houtverbinding Gording - A spant

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Mag ik even jullie wijze raad vragen? Ik start binnenkort met de bouw van een loods van 8*17 meter. Het dak wordt een zadeldak van 20 graden die bedekt wordt met geisoleerde staalplaten. In het midden van de loods komen dus 3 A spanten om de 8 meter te overbruggen. Gordinglengte is dus 17/4 = 4.25 meter.

De wederhelft wil zo min mogelijk "horizontale oppervlakte wil waar stof op kan liggen". Daarom wil ik de bovenkant van de gordingen gelijk met de bovenkant van de spanten. Zoiets dus:
045r.JPG


Hoe wordt best deze houtverbinding gemaakt? Mogelijkheden die ik tot nu toe zie zijn:
- Pitzl verbindingen (https://www.houtbewerkingswinkel.nl/pitzl-zwaluwstaartverbinding-hvp-88318-0000-80x180x12mm), maar kan misschien wat duur worden?
- Balkdragers, maar is visueel niet zo aantrekkelijk
- of een elegante hout-houtverbinding, maar ik zie even nog niet hoe deze er goed uit ziet.

Iemand die kan helpen met dit vraagstuk? Alvast bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Wat je niet wil is gaten hakken in de spantbenen om de gordingen in te bevestigen.
Dat verzwakt de draagkracht, tenzij je het spanthout gaat overdimensioneren om dit te counteren.
Maar hout dat 8m overspant moet al serieus wat sectie hebben, nog zwaarder uitvoeren word dan bijna ondoenbaar.
Dan rest er enkel een soortement balkdragers om de klus te klaren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als het dak van staalplaat wordt, misstaat wat staal aan de binnenkant ook niet ;)

Een zwaluwstaartverbinding zoals Pitzl kan ook in hout met de bovenfrees gemaakt worden (Arunda).

Als je de gordingen een dikte laat verspringen, kan je ze gewoon kops vastschroeven of spijkeren. Zonder verspringing ook, door schuin te schroeven. De hoeveelheid bevestigingsmiddelen zou ik dan wel navragen bij je constructeur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.