Eéntje die niet verwelkt.......

Tijdens een wandeling in het bos kwamen wij deze tak tegen. Aan de tekening in het hout en schors te zien is het afkomstig van een beuk.

IMG_4680.jpg

Hij is mogelijk jaren geleden al door de bliksem van een boom gescheurd aangezien er brandvlekken op zaten.
De vorm is op zich al bijzonder.

IMG_4681.jpg


Mijn vrouw dacht gelijk aan een bloemkelk. Het hout was al in vergaande staat van ontbinding en ook de houtworm heeft wel zin gehad in een gebakken beuken tak.
Na de ergste rotte delen te hebben weggesneden gekeken wat er over was en of het nog wel loonde om iets van te maken.
Gezien de houtworm deze eerst zoveel mogelijk verwijderd en daarna de tak nog maar een keer verwarmd in de oven tot zo'n 110 graden. Na een uur sudderen er uit gehaald en ik hoop dat al het levende organisme nu wel dood is.

JJOU3817.jpg


Even een proef of er 1 of meerdere stampers in moeten en hoe dik/groot ga ik die dan maken. Ik maak ze uit een wilgen takje, deze liggen in het houthok en zijn afkomstig van de Cavia's.
Er staan enkele knotwilgen bij de beek in onze straat. Onze cavia's zijn dol op de schil en hebben de takken in een mum van tijd prachtig afgeknabbeld. blijft er prachtig wit hout over.

De bladeren ..... ja hoe ga ik dat doen. Ik had nog enkele stukken eik, afkomstig van een oude tafel. Deze met de lintzaag in vorm gezaagd. Ik maak 2 bladeren waarvan er 1 een geknakte top krijgt.
Na het zagen de blad vorm er ingesneden met de guts, en vergeten foto's te nemen. mijn excuus .

Het bevestigen van de bladeren aan de tak is ook nog even een dingetje. Na wat proberen besloten on deze met behulp van 2 kleine deuveltjes er aan vast te lijmen.
Eerst 2 ondiepe gaatjes in de binnenkant van het blad. Hierin 2 stukjes hout met een puntje en deze op de plek gehouden waar ik ze wilde hebben. Na deze te hebben aan gedrukt met de hand blijft er op de tak de afdruk achter waar je dan moet boren.
Ik had van te voren wel eerst een handje nodig om te kijken wat de beste positie van de bladeren was.

IMG_4743.jpg

Hier is ook de uiteindelijke stamper te zien, al staat hij nog niet vast op de juiste plek.
Nu de bladeren geplaatst zijn, nagedacht over hoe ik de bloem moet presenteren. recht op staand of op een andere wijze.
Na wat kijken hoe of wat gekozen om de bloem schuin liggend ergens op te maken. Nu nog even uitzoeken waar op of mee.

OWKW4962.jpg

Deze twee stukken Pseudo Acacia had ik 2 jaar geleden gezaagd en aan elkaar gelijmd. helaas was de naad niet recht en door de werking van het hout waren de delen niet vlak meer.
De delen wel aan elkaar laten zitten en gevlakt . Eerst grof met rasp en daarna met schaaf.
Om de naad te verdoezelen een stuk ..... ???? ingelijmd. Dit hout heb ik 2 jaar gelden op de beurs gekregen. Het zijn allemaal strips van 1.5 m lang en diverse diktes en breedtes. de breedste 1cn en de smalste 0,5cm.
Eerst met de bovenfrees een groef uitgefreesd. Net iets minder diep dan de dikte van strip en net iets smaller om er zeker van te zijn dat hij goed past.

UPLD1445.jpg

Nu gaan bedenken hoe en waar op de bloem moet staan boven op dit voetstuk.

IMG_4756.jpg

IMG_4757.jpg

Zodra ik er uit ben hoe en wat. laat ik jullie het resultaat zien. Dus ik mag nu niet meer vergeten foto's te nemen.
Gezien de aanstaande vakantie gaat dat niet binnen 3 weken lukken.

Gr Edwin
 
Laatst bewerkt:

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ziet er goed uit... Aan inspiratie ontbreekt het niet zie ik wel.
Misschien een mooi handgesneden of gedraaid potje eronder?
Wacht hier rustig het eindresultaat af! Mooi gedaan.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Een kunstwerk (in wording) met een bescheiden verhaal er aan vast, heel leuk!

Het ingelijmde strookje lijkt me overigens Wengé te zijn.
 
Vandaag weer iets verder .

Pootjes gedraaid van Taxus en de staanders op maat gemaakt waar de bloem uiteindelijk op rust.

IMG_4762.jpg

IMG_4764.jpg

IMG_4766.jpg
Deze zijn het zelfde hout en dezelfde breedte als de ingelegde strook.
Aan de onderzijde heb ik drie pootjes geplaatst. Mede omdat de onderzijde niet geheel vlak is. Als hij dan ergens op staat zou hij mogelijk kunnen wiebelen.

IMG_4768.jpg

IMG_4772.jpg

Nu alles nog een paar keer schuren om daarna te verlijmen en in de Danish Oil te zetten.

Gr Edwin
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mooi hoor, eerg onder de indruk.. Prachtig om te zien wat er voor moois in de natuur verborgen ligt, als je het maar wilt zien!
 

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
knap werk geworden!
Moet dringend nog eens het bos in geloof ik, wie weet vind ik ook wel zo'n pareltje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.