Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

T-track & Matchfit, lijmklemmen

In het interessante topic van @Erik van Voorst had ik er al een opmerking over gemaakt, maar dat is niet het aangewezen topic om er verder vragen over te stellen.
    Vandaar een eigen topic.

Met behulp van T-tracks bestaat de mogelijkheid om werkstukken e.d. vast te klemmen met klemmen en andersoortige constructies.
    In sommige T-tracks, zoals de B-tracks die o.a. Baptist verkoopt, passen ook de klemmen van Festool en Makita.
    Dat maakt dit een mooi en handig systeem.
    Meestal wordt er in een werkblad een gleuf gefreest, waarne de T-track er in verzonken wordt.

Nu zag ik een Amerikaans systeem, dat geen gebruik maakt van aluminium T-tracks, maar waarin de 'track' direct in het werkblad of hulpstuk gefreest wordt.
    Het heet Matchfit en het is van het bedrijf Microjig.
    Je freest dus met een zwaluwstaart-freesje een gleuf en daar passen dan lijmklemmen en dergelijke in.

Voordeel is dat je heel snel en relatief goedkoop een hulpstuk maakt bijvoorbeeld

Nadeel is dat in de gleuven alleen klemmen passen waarvan het profiel diezelfde zwaluwstaart vorm heeft.
    En ook andere hulpmiddelen zoals T-slots of bouten die vorm moeten hebben.
    Dat kun je alleen maar bij hen (ook via Nederlandse dealers en op eBay) kopen.
    Het is flink aan de prijs.

Lid L.N. gaf aan dat je een soortgelijk resultaat zou kunnen bereiken als je een T-slot frees zou gebruiken.
    Dat zou als voordeel hebben dat je niet de aluminium tracks overal voor hoeft te gebruiken.
    Daarnaast kun je je Makita/Festool klemmen gebruiken (of aanschaffen; die zijn een stuk goedkoper dan die van Matchfit)
    Je zou omgekeerde bouten met hun kop in de gleuf kunnen schuiven.
    T-slot met m6 of m8 draad zijn te koop voor weinig.
    Kortom, veel voordelen.

Maar wat zouden de nadelen kunnen zijn?
    Vooralsnog kan ik geen T-slot freesje vinden dat overeen komt met de maten van het profiel van Festool en Makita klemmen.
    Dat komt ook omdat ik die maten niet kan vinden (ik heb zelf niet zo'n klem en de plaatselijke Hornbach had ze alleen op bestelling)
    Op internet vind ik wel de maten staan voor het profiel van die klemmen. Ik kom veelal als maat 13,5 x 6,5 tegen, maar ook iets kleiner of groter.

Echter als ik op de site van Baptist kijk, bij de B-tracks, dan zie ik de binnenmaat van de tracks opgegeven als 12 x 7,3 mm, en er staat expliciet bij dat de klemmen van Festool in deze B-track passen.
    https://www.baptist.nl/houtbewerkers...track-b-120-cm

Ik begrijp ook van enkele Amerikaanse en Duitse Youtube filmpjes dat bij sommigen de vrees bestaat, dat het 'vlees' boven zo'n omgekeerde T gleuf zou kunnen uitbreken. Anderen geven aan dat als je de gleuf wat dieper maakt, dat het redelijk wat kan hebben.
    Wellicht is bij het Matchfit systeem het geheel wat steviger door de vorm van de zwaluwstaart; dat de druk daar wat beter verdeeld is.

Maar ik ben benieuwd hoe de ervaren houtbewerkers er hier over denken.
    Dus zou het systeem met een (geschikte) T-slot frees werken?
    Waar zou het fout gaan?
    Waarom zie ik er zo weinig van terug als ik via Google op zoektocht ga? (vaak een veeg teken )
    Laatst gewijzigd door Athanor; 07-06-19 om 22:15. Reden: toevoeging

Interessante vraag, ik houd dit in de gaten.
    Mijn eerste gedachte is "waar is een T-track gefreesde gleuf anders voor bedoeld""?". Natuurlijk kun je het overbelasten, en de vraag is dan of het nog werkbaar is; m.a.w. gaat het al snel stuk of pas als je zo'n klem flink strak aan draait?

Ik denk dat je goed moet kijken waar je een aluminium T-track zou gebruiken en waar een gefreesde.
    Bij veel en intensief gebruik, dan eerder aluminium.
    Maar voor incidenteel gebruik, of als je een mal of hulpstuk maakt, kun je waarschijnlijk gerust met een gefreesde track aan de slag.

Op een Duitse site gaf iemand aan dat hij soms wel wat geluid hoorde als hij het absoluut te heftig belastte.
    Maar iemand anders gaf daar weer als antwoord op dat je zelfs een aluminium track op die manier kapot trekt.

Hier is een video van het Amerikaanse systeem (is wel een verkooppraatje, dus attentie)

dit is dus de basis van het systeem van Matchfit.

Maar wat me niet helemaal duidelijk is of je dit niet 'gewoon' zou kunnen doen met een T-slot frees en dan T-slots en klemmen van Makita.
    Laatst gewijzigd door Keeswest; 07-06-19 om 14:43. Reden: Toevoeging

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Zou je een link van het filmpje willen plaatsen want vanaf vandaag is alles weer zwart voor mijn ogen.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Mooi systeem...die T-tracks zijn niet gemaakt om zwaar te belasten....wil je dat toch doen dan zal je de track steviger moeten bevestigen en niet met de meegeleverde kleine schroefjes...ikzelf zie het nut niet van extreem belasten...persen doe je met lijmklemmen in dogholes of rechtstreeks op het werkstuk.

Daar waar je niet anders kan zou ik frezen en anders altijd voor Alu gaan ivm slijtage lees onnauwkeurigheid.

Als je mooie geleiders kunt vinden voor in een T-Track heb je hetzelfde systeem om je jigs te maken en blijf je tevens bij EEN systeem wat mij het meest wenselijk lijkt.

Ik ben nog geen mooie T-Track geleiders tegen gekomen...waarschijnlijk omdat men daar weer Miter-Tracks voor gebruikt.
    Ben er nog wel naar op zoek.
    Laatst gewijzigd door Erik van Voorst; 07-06-19 om 16:01.
    Beter Duur Dan Niet Te Koop
    ​Achter iedere succesvolle man staat een stomverbaasde schoonmoeder.......Anoniem.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan...........P. Langkous.

Spaander, tuurlijk, graag zelfs.

Dit is degene die ik plaatste.

https://www.youtube.com/watch?v=AJ2PktnJs6s

En dit zijn er over hetzelfde produkt

https://www.youtube.com/watch?v=FJrXmnjCN84

https://www.youtube.com/watch?v=oz0_nAUPPSE

En als bonus een filmpje van een Amerikaan die zijn T-tracks maakt in hout.
    Dat is ook mijn gedachte, maar het zou zo mooi zijn als daar dan de klemmen van Festool en Makita inpassen (maar ik val in herhaling )

https://www.youtube.com/watch?v=PxNS9ulGlpo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keeswest Bekijk Berichten

En als bonus een filmpje van een Amerikaan die zijn T-tracks maakt in hout.
    Dat is ook mijn gedachte, maar het zou zo mooi zijn als daar dan de klemmen van Festool en Makita inpassen (maar ik val in herhaling )

https://www.youtube.com/watch?v=PxNS9ulGlpo
    Ik ben wel nieuwsgierig wie dat advies van deze newbie woodworker gaat/kan opvolgen....."multiple passes"....oftewel meerdere gangen met je T-slotfrees maken ????
    Beter Duur Dan Niet Te Koop
    ​Achter iedere succesvolle man staat een stomverbaasde schoonmoeder.......Anoniem.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan...........P. Langkous.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik van Voorst Bekijk Berichten
    Ik ben nog geen mooie T-Track geleiders tegen gekomen...waarschijnlijk omdat men daar weer Miter-Tracks voor gebruikt.
    Ben er nog wel naar op zoek.
    Op Aliexpress wordt vanalles en nog wat als T-nuts aangeboden.
    Deze bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/32862...22a93c00YNvrAy
    Geen idee of ze passen natuurlijk, maar als je een uurtje zoekt op Aliexpress kom je aardig wat vormen en maten tegen.
    Het is maar de vraag hoe goed ze moeten passen.
    Het lijkt me van belang dat ze vooral de rail gelijkmatig moeten belasten als de moer wordt aangetrokken.

Zelf zat ik er aan te denken om passende blokjes in plastic te (laten) maken met een 3D printer.
    Daarna een speciale moer in het plastic persen.

Zoals op dit filmpje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik van Voorst Bekijk Berichten
    Ik ben wel nieuwsgierig wie dat advies van deze newbie woodworker gaat/kan opvolgen....."multiple passes"....oftewel meerdere gangen met je T-slotfrees maken ????
    In de comments geeft hij aan dat hij dat fout gesteld heeft.
    Hij bedoelde dat hij eerst met de dado frees (is dat niet wat wij een vingerfrees noemen) meerdere gangen doet.
    En dan als laatste 1 x met de slotfrees.
    Hij gaf in de comments ook nog aan dat het ook met de dado frees wel een keertje minder had gekund.

Ik heb net ook een paar van die ali tracks binnen en t-nuts.
    Let op dat er brede profielen zijn (23mm inwendig) en wat smallere.
    Ze hebben ook van die alu hoeken met knop, op de bodem zit daar een t-nut voor zo'n breed profiel, en in de fence komt dan zo'n smal profieltje.
    Ziet er echt goed uit, passing weet ik nog niet, de passende profielen zijn nog onderweg. Dat duurt wel even, week of 3

Forum Rechten