burl van ratelpopulier

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Op mijn werk is een enorme ratelpouplier metde storm van vorige nacht ontworteld geweest.
Halfwege de stam zit en enorem burl op de volledige diameter, quasi 150cm diameter.
Zou er mij iemand kunnen vertellen hou ik dat stuk het beste oogst. Kan hem toch onmogelijk in de volledige diameter op 1meter dikte vervoeren
Mag ik hem in "vervoerbare" stukken ter plaatse verzagen en zo stockeren?
Hoe bewaren?
Graag info want deze kans wil ik niet laten schieten!!!PHOTO-2019-06-08-12-15-26 (3).jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je nu eerst een schijf zaagt uit de stam waarom de volledige knol zit, en dan taartpunten naar binnen toe, kun je volgens mij niet veel fout doen. Bewaren mag bij mij :cool:

Als je de taartpunten net zo breed maakt aan de buitenkant als de knol hoog is, hou je alle mogelijkheden open. En als dat ontransporteerbaar wordt omdat de knol 80 cm hoog is, dan zaag je ze gewoon op bv. 50 cm - dan worden de eventuele schalen ook maximaal 50 cm doorsnede, maar dat is nog best groot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.