Hoe zelf weefkaarten maken advies gevraagd

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Afgelopen zaterdag in het Archeon geweest tijdens de grijze jager dag. Mijn vrouw vind weven leuk en daar lieten ze de oude manier van weven zien hoe de vikingen het ook al deden. Tja... er brulde een mijn man maakt dat wel (dus ik stond erg hard nee te schudden maar je raad het al) Heb foto gemaakt hoe het in elkaar zit (na vragen of het mocht)

Hieronder het weef apparaat
20190608_110614.jpg

20190608_110637.jpg

Het gaat dus om het maken van de kaartjes zoals onderstaande voorbeeld foto. Onderstaande is gemaakt van eikenhout en denk 2mm dik? sowieso moet het 5x5 cm worden (na advies van de mevrouw op het Archeon).

weefkaart.jpg

Je kan ze redelijk goedkoop kopen maar ja... je kan alles wel kopen :)

Edit: Aangezien WR1944 had lopen googlen naar een filmpje dacht ik laat ik die er ook maar bij plaatsen dan komt origineel van de website : https://kleinspul.blogspot.com

 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Maakt het nog uit denk je in welke richting de nerf gaat. Ik heb met bijvoorbeeld hardhout gemerkt dat dit heel snel breekt als je er dunne plakjes van zaagt. Dunne plakjes zagen lukt wel nu ik in het bezig van de lintzaag ben :)
 

WR1944

Oud hout
Ik heb even moeten snuffelen op Google en YouTube maar dit is een uiterst vernuftige manier om banden te weven. Het ziet er erg simpel uit maar het biedt veel mogelijkheden. Ik had dit nog nooit eerder gezien maar ik ben blij met de nieuw verworven kennis.

Ik zag zelfs dat iemand gewoon speelkaarten had gebruikt. Door niet alle kaarten te draaien maar een deel af te splitsen konden er interessante patronen gemaakt worden.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je kan het inderdaad heel ingewikkeld maken. Gaat mijn petje te boven. Mijn vrouw heeft al een ander weefgetouw ook niet traditioneel. Kan wel eens kijken of ik daar een technische tekening van kan maken en het dan hier delen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Goed avondje klooien in de schuur , 2 zijkanten van mijn duimen weg geschuurd en mevrouw heeft 13 :) weefkaarten. Ondertussen ook nog een brood gebakken (doe ik ook dagelijks)

Blokje 50x50x190 klaar , kanten afgerond met bovenfrees
IMG-20190612-WA0006.jpg

bovenkant
IMG-20190612-WA0008.jpg

voor aanzicht

IMG-20190612-WA0010.jpg

Geschuurd en schoon gewreven met vochtige doek
20190612_205804.jpg

Ja ik hoor jullie Foto of het is niet gebeurd.. zie daar het brood.

foto_7830369816863698564.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hey tuoh,

Is eiken niet geschikter? Ik wil sowieso wat bij masave hout kopen. Dit was een probeersel en ik heb er 1 fijn geknepen zodat de vrouw weet hoe kwetsbaar ze zijn. Ik had er al rekening mee gehouden dus dit zijn gewoon probeersels om te kijken of het lukte zo dun me lintzaag te verzagen. Dat lukt dus :) nu nog juiste hout erbij zoeken.
De vikingen maakten het niet van hout maar van botten. Maar ja ik heb geen botten liggen :)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik zaag het met de lintzaag niet op een zaagtafel.

Zoals je ziet vrouw heeft reeds een patroon uitgezocht en is op een ander weefding de plaatjes aan het zetten. Vind het maar ingewikkeld wat zij doet.

Van dit weefding wil ik dus wel een tekening maken als er interesse in is.
20190612_224655.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hey tuoh,

Is eiken niet geschikter? Ik wil sowieso wat bij masave hout kopen. Dit was een probeersel en ik heb er 1 fijn geknepen zodat de vrouw weet hoe kwetsbaar ze zijn. Ik had er al rekening mee gehouden dus dit zijn gewoon probeersels om te kijken of het lukte zo dun me lintzaag te verzagen. Dat lukt dus :) nu nog juiste hout erbij zoeken.
De vikingen maakten het niet van hout maar van botten. Maar ja ik heb geen botten liggen :)

Er staat ergens een kompleet skelet van één of andere ...saurus te koop, daar zitten botten genoeg in:D
Eik is door de aanwezigheid van mergstralen nogal kwetsbaar voor breuk, zeker bij dunne delen. Dan is bijvoorbeeld beuk een veel beter alternatief. Maar dat klieft dan weer lastig.
Bij lariks heb je het beste uit twee werelden, redelijk hard, taai, en klieft toch makkelijk.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Dank voor de uitleg Tuoh! ik ga eens kijken waar Lariks hout te koop is in de buurt van Leiden. Anders masave hout maar aanschrijven :)

@henkverhaar, er gaan bij ons per dag 1 brood van 800 gr deeg door heen. In snijden doe ik wanneer ik er zin in heb, snap hoe het werkt i.v.m. gassen die makkelijker kunnen ontsnappen. Anders hoef je niet in te snijden. We eten met 4 man van het brood.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
HSstraat lariks wordt veel in toepassingen voor tuinhuisjes en schuren gebruikt. Wel opletten dat ze je niet douglas verkopen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik zag inderdaad overal Douglas bij staan. Is het gewoon lariks hout? Zelfde eigenschap als hardhout. Moet me erin verdiepen. voor 9 pond zou ik een set kunnen kopen maar ja... zelf maken :) geeft meer voldoening.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
voor zoiets moet je een stukje mooi hout uitzoeken met een fijne draad.
liefste een kwartiers stukje.

volgens mij is dat stukje azobe prisma maar moet je het alleen in de andere richting zagen
de treksterkte van azobe is veel hoger dan die van lariks of doeglas
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Broertje, ik heb inderdaad nog een blok over dat ik kan verzagen. Zie alleen niet hoe ik die ronde randen er dan op kan frezen. Maar goed zie zou ik er ook uit kunnen figuurzagen. Gaat erom dat het rond is natuurlijk. Eerst de duimen laten helen zijn tot op vlees mee geschuurd :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.