DIY freestafel met aldi onderstel

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Sommige zullen het al wel gelezen hebben, ik heb de in de uk sterk aangeprezen katsu trimmer gekocht en aangekregen.
360.jpg

Hier wilde ik een snel opstelbare freestafel voor maken die weinig plaats in neemt.
We zijn er dus aan begonnen.

In de aldi is er een workmate clone te koop. Ik ben deze dus gaan halen.
Eens deze geassambleerd is kon het echte werk beginnen.

Een multiplex plaat op 710 x 610 gezaagd.
en dan de uitsparing voor de inleg gefreesd. (hier ben ik vergeten foto's) van te nemen.
De inleg ge monteerd en het is mooi gelijk met de multiplex plaat.
360.jpg


Dan natuurlijk de basis gemonteerd op de inleg en de frees gemonteerd in de basis.
360.jpg


Voor Voor het plezier er al eens een freesje gemonteerd
360.jpg


Dan natuurlijk nog de kleine voetafdruk bevestigen. dit doe ik zonder de motor want deze past namelijk in een houten kistje.
Lijkt mij ook veiliger voor het motor huis als de tafel toch eens moest vallen.
360.jpg


ook maar eventjes snel de kist laten zien.
360.jpg

hier passen netjes ale sleutels en hulpstukken in.

Het enigste dat ik nog moet maken is een geleider.
Deze ga ik wel maken onder het principe van ee nverdraaibare geleider.
Dan heb ik geen tracks nodig en is ok simpel om te maken.
Wil ik toch eens tracks infrezen en een gewone geleider maken dan kan ik dat nog altijd doen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Lekker simpel en praktisch,ik hou er wel van.. Een geleider is wel een must, wat mij betreft. anders is het alleen maar een afrond- kantenbreektafeltje. Makkelijk, dat wel, maar met een simpele geleider is er zoveel meer mee te doen.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Lekker simpel en praktisch,ik hou er wel van.. Een geleider is wel een must, wat mij betreft. anders is het alleen maar een afrond- kantenbreektafeltje. Makkelijk, dat wel, maar met een simpele geleider is er zoveel meer mee te doen.
Die geleider gaat er zo komen hoor maar denk aan een swivel fence te maken.
IMG_6459.JPG

zo een beetje dit idee.
Als ik de tafel meer ga gebruiken zal ik er wel t-tracks inzetten
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dat is het ding dus, als je 'm eenmaal hebt en goed ingericht, ga, je 'm ook meer gebruiken.. Ik heb zelf sinds kort een freestafel en na 'm goed afgesteld te hebben, kan ik 'm nu ook als jointer gebruiken en omdat ik 'm dan via de geleider van de zaagtafel gebruik, zeer precies in de verstelling. Doe het in 1x goed en je hebt een prachtig, mogelijk veelzijdig stuk gereedschap te pakken.

Maar simpel is ook goed, als het maar werkt. Houtbewerken met machines is toch een half uur instellen en tien seconden bewerken. Maar het is leuk als de insteltijd wat verkort kan worden en beter precies kan worden gemaakt..
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Dat is het ding dus, als je 'm eenmaal hebt en goed ingericht, ga, je 'm ook meer gebruiken.. Ik heb zelf sinds kort een freestafel en na 'm goed afgesteld te hebben, kan ik 'm nu ook als jointer gebruiken en omdat ik 'm dan via de geleider van de zaagtafel gebruik, zeer precies in de verstelling. Doe het in 1x goed en je hebt een prachtig, mogelijk veelzijdig stuk gereedschap te pakken.

Maar simpel is ook goed, als het maar werkt. Houtbewerken met machines is toch een half uur instellen en tien seconden bewerken. Maar het is leuk als de insteltijd wat verkort kan worden en beter precies kan worden gemaakt..

Daar kan ik je geen ongelijk in geven maar ik zie ook door de t-tracks het bos niet meer.
 

GeertGeentjens

Nieuw lid
14 apr 2012
14
0
Toch goed opletten dat de tafel goed blijft staan volgens mij. Die tafel heeft niet veel gewicht in de schaal te gooien denk ik .
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Toch goed opletten dat de tafel goed blijft staan volgens mij. Die tafel heeft niet veel gewicht in de schaal te gooien denk ik .
Moest deze te weining gewicht hebben dan kan ik nog altijd een tabletje maken op de onderste dwarsleggers en daar wat gewichten opzetten.
het voordeel van deze opstelling is natuurlijk dat deze ok nog heet transporteerbaar is.
Valt hij tegen dan valt hij tegen, maar dan heb ik het toch geprobeerd.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Maak het gewoon allemaal niet te zwaar..... dat is de Katsu frees ook niet. Prima ding voor wat het is, maar dat is het lichtere freeswerk.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Mooi freestafeltje hoor, leuke frees ook wel. Maar dat mensen daar iets achter zoeken "komt uit dezelfde fabriek" :) Gewoon een chinese copie, maar mooi licht freesje. Wat ik mij nog afvroeg, zouden mensen eerder een lichtere of zwaardere frees in zo'n tafel hangen? Heeft het zin om er een in te hangen waar 12mm frezen inpassen of brengt dat weinig?
Ik heb in China (yes, ook alweer in China) zo'n lock-miter bit gekocht, met een 8mm as, maar dat is een heftige frees, en eigenlijk vertrouw ik zo'n grote frees eerder met een 12mm as.
Verder zag ik in bouwplannen van een router tafel uit een amerikaans tijdschrift dat er ook een soort "startpin" nodig is waar je het werk eerst tegenaan schuift voor je tegen de volgfrees aan beweegt, en bij andere plannen zie je dit weer niet. Meningen? Vermoedelijk voorkomt het dat de frees hapt en het werk naar rechts toe weg geslagen wordt, hebben mensendit meegemaakt?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De zwaarte van je frees pas je normaal aan aan het gebruik..... in een tafel is een zwaarder model meestal niet gelijk een groot nadeel omdat je het werkstuk beweegt en niet de frees. Maar een zware frees is een licht tafeltje is ook niet handig.

En zo’n starter pin is bij werk zonder geleider vaak erg prettig.... die schroef je normaal in de freesplaat.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
zo na paar keer de tafel gewoon gebruikt te hebben om de kanten afteronden. toch de snelle en simpele geleider gemaakt.
dit als een scharnierende geleider.
360.jpg

deze klem ik dan vast op de tafel met een lijmtang.
De maataanduiding op de inleg heeft er voor gezergt dat deze perfect in het midden van de tafel werd gemonteerd.
360.jpg

360.jpg


Zoals jullie kunnen zien werkt dit perfect en ben ik toch met verstomming geslagen van de "kracht" van deze frees.
Natuurlijk niet in hard hout gefreesd maar toch een sleuv van 15mm diep en 20mm breed in 2 stappen gedaan elks van 7.5mm.
360.jpg
.
Deze balk is trouwens al voor een magneetbord aan de muur te bevestigen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De kunst is nu om de zwengels te gebruiken om de geleider te verstellen ;)

Mijn (vrij zware) freestafel ligt los op twee schraagjes. Is voor de meeste werkstukken prima. Voor het zwaardere werk zet ik het blad met twee lijmklemmen vast op de schraagjes en gaat onderop de dwarsligger een zak zand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.