Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Hybride Weergave

Hoe zelf weefkaarten maken advies gevraagd

Afgelopen zaterdag in het Archeon geweest tijdens de grijze jager dag. Mijn vrouw vind weven leuk en daar lieten ze de oude manier van weven zien hoe de vikingen het ook al deden. Tja... er brulde een mijn man maakt dat wel (dus ik stond erg hard nee te schudden maar je raad het al) Heb foto gemaakt hoe het in elkaar zit (na vragen of het mocht)

Hieronder het weef apparaat
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20190608_110614.jpg
Bekeken:   314
Grootte:   100,5 KB
ID:        88550

Naam:      20190608_110637.jpg
Bekeken:   309
Grootte:   72,7 KB
ID:        88551

Het gaat dus om het maken van de kaartjes zoals onderstaande voorbeeld foto. Onderstaande is gemaakt van eikenhout en denk 2mm dik? sowieso moet het 5x5 cm worden (na advies van de mevrouw op het Archeon).

Naam:      weefkaart.jpg
Bekeken:   307
Grootte:   84,0 KB
ID:        88552

Je kan ze redelijk goedkoop kopen maar ja... je kan alles wel kopen

Edit: Aangezien WR1944 had lopen googlen naar een filmpje dacht ik laat ik die er ook maar bij plaatsen dan komt origineel van de website : https://kleinspul.blogspot.com

Laatst gewijzigd door hstraat; 10-06-19 om 18:47.

Eerste gedachte: ik zou beginnen met een blok hout, 50x50xWhatever_je_nodig_hebt, daar op de hoekpunten 4 gaten doorheen boren, en dan loodrecht op die gaten in plakjes zagen?

Maakt het nog uit denk je in welke richting de nerf gaat. Ik heb met bijvoorbeeld hardhout gemerkt dat dit heel snel breekt als je er dunne plakjes van zaagt. Dunne plakjes zagen lukt wel nu ik in het bezig van de lintzaag ben

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb even moeten snuffelen op Google en YouTube maar dit is een uiterst vernuftige manier om banden te weven. Het ziet er erg simpel uit maar het biedt veel mogelijkheden. Ik had dit nog nooit eerder gezien maar ik ben blij met de nieuw verworven kennis.

Ik zag zelfs dat iemand gewoon speelkaarten had gebruikt. Door niet alle kaarten te draaien maar een deel af te splitsen konden er interessante patronen gemaakt worden.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 10-06-19 om 17:17.

Je kan het inderdaad heel ingewikkeld maken. Gaat mijn petje te boven. Mijn vrouw heeft al een ander weefgetouw ook niet traditioneel. Kan wel eens kijken of ik daar een technische tekening van kan maken en het dan hier delen.

Goed avondje klooien in de schuur , 2 zijkanten van mijn duimen weg geschuurd en mevrouw heeft 13 weefkaarten. Ondertussen ook nog een brood gebakken (doe ik ook dagelijks)

Blokje 50x50x190 klaar , kanten afgerond met bovenfrees

Naam:      IMG-20190612-WA0006.jpg
Bekeken:   180
Grootte:   24,6 KB
ID:        88629

bovenkant

Naam:      IMG-20190612-WA0008.jpg
Bekeken:   180
Grootte:   21,6 KB
ID:        88630

voor aanzicht

Naam:      IMG-20190612-WA0010.jpg
Bekeken:   183
Grootte:   25,2 KB
ID:        88631

Geschuurd en schoon gewreven met vochtige doek

Naam:      20190612_205804.jpg
Bekeken:   190
Grootte:   98,0 KB
ID:        88632

Ja ik hoor jullie Foto of het is niet gebeurd.. zie daar het brood.

Naam:      foto_7830369816863698564.jpg
Bekeken:   190
Grootte:   92,2 KB
ID:        88633

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hstraat Bekijk Berichten
    Ondertussen ook nog een brood gebakken (doe ik ook dagelijks)
    Waarom dagelijks? Ik doe steeds in 1 keer voor de hele week (2 broden van 1200 gram (deeggewicht) elk) - in de Rofco. En die Ikea roostertjes zijn wel heel handig ja. Overigens, zou je je gevormde deeg niet insnijden voordat je het de oven inschiet?

Kopshout blokjes? Dat gaat niet lang mee gaan vrees ik.
    De vikingen maakten dat even met een bijl
    Gekliefd hout is het sterkst, geen stukje fijnnervig lariks liggen?

Hey tuoh,

Is eiken niet geschikter? Ik wil sowieso wat bij masave hout kopen. Dit was een probeersel en ik heb er 1 fijn geknepen zodat de vrouw weet hoe kwetsbaar ze zijn. Ik had er al rekening mee gehouden dus dit zijn gewoon probeersels om te kijken of het lukte zo dun me lintzaag te verzagen. Dat lukt dus nu nog juiste hout erbij zoeken.
    De vikingen maakten het niet van hout maar van botten. Maar ja ik heb geen botten liggen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hstraat Bekijk Berichten
    Hey tuoh,

Is eiken niet geschikter? Ik wil sowieso wat bij masave hout kopen. Dit was een probeersel en ik heb er 1 fijn geknepen zodat de vrouw weet hoe kwetsbaar ze zijn. Ik had er al rekening mee gehouden dus dit zijn gewoon probeersels om te kijken of het lukte zo dun me lintzaag te verzagen. Dat lukt dus nu nog juiste hout erbij zoeken.
    De vikingen maakten het niet van hout maar van botten. Maar ja ik heb geen botten liggen
    Er staat ergens een kompleet skelet van één of andere ...saurus te koop, daar zitten botten genoeg in
    Eik is door de aanwezigheid van mergstralen nogal kwetsbaar voor breuk, zeker bij dunne delen. Dan is bijvoorbeeld beuk een veel beter alternatief. Maar dat klieft dan weer lastig.
    Bij lariks heb je het beste uit twee werelden, redelijk hard, taai, en klieft toch makkelijk.

Forum Rechten