval dus niet.
Het is fout gegaan omdat ik gebruik heb gemaakt van het dak, vloer en muur die dus niet 100%haaks zijn. Weer wat geleerd.

Ook blijkt de zaag bij de bouwmarkt een behoorlijke afwijking te hebben van ruim 2mm over 60cm. Ik heb dus zelf een invalaag gekocht van Bosch (gkt 55 gce) waar ik eerst een scheppach had. Een enorme verbetering!

Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door de deuren tegen de kast aan te zetten en alles rechtstreeks over te nemen en niet apart uit te meten. Dit heeft goed gewerkt.

Conclusie... niets is/was 100% haaks en moet nog veel leren ;)

Hieronder wat foto's

kast01.jpgkast03.jpgkast04.jpgkast05.jpgkast06.jpg
kast02.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het ziet er nu tenminste knap uit op de eerste foto, de volgorde van de volgende foto's snap ik niet helemaal.
De afbeeldingen op zijn kant eerst op je pc in de goede stand draaien en opslaan met een fotoprogramma en ze komen daarna mooi recht op het forum.
Mvg, :).
 

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Bedankt voor je reactie. De foto's zijn er idd niet goed op gekomen. Wel goed gedraaid. Zal bij de volgende er even extra op letten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.