INCA vlak vandikte

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een INCA vlak en vandiktebank aangeschaft. Ik wil graag de lagers vervangen en meteen de wals schoonmaken.
Nu heb ik de boutjes los maar helaas krijg ik de wals nog niet los. Er loopt een richeltje op het lagerhuis die de boel op zijn plek houdt. Hoe krijg ik dit los? Nu zag ik dat meerdere forumleden dit hebben gedaan. Hopelijk kan iemand mij helpen.

foto2.jpg

foto1.jpg
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Helaas kan ik je vraag niet beantwoorden, maar ik ben wel erg geïnteresseerd in de oplossing. Ik heb recent ook een inca vlak vandiktebankje gekocht en opgeknapt. Het enige dat mij niet gelukt is, is het vervangen van de lagers van de wals. In theorie zouden de lagers met huis en al van de as af geschoven moeten kunnen worden (denk ik), maar met de simpele poelietrekkers die ik heb lukt het niet.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Toch een antwoord gevonden op de yahoo inca groep:
link (handleiding voor het vervangen van de wals door een shelix beitelas).
Mocht je nog geen lid zijn, even aanmelden is zeker de moeite waard. Er staat nog veel meer interessante documentatie op, o.a. over het afstellen en finetunen van de vlak-vandiktebank. Daarnaast is er ook een hoop informatie over de andere inca machines te vinden.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Joseph, mijn dank is groot. Ik ga er morgen mee aan de slag. Ik zal proberen te documenteren.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Even een korte update:


Omdat er geen draad in de gaten van het huis zitten, heb ik deze getapt. De maat was afwijkend: 6.5mm. Ik heb dus M7 getapt. Nu moest ik M7 bouten hebben. Deze had ik niet en mijn plaatselijke bouwmarkten ook niet. Dus uiteindelijk besteld. Wordt vervolgd.

B4BA9582-F7D5-4CE2-B8EA-6B95AA07B34E.jpg

CC648C0E-30F8-426E-9A74-981BE2FFCCA5.jpg
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
De bouten zijn vandaag binnengekomen. Meteen geprobeerd de huizen met lagers los te halen. Dit ging gelukkig:

5.jpg

4.jpg

Toen de andere kant los maken:


2.jpg

3.jpg

En vervolgens in het azijn:

azijn.jpg
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Verder zijn de lagers meteen besteld (SKF) en de messen naar de slijper gegaan.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Oh mooi, dus uiteindelijk is het met wat geduld en het juiste gereedschap betrekkelijk eenvoudig.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Netjes AHK ga je deze houden? :)

Ik denk het wel :)

- - - Updated - - -

Netjes AHK ga je deze houden? :)

Ja met wat een zelfgemaakte poelietrekker was het simpel.

Oh mooi, dus uiteindelijk is het met wat geduld en het juiste gereedschap betrekkelijk eenvoudig.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

- - - Updated - - -

Netjes AHK ga je deze houden? :)

SKF 6203 2Z/C3

Interessant topic. Welk type lagers heb je besteld?
 

Kimbo

Nieuw lid
8 mrt 2017
19
0
Beste mensen in deze Thread, ik heb vorig jaar een Inca van diktebankje gekocht en heb de messen los gehaald en laten slijpen. Helaas lukt mij het niet (na meerdere pogingen en methodes) om de messen er recht in te krijgen zodat het hout goed vlak en recht uit de machine komt. Ik ben echt radeloos en zoek iemand die veel ervaring hiermee heeft of die een kan zien wat er mis is aan de machine waardoor het niet lukt. Wellicht weten jullie misschien iemand? Of ben je zelf die persoon? Ik hoor het heel graag. Ik woon zelf in Den haag. Groet, Kim
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Beste mensen in deze Thread, ik heb vorig jaar een Inca van diktebankje gekocht en heb de messen los gehaald en laten slijpen. Helaas lukt mij het niet (na meerdere pogingen en methodes) om de messen er recht in te krijgen zodat het hout goed vlak en recht uit de machine komt. Ik ben echt radeloos en zoek iemand die veel ervaring hiermee heeft of die een kan zien wat er mis is aan de machine waardoor het niet lukt. Wellicht weten jullie misschien iemand? Of ben je zelf die persoon? Ik hoor het heel graag. Ik woon zelf in Den haag. Groet, Kim

Ik zou je even aanmelden voor de inca user group. Kost niets, en op hun webpagina staat zo'n beetje alle denkbare documentatie van alle inca-machines. Er staat ook een handleiding op om de vlak-vandikte bank helemaal opnieuw af te stellen. Dat document heet inca planer jointer tuning.pdf

edit: moet ik natuurijk wel het adres vermelden :)
 

Kimbo

Nieuw lid
8 mrt 2017
19
0
Ik zou je even aanmelden voor de inca user group. Kost niets, en op hun webpagina staat zo'n beetje alle denkbare documentatie van alle inca-machines. Er staat ook een handleiding op om de vlak-vandikte bank helemaal opnieuw af te stellen. Dat document heet inca planer jointer tuning.pdf

edit: moet ik natuurijk wel het adres vermelden :)

Hoi Joseph, bedankt! ik ga even kijken
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat ook kan en was bij mij ook het geval merkte Trilliwilli op, de as stond schuin. Dus controleer je schaafas ten opzichte van het bovenblad! Anders blijf je stellen tot je een ons weegt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De verstelling van de vandiktetafel gebeurt door een ketting, welke 4 draadeinden bedient. Als deze niet op precies dezelfde hoogte zitten(de vandiktetafel zit dan dus iets scheef) dan krijg je nooit een goede doorvoer
 

Kimbo

Nieuw lid
8 mrt 2017
19
0
Wat ook kan en was bij mij ook het geval merkte Trilliwilli op, de as stond schuin. Dus controleer je schaafas ten opzichte van het bovenblad! Anders blijf je stellen tot je een ons weegt.

Hoi hstraat, dat zou inderdaad aan de hand kunnen kunnen zijn. Wat is de beste methode om dat te controleren denk je? Ps triliwilli is dat een forum member? :-/
 

Kimbo

Nieuw lid
8 mrt 2017
19
0
De verstelling van de vandiktetafel gebeurt door een ketting, welke 4 draadeinden bedient. Als deze niet op precies dezelfde hoogte zitten(de vandiktetafel zit dan dus iets scheef) dan krijg je nooit een goede doorvoer

Hoi Handig18, bedankt voor je antwoord. Het probleem doet zich al voor bij het vlakken dus ik denk niet dat het in de vandikte tafel zit. Wel een goed idee om sowieso eens te kijken of dat het recht staat. Thanks
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.