Tips om blad te lijmen

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo,

Na veel schaaf en zwaagwerk ben ik zover dat het bovenblad van mijn werkbank kan verlijmen. Nu sta ik in dubio hoe dit te doen:
-alles insmeren en het hele pakket gelijktijdig lijmen en klemmen. Ik kom dan wel kritisch met de open tijd van de lijm
- balk voor balk lijmen.
- 2 x de helft en dit weer tegen elkaar lijmen.

Zelf neig ik naar optie twee. Balk voor balk. Vooral omdat, mocht er toch nog een kromming g in de balk zitten, dit nog valt te plooien. Ik ben dan wel lang bezig, maar dat is geen probleem.
Werkbank wordt 170 cm lang en 70 cm breed. 10cm dik

werkbankblad1.jpg
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik zou het in delen doen. 4 balken per keer ofzo. Mocht je een vandiktebank hebben, zorgen dat de delen daar nog door kunnen.

Gebruik je ook domino's of iets dergelijks om ze vlak te houden? Dat helpt wel.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Als je nog geen ervaring hebt met dit soort lijmklussen, is het inderdaad aan te bevelen om het in kleinere gedeelten te doen. Voor het eindresultaat maakt dat geen verschil, maar je houdt het werkproces overzichtelijk en minder stressvol. Twee gratis tips. Denk aan het afwisselen van de jaarringen/nerfrichting en klem je werkstuk ook aan de boven- en onderkant zodat de delen niet wegschuiven en het blad ook vlak wordt. Zelf gebruik ik daar balkjes voor die ik heb ingetapet/ -geteept met verhuisplakband (zodat de lijm er niet aan hecht).
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik doe het vaak 2 per lijmronde. Te beginnen met de middelste. Aan weerszijden er elke keer 1 balk/lat bij plakken. Duurt even, maar het werkt wel rustig.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik moet zeggen dat het wel heel erg scheelt of je lamello's, Domino's of deuvels gebruikt om de balken goed uit te lijnen. Dan kan je veel makkelijker een groot deel lijmen in één keer. Anders kan je inderdaad het beste ze stuk voor stuk doen en dan weer tot de breedte van je vandikte bank.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zorg voor hulp. Zo een lijmklus doe je met twee. Lijm aanbrengen gaat uiteraard sneller, maar ook bij het klemmen is een extra paar handen veel gemakkelijker.
Zorg er voor dat je voor dat je daadwerkelijk gaat lijmen alles gereed is. Wees er zeker van dat alles past, zorg dat alle klemmen aanwezig zijn, voldoende lijm...
En dan zonder aarzelen doorwerken.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik zou het in delen doen. 4 balken per keer ofzo. Mocht je een vandiktebank hebben, zorgen dat de delen daar nog door kunnen.

Gebruik je ook domino's of iets dergelijks om ze vlak te houden? Dat helpt wel.

Dat het niet helemaal vlak blijft is niet zo'n probleem. Ik ga later met een bovenvrees het afvlakken.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Denk aan het afwisselen van de jaarringen/nerfrichting.

Ik heb al vele lijmklussen gedaan, maar over het algemeen tot het formaat van bijzettafeltjes. En het afwisselen van de jaarringen weet ik natuurlijk, maar het gebeurd mij regelmatig dat ik het al in de klemmen heb en dan pas aan de jaarringen denk :( .Dus bedank voor de reminder.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik moet zeggen dat het wel heel erg scheelt of je lamello's, Domino's of deuvels gebruikt om de balken goed uit te lijnen. Dan kan je veel makkelijker een groot deel lijmen in één keer. Anders kan je inderdaad het beste ze stuk voor stuk doen en dan weer tot de breedte van je vandikte bank.

Ik wil het uitvlakken met mijn bovenfrees, dus ik kijk niet op een halve mm. Met hulpbalkjes moet het toch redelijk gelijk te houden zijn. Dat doe ik ook met kleinere werkstukken,
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik doe het vaak 2 per lijmronde. Te beginnen met de middelste. Aan weerszijden er elke keer 1 balk/lat bij plakken. Duurt even, maar het werkt wel rustig.

Ik denk dat ik het ook zo ga doen. Lijkt mii ook dat als een balk een beetje krom zou zijn deze gemakkelijker rech te trekken is. Als je een heel pakket in 1 keer lijmt heb je volgens mij weinig moglijkheiden tot correctie.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Bij mij op de avondschool zei de leraar in het begin van het eerste schooljaar: "Zorg dat je hier snel vrienden maakt, want je zal ze nodig hebben bij het lijmen" :)

Kris
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dit soort dikken bladen stapel ik meestal 1 voor 1
waarbij ik met een goede rechte begin en deze fixeer

dan lijm er op, volgende deel
netjes de bovenzijde gelijk leggen een paar klemmen om hem aan te trekken.
vervolgens dan een paar stevige schroeven zodat hij onwrikbaar vast zit
klemmen er af en de volgende tot het blad in elkaar zit.
de laatste alleen lijmen en klemmen vervolgens de lijm laten uitharden

in delen lijmen heeft alleen zin als je het gereedschap hebt om die grote stukken nog een keer vlak en haaks te maken voordat je er 1 geheel van maakt.
anders is het juist moeilijker om het goed vlak te houden
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een nadeel van onderling schroeven is dat je deze altijd raakt als er een gat in het blad geboord moet worden. Deze methode werkt prima als geen vlakke ondergrond en voldoende klemmen hebt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zou het ook in twee keer doen. En dan voordat je de twee delen gaat lijmen, deze twee opnieuw vlakken en de lijmkant goed passend schaven.
Nadat je de twee helften gelijmd hebt, zullen de twee te lijmen kanten niet meer mooi passend zijn.
Dus controleer dat goed en waarschijnlijk weer goed passend maken. Dan de twee helften aan elkaar lijmen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Schroeven gebruiken is niet nodig, en als iemand ooit het hout wil hergebruiken heeft ie echt een probleem als hij/zij zaagt .
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Je kunt nadat de lijm gedroogd is de schroeven er weer uit draaien, dan vind het ik nog niet zo’n gekke oplossing:rolleyes:

Fons
 
Laatst bewerkt:

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
Herkenbaar! in de stress van alles mooi recht/vlak/haaks en dan ook nog binnen de 'open tijd' van de lijm vergeet soms ook aan jaarringen te denken. Alles van te voren op de juiste wijze klaarleggen en markeringen aanbrengen helpt wel!
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
1 per 1 is natuurlijk het veiligst maar ook het tijdsintensiefst. Ik zou het per 4 ofzo doen, beetje afhankelijk hoeveel klemmen je hebt.

Ik heb niet grandioos veel ervaring met tafelbladen lijmen maar wel met vanalles bij elkaar deuvelen & lijmen, en mijn succesrate hangt niet echt af van hoeveel je verlijmt, wel of alles goed is voorbereid zodat je geen fouten kan maken onder tijdsdruk.

ps is dat daar beuk dat ik zie? :)

Succes ermee!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
De bladen (weliswaar kleiner) die ik heb verlijmd heb ik dat als volgt gedaan:
Blad klaarleggen zoals je wilt dat het wordt (ringen om en om, of gewoon de mooiste tekening boven), dan draai je alle planken één kant op 90 graden, die kant smeer je vervolgens in mijn lijm, dan draai je ze weer terug en klem je ze aan.

Dit werkt super fijn, en snel, als je geen lamello's of domino's gebruikt. De uitlijning doe ik door het blad tussen wat balken in te klemmen die zijn ingetaped, zodat ze niet gaan vastplakken aan het blad. Zorg wel voor een vlakke ondergrond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.