Aankoop gatensteekmachine

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Het is weer tijd om de atelier wat uit te breiden.
Ik ben van plan om (waarschijnlijk tweedehands) een gatensteekmachine te kopen.
Heb even gewerkt met mijn langgatboor op mijn combine, geen al te groot succes eigenlijk. Daarna geïnvesteerd in die grootste Domino, werkt snel en handig maar de verbindingen zijn me iets te klein, de domino latjes zijn ontzettend duur en als ik ze zelf maak dan verliezen ze vaak hun passende maat (opwerken van kromme latjes).

Daar mijn bijberoep nu meer en meer een succes word heb ik iets nodig dat wat sneller, accurater en sterkere verbinding geeft.

Ik ben wel op zoek naar een echte gatensteekmachine met een kappende beitel en geen vierkant gat boormachine met beitelboor combinatie dat meer hetzelfde principe deelt van de langgat boormachine met het boren van verschillende gaten naast elkaar en dan even verder de randjes uitfrezen.

Dus iets in de richting van onderstaande prentjes.
G19132-2-Muti.jpgG19096-3-Masterwood-OMB-1.jpg11989372.jpg

Iemand ervaring met deze machines, tips waar ik op moet letten, bepaalde handelaars ... ik ben zelf wel van Belgie, maar ik ben ze hier nog niet echt tegengekomen.

Alvast bedankt voor alle tips.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedenavond kris86,

Voor toepassingen zoals verbindingen ed ) pen gat verbindingen is deze machine zeer geschikt. qua functioneren niet te vergelijken met een vierkante gatenboor. Echter is het wel een grote machine die een vaste plek moet hebben ivm het gewicht. De elektromotor op krachtstroom draait als het ware rondjes en deze maat is groter of kleiner in te stellen. werkstuk wordt hydraulisch geklemd net als automatisch boren en deze slaat zelf af door stops in te stellen op de gewenste diepte.

Wij hebben die van ons te koop staan en die is soortgelijk als je afbeelding, inclusief scherpe beitels ed. Deze gaat weg omdat een kettingsteek iets minder ruimte in neemt als deze maar heel erg weinig gebruikt wordt. meeste gaat bij ons op langgatboren of vierkantegatenboor.


Indien je interesse heb is het mogelijk een berichtje te sturen. Vervoersbedrijf Pans (Halen, belgie) rijdt regelmatig voor ons vanuit belgie/frankrijk en ik weet dat zij ook regelmatig een route doen in geldermalsen (15min hiervandaan) naar belgie. Mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Ontzettend bedankt voor het antwoord en de uitleg, ik stuur u alvast een pm voor meer informatie over de machine die u heeft staan.
 

tuoh

Oud hout
Hou er wel rekening mee dat een gatensteek niet even snel ingesteld word.
Bij het instellen van de machine zijn er verschillende stappen te doorlopen.
- zorgen dat er genoeg perslucht is (voldoende bar)
- de breedte van de gebruikte beitel opmeten, er zijn namelijk drie verschillende bestelbreedtes beschikbaar, met elk hun eigen instelwaarden.
- de oscillerende kop instellen aan de hand van de bij de machine geleverde tabellen.
- de slaglengte van de tafel instellen, gebeurt met verstelbare nokken onder de tafel.
- idem voor de gatdiepte
- de tafel op de juiste hoogte brengen
- splinterstrip juist zetten
- proefboren en eventueel de instellingen wat aanpassen, tot de juiste gatbreedte ingesteld is.

Het is een perfecte machine om seriewerk mee te doen, een paar honderd dezelfde gaten bijvoorbeeld.
Om snel enkele gaten te boren is een langgatboor met pendelboren (visbekboren) veel sneller. Idem voor voor een kettingboor trouwens.
Doorgaans zijn bij houtconstructies diverse breedtes van gaten noodzakelijk, omdat de hoekverbindingen meestal verminderingen meekrijgen, de tussenregels hebben dan bredere gaten nodig.
Op een gatensteek ga je elk werkstuk geen tweemaal op de machine leggen. Je stelt de machine dan op het smalste gat en voor de bredere gaten ga je werkstuk wat verschuiven om dat bredere gat te krijgen.
Dat is dan wat klooien om met één instelling alle werk te kunnen doen. Het gaat wel, maar de machine is daar niet voor bedoelt.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Bedankt voor de tips tuoh, het is inderdaad voor veel seriewerk te maken, voor kleinere dingetjes kan ik nog altijd de langgatboor of mijn domino gebruiken.
Die laatste gebruik ik nu enorm veel voor die 100de gaten te boren maar de machine is daar wel wat van aan het afzien, loopt vrij warm en ik heb met regelmaat wel nieuwe boren nodig met altijd in hardhout te werken. Heb hem ook al 1 keer moeten opsturen voor herstelling omdat ik er overdreven veel mee gewerkt had, gelukkig was het nog net garantie, maar dat lukt geen 2de keer :).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Beetje off-topic, maar: Wat doe je precies in bijberoep? Nergens een site/FB/insta?
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Momenteel nog niet, net bezig met de overgang van "bijklussen" naar bijberoep.
Projecten zijn van alles wat, tuinpoorten, hekwerk, balustrades, trappen etc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.