Info voor het verzagen van drie dennen en een spar

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Beste forumleden,

over een maand gaan er 3 dennen en een spar neergehaald worden in mijn tuin. De dennen hebben een diameter van 60 en 80 cm, de spar een diameter van 55 cm.
De houthakker is bereid deze naar een zagerij te vervoeren.
Ik heb echter geen ervaring wat ik kan vragen, verwachten.
Hoe dik moet ik het best laten verzagen?
Waar moet ik daarna op letten voor het stapelen en drogen?
Gaan platen van 12cm dik met een lengte van ongeveer 3 meter niet te veel gaan werken?

Ik had er graag een paar tuinbanken en tuintafel uitgekregen (zeer robuste uitstraling met dikke planken of zelfs een boomschaal)
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Hoewel ik zeker niet degene ben met de meeste ervaring zou ik jezelf wel afvragen hoe lang je bereid bent om te wachten op verwerkbaar hout. Als je 12cm dikke stukken laat zagen kan je daar de komende paar jaar niets mee, buiten het feit dat je alles continu met een heftruck heen en weer moet rijden. Wat ik gezien heb toen ik zelf laatst een bescheiden stam heb laten zagen is het oplatten op zich niet heel lastig. Vuren latjes en een paar spanbanden en je bent een heel eind. Vuren omdat dit geen droogplekken achter zou laten. Succes!
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Mooi werk ,gewoon doen
12 cm is wel heel robuust maar waarom niet
Waait je tuinset niet weg met de storm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.