Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Tips om blad te lijmen

Hallo,

Na veel schaaf en zwaagwerk ben ik zover dat het bovenblad van mijn werkbank kan verlijmen. Nu sta ik in dubio hoe dit te doen:
    -alles insmeren en het hele pakket gelijktijdig lijmen en klemmen. Ik kom dan wel kritisch met de open tijd van de lijm
    - balk voor balk lijmen.
    - 2 x de helft en dit weer tegen elkaar lijmen.

Zelf neig ik naar optie twee. Balk voor balk. Vooral omdat, mocht er toch nog een kromming g in de balk zitten, dit nog valt te plooien. Ik ben dan wel lang bezig, maar dat is geen probleem.
    Werkbank wordt 170 cm lang en 70 cm breed. 10cm dik

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      werkbankblad1.jpg
Bekeken:   383
Grootte:   99,5 KB
ID:        88487
    Laatst gewijzigd door Luinge; 09-06-19 om 15:44.

Ik zou het in delen doen. 4 balken per keer ofzo. Mocht je een vandiktebank hebben, zorgen dat de delen daar nog door kunnen.

Gebruik je ook domino's of iets dergelijks om ze vlak te houden? Dat helpt wel.

Als je nog geen ervaring hebt met dit soort lijmklussen, is het inderdaad aan te bevelen om het in kleinere gedeelten te doen. Voor het eindresultaat maakt dat geen verschil, maar je houdt het werkproces overzichtelijk en minder stressvol. Twee gratis tips. Denk aan het afwisselen van de jaarringen/nerfrichting en klem je werkstuk ook aan de boven- en onderkant zodat de delen niet wegschuiven en het blad ook vlak wordt. Zelf gebruik ik daar balkjes voor die ik heb ingetapet/ -geteept met verhuisplakband (zodat de lijm er niet aan hecht).
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Ik doe het vaak 2 per lijmronde. Te beginnen met de middelste. Aan weerszijden er elke keer 1 balk/lat bij plakken. Duurt even, maar het werkt wel rustig.

Ik moet zeggen dat het wel heel erg scheelt of je lamello's, Domino's of deuvels gebruikt om de balken goed uit te lijnen. Dan kan je veel makkelijker een groot deel lijmen in één keer. Anders kan je inderdaad het beste ze stuk voor stuk doen en dan weer tot de breedte van je vandikte bank.

Zorg voor hulp. Zo een lijmklus doe je met twee. Lijm aanbrengen gaat uiteraard sneller, maar ook bij het klemmen is een extra paar handen veel gemakkelijker.
    Zorg er voor dat je voor dat je daadwerkelijk gaat lijmen alles gereed is. Wees er zeker van dat alles past, zorg dat alle klemmen aanwezig zijn, voldoende lijm...
    En dan zonder aarzelen doorwerken.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avos Bekijk Berichten
    Ik zou het in delen doen. 4 balken per keer ofzo. Mocht je een vandiktebank hebben, zorgen dat de delen daar nog door kunnen.

Gebruik je ook domino's of iets dergelijks om ze vlak te houden? Dat helpt wel.
    Dat het niet helemaal vlak blijft is niet zo'n probleem. Ik ga later met een bovenvrees het afvlakken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerflander Bekijk Berichten
    Denk aan het afwisselen van de jaarringen/nerfrichting.
    Ik heb al vele lijmklussen gedaan, maar over het algemeen tot het formaat van bijzettafeltjes. En het afwisselen van de jaarringen weet ik natuurlijk, maar het gebeurd mij regelmatig dat ik het al in de klemmen heb en dan pas aan de jaarringen denk .Dus bedank voor de reminder.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TUNE4IT Bekijk Berichten
    Ik moet zeggen dat het wel heel erg scheelt of je lamello's, Domino's of deuvels gebruikt om de balken goed uit te lijnen. Dan kan je veel makkelijker een groot deel lijmen in één keer. Anders kan je inderdaad het beste ze stuk voor stuk doen en dan weer tot de breedte van je vandikte bank.
    Ik wil het uitvlakken met mijn bovenfrees, dus ik kijk niet op een halve mm. Met hulpbalkjes moet het toch redelijk gelijk te houden zijn. Dat doe ik ook met kleinere werkstukken,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rinus Bekijk Berichten
    Ik doe het vaak 2 per lijmronde. Te beginnen met de middelste. Aan weerszijden er elke keer 1 balk/lat bij plakken. Duurt even, maar het werkt wel rustig.
    Ik denk dat ik het ook zo ga doen. Lijkt mii ook dat als een balk een beetje krom zou zijn deze gemakkelijker rech te trekken is. Als je een heel pakket in 1 keer lijmt heb je volgens mij weinig moglijkheiden tot correctie.

Forum Rechten