Dochter haar eerste met de hand gesneden messen

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
Vandaag zijn we met zijn allen op de Grijze Jager dag in Archeon geweest. Geïnspireerd door dit alles begon mijn jongste dochter met een afbreek mesje messen te maken. Dit zijn dus haar eerste serieuze houtsnij werkjes. Nu vraag ik mij af wat een niet al te duur beginners set voor houtsnijden is.

messen Nienke.jpg
 
Jong geleerd ,oud gedaan. :)

Het model zit er goed !, in maar wees voorzichtig met afbreekmesjes. Bij het vast lopen of kracht zetten kunnen ze onvoorspelbaar breken.
Ik zou gewoon één of 2 mesjes los kopen.
Met bijvoorbeeld een rozenmes en kerfmes van Pfeil kan ze voorlopig wel uit de voeten. ( Baptist of andere winkel online en misschien zelfs op marktplaats )

Een handschoen of andere bescherming is raadzaam.

Zorg ook voor makkelijk te snijden hout dit maakt het leren snijden gemakkelijker.

Gr Edwin .
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
Hoi Edwin,

Dank je wel voor de tips. Ik leer haar al haar duim op het metaal te zetten van de houder en niet op het blad zelf. Ik ga eens kijken wat het zo moet kosten..
Vrienden van ons wonen in Arnhem dus die maar bericht gestuurd om een rozenmes en kerfmes bij de baptist te halen voor ons. Komt vanzelf onze kant op want zien elkaar regelmatig.

Welk hout is geschikt? Heb nu alleen vuren. Zou eventueel aan japanse sierkers kunnen komen, die heb ik vorig jaar omgezaagd en stammetjes opgestapeld daar op die tuin.
 
Laatst bewerkt:

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb een flink litteken in mijn wijsvinger van een breekmesje wat helemaal brak, dus ook het plastic. Ik zou inderdaad voor een vast mes gaan.
Verder leuk dat ze dit leuk vindt
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
HKuit, de juiste messen zijn reeds besteld via vrienden die het bij Baptist kopen. Ik neem deze tip zeer ter harte want wil niet dat ze zware verwondingen krijgt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.067
489
Moordrecht
Wat leuk! Ik hoop ooit ook eens 1 van mijn neefjes enthousiast te maken om 's wat met hout te doen. Bij 1tje zou het nog wel een kans hebben, die ander is echt een rouwdouwer.. :)
 

rolmaat

Nieuw lid
5 jun 2019
4
0
Leuk ziet er speels uit, wat boven al aangegeven is goed droog lindehout. Werk heel goed en motiverend vooral bij ouderen en jongeren.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
Hartelijk dank voor het aanbod Rinus, ik kom echter niet vaak in de buurt van Heerde. Maar mochten we in de buurt zijn laat ik het weten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.