Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014

Oppottafel in Grenen, Azobé en eik

Als je vrouw wat aan aankleding wil in de tuin èn gek is op tuinieren, dan wordt er natuurlijk verwacht dat ik dat "ff" fiks.. ��

Op internet een voorbeeldje gezocht en dat wat naar eigen smaak en beschikbare materialen aangepast. We hebben hier de houtsnuffelhal en daar kwam ik b-keus Azobé tegen voor een habbekrats. De Grenen palen van 9x9 waren ook lekker geprijsd, dus we konden aan de slag. Het Eiken had ik zelf in de vorm van massieve vloerdelen.

De inspiratie:

Het Azobé was ruw gezaagd en ik heb geen vlakbank, dus dat heb ik eerst recht gezaagd en daarna staand gezaagd. Dat ging op zich best goed, maar wat een kolere bende geeft dat. Dat doe ik dus niet meer. (en zo dwing je een vlakbank af, luisteren jullie mee, kinders? ��)

Frame geknutseld en het eiken rond de palen gezaagd. Dat frame staat nu 2x in de beits, wachtend op nog een laag. Het eiken komt vast met hoekstukjes met nog te boren slobgaten, in de hoop werking op te vangen. Ik verwacht niet dat het Azobé veel zal werken.

Kortom, een meubel wat zwaar genoeg is om tornado alley te overleven en waar mijn lief wat meuk op kan zetten, want ik geloof nooit dat ze daar echt gaat op oppotten. Dat doet ze liever in kleermakerszit in de blubber, om dan de boel mooi aan te kleden.

Het eindresultaat laat dus nog even op zich wachten, maar hier alvast een sneakpeak:

IMG_20190524_215040.jpg

IMG_20190526_114004.jpg

IMG_20190605_204050.jpg
    Laatst gewijzigd door Rizz; 05-06-19 om 20:07.
    Mvg,

Richie

Ziet er goed uit al. Ieder geval ook al een heel stuk steviger en duurzamer dan het voorbeeld.

Is een erg mooi meubel geworden Richie!

Ik kende die houtsnuffelhal helemaal niet. weer wat geleerd, zit niet eens zover uit Leiden vandaan. Moet binnenkort toch bij je langs om het lint te droppen

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Chaos, crisis in de zaal! Ik zal blij zijn als dat grote ding mn werkplaatsje uit is. Nog 1 laagje beits op de eiken planken en onderkant poten en dan kan hij in elkaar gezet worden. M'n lief is er nu al helemaal blij mee en is al spulletjes aan het verzamelen om 'm in te richten.. En, ook niet onbelangrijk: ik vind 'm ook goed gelukt, tot nu toe!

IMG_20190611_140013.jpg
    Laatst gewijzigd door Rizz; 11-06-19 om 13:42.
    Mvg,

Richie

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Pocketholes hebben de neiging om te verschuiven, dus ik moest wat stevig klemmen om het plankje te bevestigen, is meer dan prima gelukt en de boel is niet verschoven.

IMG_20190617_181957.jpg

De hoekstukjes bevestigen, aan de lange zijde 1 van de gaten langer gemaakt, om werking toe te staan. Passen en meten en de planken bevestigen.

IMG_20190617_203047.jpg

En dan is hij klaar! De pottafel in zijn natuurlijke habitat!

IMG_20190618_210913.jpg

En een leuk opvulfotootje..

IMG_20190618_205821.jpg

Mijn lief is tevreden en blij, daar gaat het me om. Het lukt me ook steeds beter om netjes te werken en er echt de tijd in te steken, al was de opdracht om 'm niet té mooi te maken.

1 ding snap ik echter niet niet, de beits zit overal even dik op, alles heeft dezelfde behandeling gehad en toch droogt de beits op het eiken slecht en geeft het niet dezelfde glans. Het begint nu wel langzaam bij te trekken, maar ideaal is anders. Iemand daar een verklaring voor? Ik heb geschuurd, gebeitst, geschuuurd, ontvet, gebeitst en dat nog een keer, de laatste keer met K240 lichtjes met de hand opgeschuurd...
    Laatst gewijzigd door Rizz; 18-06-19 om 20:17.
    Mvg,

Richie

Ziet er goed uit, mooi gedaan! Leuk om via deze manier inspiratie op te doen voor eigen projectjes.

Ziet er rete strak uit Richie

ziet er netjes uit! wat voor beits heb je gebruikt?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mikew Bekijk Berichten
    ziet er netjes uit! wat voor beits heb je gebruikt?
    Dank je! Ik heb Gamma tuinbeits gebruikt.

Mvg,

Richie

Erg goed resultaat! Geen idee waarom het beitsen niet het gewenste resultaat krijgt maar kan me wel goed voorstellen dat dat knap frustrerend is

Forum Rechten