Sanding sealer

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Voor het afwerken van segment werk ben ik op zoek naar een product zoals een sandingsealer / porienvuller.
Bij het gebruik van padoek of wenge is er altijd een risico aanwezig dat er schuurstof in het lichtere hout wordt gewreven, en dat is niet bepaald fraai.

Nu wilde ik een bestelling plaatsen en gelijk een sealer mee bestellen.
Dan stuit je al snel op het feit dat ook hiervan vele producten op de markt zijn.

Nu kwam ik op baptist het volgende product tegen:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/politoeren/rustin-schellak-poriensealer

Een product wat ook al poriensealer zou moeten functioneren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zou het vulmiddel de poriën verkleuren of is dit gewoon transparant? ga er vanuit van wel maar toch een vraagje voor de zekerheid:rolleyes:
En kan je hierna je werk gewoon behandelen met olie? trekt dat dan nog goed in het hout.
Uit de data sheet krijg ik het het idee dat dit al de finish is.

of raad iemand iets anders aan?

Vooralsnog houd ik gewoon de stofzuiger dicht op het werk. Maar je krijgt nooit al het stof uit de poriën.
 
Laatst bewerkt:
Bart, dit spul heb jaren geleden ook al eens geprobeerd maar was niet erg onder de indruk. Werk wel op massief hout maar niet op verschillende soorten wat bij segment werk voorkomt.
Ik werk nog steed met cellulose sanding sealer en directe stof afzuiging. Voor kleine vaasjes wil ik ook wel eens seconden lijm op de verschillende houtsoorten aanbrengen om te voorkomen dat de stof indringt.
Het blijft een beetje uit proberen maar een passend antwoord kan ik niet geven.
Olie gebruik ik nooit op segment werk. Mijn laatste werk heb behandeld met sanding sealer en afgewerkt met shellac extra verdund met alcohol en gemengd met 8 a 10% gekookte lijnolie.
Geeft een mooi resultaat.
Te zien op mijn facebook
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Olie gebruik ik nooit op segment werk.

Heeft u daar een reden voor?
Ik draai nog niet zo heel erg lang, maar het eerste waar ik qua afwerking altijd aan denk is een olie.

En misschien heeft u hier ook een antwoord op.

Ik merk dat in verloop van de tijd de naden van het segmentwerk vaak voelbaar worden, heeft u dat ook?
Nu dacht ik dat dit aan de lijm zou kunnen liggen maar ik heb al diverser soorten gebruikt. Het lijkt wel of de naden een beetje opzetten.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Als het iets dikker moet dan cellulose sanding sealer gebruik ik Frencken Cellucol, dat laat zich meekleuren terwijl CA en PVA lijm dat niet doen. De Cellucol is ook prima als basis om met houtstof kieren en gaten op te stoppen (daar gebruikt de parketlegger het voor).

Voelbare lijmnaden, zou het hout nog wat nadrogen/krimpen maar niet op die lijmnaden?
 
Heeft u daar een reden voor?
Ik draai nog niet zo heel erg lang, maar het eerste waar ik qua afwerking altijd aan denk is een olie.

En misschien heeft u hier ook een antwoord op.

Ik merk dat in verloop van de tijd de naden van het segmentwerk vaak voelbaar worden, heeft u dat ook?
Nu dacht ik dat dit aan de lijm zou kunnen liggen maar ik heb al diverser soorten gebruikt. Het lijkt wel of de naden een beetje opzetten.

Olie verdonkerd je werk te veel, vooral voor segment werk.
De naden komen door het werken altijd weer voelbaar terug. Bij de ene houtsoort meer als bij de andere.
Als het te erg wordt span ik het werkstuk na een tijdje weer in en schuur het op en lak het opnieuw.
De minst verkleurende lak is naar mijn ervaring tot nu toe, cellulose sanding sealer en melamine lak van Chestnut.

ik heb bijna alle lijmen geprobeerd en vind de Bison het allerbeste. Titebond gebruik ik niet meer voor segment werk.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als het iets dikker moet dan cellulose sanding sealer gebruik ik Frencken Cellucol, dat laat zich meekleuren terwijl CA en PVA lijm dat niet doen.
CA: wel als je het 'nat schuurt'. Je krijgt dan een slurry van CA en slijpsel dat de porien vult met een 'pasta' die grofweg dezelfde kleur heeft als het hout. Althans dat is mijn ervaring met het gebruik op de draaibank. Bijvoorbeeld bij gebruik op wenge - dat hele grove porien heeft. Afwerken door nat met CA te schuren levert een cilinder op waarin de poriestructuur van het wenge nog te zien is (het vulsel in de porien is iets lichter dan het omliggende hout, maar niet meer te voelen - het oppervlak is helemaal glad.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Even een ouder topic van mij naar boven halen.
Ik gebruik tegenwoordig voor mijn werken een sanding sealer van chestnut en de woodwax 22. En met de uiteindelijke uitstraling ben ik zeer tevreden. De kleuren blijven fris en naturel en je krijgt een zacht afwerking.

Het enige wat beter kan is het stukje poriën vullen.
Bij de houtsoorten met grote poriën zoals wenge en padoek zie ik wat restje van de wax zitten als ik eenmaal klaar ben. Dat is niet echt mooi.

Zou vele lagen sandingsealer dit dichten? Of zou het opspuiten van een aantal lagen melamine lak hierbij helpen?

Ik wil de wax afwerking wel behouden. Aangezien ik denk dat de lak een wat "neppe" uitstraling geeft.
Overigens nog niet geprobeerd maar ik zou graag wat ervaringen horen voor ik was dingen aanschaf.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
En nu ik terug lees heb ik ook cellucol weer een gegoogeld. Maar dat moet in combinatie met houtstof? Alleen in segment werk met meerdere kleuren wil je niet het donkere vulmiddel in de poriën van light hout.
Het vulmiddel moet transparant zijn.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Ik heb iets te snel naar de wijsheid van het forum gegrepen haha.
Heb zojuist even een stukje padoek gepakt en véél lagen sealer aangebracht en afgewerkt met wax. Ik zal straks voor de geïntegreerde een foto plaatsen.

Lukt niet via de telefoon helaas (error melding steeds).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.