Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: forceren.

forceren.

Om mallen te maken voor enkel stuks of kleine series, is het het simpelste om ze van hout te maken. Heeft er iemand een mening over het soort hout dat het best gebruikt zou kunnen worden? Het gaat me dan met name over draaibaarheid en makkelijk glad af te werken. Ik ga beginnen met mijn hardhout voorraad, omdat ik die toch al heb. Maar als er betere keuzes zijn, verneem ik dat graag.

Bij gelijkmatig en stevig hout denk ik aan bepaalde esdoorn soorten, peer, lijsterbes. Maar ik denk dat als ze vroeger de technische kunststoffen die we nu kennen hadden gehad, dat ze misschien geen hout gebruikt zouden hebben.

Wat is het materiaal en materiaaldikte die je wil forceren?

Voor niet al te complexe vormen voldoet beuk ruimschoots.

Voor het echt zware werk moet je denken "Delignit" of iets van die strekking.

Delignit is overigens zonder twijfel de meest irritante hout-achtige substantie die ik ooit gedraaid heb. Het lijkt op dunne laagjes trespa op elkaar, en het draait verschrikkelijk; beitels zijn binnen 2 seconden bot, splinters laten gemakkelijk los, een verschrikking.

Het gaat om dun materiaal voor restauratiewerk. Meestal maar een item of een serie van een paar stuks. Voor grotere series kan ik de mal van metaal maken. Maar de mallen die je maakt gaan het magazijn in, zodat je ze later nog eens kan gebruiken. En dan is het fijn als ze een beetje in model blijven.

Corian? Verder Iepen, Linde, Esdoorn als de opslag niet <in weer en wind> staat..
    Laatst gewijzigd door wijk0983; 06-06-19 om 08:55.

Mmm, corian is niet fijn draaien volgens mij. Delrin wel...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Delignit is overigens zonder twijfel de meest irritante hout-achtige substantie die ik ooit gedraaid heb. Het lijkt op dunne laagjes trespa op elkaar, en het draait verschrikkelijk; beitels zijn binnen 2 seconden bot, splinters laten gemakkelijk los, een verschrikking.
    Op een houtdraaibank lukt het niet, het materiaal word gedraaid op een metaaldraaibank.
    Heb het materiaal vroeger veel gebruikt bij de bouw van loketten in banken. Het spul is namelijk kogelwerend!
    Zagen lukt zeer goed op de paneelzaag, wel met HM zaagbladen.

Forum Rechten