Oppottafel in Grenen, Azobé en eik

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als je vrouw wat aan aankleding wil in de tuin èn gek is op tuinieren, dan wordt er natuurlijk verwacht dat ik dat "ff" fiks.. ��

Op internet een voorbeeldje gezocht en dat wat naar eigen smaak en beschikbare materialen aangepast. We hebben hier de houtsnuffelhal en daar kwam ik b-keus Azobé tegen voor een habbekrats. De Grenen palen van 9x9 waren ook lekker geprijsd, dus we konden aan de slag. Het Eiken had ik zelf in de vorm van massieve vloerdelen.

De inspiratie:

Hoofdfoto.jpg


Het Azobé was ruw gezaagd en ik heb geen vlakbank, dus dat heb ik eerst recht gezaagd en daarna staand gezaagd. Dat ging op zich best goed, maar wat een kolere bende geeft dat. Dat doe ik dus niet meer. (en zo dwing je een vlakbank af, luisteren jullie mee, kinders? ��)

Frame geknutseld en het eiken rond de palen gezaagd. Dat frame staat nu 2x in de beits, wachtend op nog een laag. Het eiken komt vast met hoekstukjes met nog te boren slobgaten, in de hoop werking op te vangen. Ik verwacht niet dat het Azobé veel zal werken.

Kortom, een meubel wat zwaar genoeg is om tornado alley te overleven en waar mijn lief wat meuk op kan zetten, want ik geloof nooit dat ze daar echt gaat op oppotten. Dat doet ze liever in kleermakerszit in de blubber, om dan de boel mooi aan te kleden.

Het eindresultaat laat dus nog even op zich wachten, maar hier alvast een sneakpeak:

IMG_20190524_215040.jpg

IMG_20190526_114004.jpg

IMG_20190605_204050.jpg
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ziet er goed uit al. Ieder geval ook al een heel stuk steviger en duurzamer dan het voorbeeld.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Is een erg mooi meubel geworden Richie!

Ik kende die houtsnuffelhal helemaal niet. weer wat geleerd, zit niet eens zover uit Leiden vandaan. Moet binnenkort toch bij je langs om het lint te droppen :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Chaos, crisis in de zaal! Ik zal blij zijn als dat grote ding mn werkplaatsje uit is. Nog 1 laagje beits op de eiken planken en onderkant poten en dan kan hij in elkaar gezet worden. M'n lief is er nu al helemaal blij mee en is al spulletjes aan het verzamelen om 'm in te richten.. En, ook niet onbelangrijk: ik vind 'm ook goed gelukt, tot nu toe!

IMG_20190611_140013.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Pocketholes hebben de neiging om te verschuiven, dus ik moest wat stevig klemmen om het plankje te bevestigen, is meer dan prima gelukt en de boel is niet verschoven.

IMG_20190617_181957.jpg

De hoekstukjes bevestigen, aan de lange zijde 1 van de gaten langer gemaakt, om werking toe te staan. Passen en meten en de planken bevestigen.

IMG_20190617_203047.jpg

En dan is hij klaar! De pottafel in zijn natuurlijke habitat!

IMG_20190618_210913.jpg

En een leuk opvulfotootje.. :)

IMG_20190618_205821.jpg

Mijn lief is tevreden en blij, daar gaat het me om. Het lukt me ook steeds beter om netjes te werken en er echt de tijd in te steken, al was de opdracht om 'm niet té mooi te maken.

1 ding snap ik echter niet niet, de beits zit overal even dik op, alles heeft dezelfde behandeling gehad en toch droogt de beits op het eiken slecht en geeft het niet dezelfde glans. Het begint nu wel langzaam bij te trekken, maar ideaal is anders. Iemand daar een verklaring voor? Ik heb geschuurd, gebeitst, geschuuurd, ontvet, gebeitst en dat nog een keer, de laatste keer met K240 lichtjes met de hand opgeschuurd...
 
Laatst bewerkt:

Lucasje

Nieuw lid
19 jun 2019
3
0
Ziet er goed uit, mooi gedaan! Leuk om via deze manier inspiratie op te doen voor eigen projectjes.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Erg goed resultaat! Geen idee waarom het beitsen niet het gewenste resultaat krijgt maar kan me wel goed voorstellen dat dat knap frustrerend is
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Die eiken vloerdelen, waren die nieuw of gebruikt en waren deze misschien met olie behandeld?

Die waren nieuw en er zat wel een laag op. Ik dacht echt dat ik die er goed vanaf geschuurd was, maar nu je het zegt: als het olie was, dan zit dat natuurlijk dieper. De eerste laag beits echter trok er helemaal in, het hout leek wel weer gewoon droog, dus ik dacht dat er niets aan de hand was. Nu heeft er een dagje zon op geschenen en het is al iets minder, de glansverschillen. Ik hoop dat het nog een beetje wegtrekt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.