forceren.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Om mallen te maken voor enkel stuks of kleine series, is het het simpelste om ze van hout te maken. Heeft er iemand een mening over het soort hout dat het best gebruikt zou kunnen worden? Het gaat me dan met name over draaibaarheid en makkelijk glad af te werken. Ik ga beginnen met mijn hardhout voorraad, omdat ik die toch al heb. Maar als er betere keuzes zijn, verneem ik dat graag.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij gelijkmatig en stevig hout denk ik aan bepaalde esdoorn soorten, peer, lijsterbes. Maar ik denk dat als ze vroeger de technische kunststoffen die we nu kennen hadden gehad, dat ze misschien geen hout gebruikt zouden hebben.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Delignit is overigens zonder twijfel de meest irritante hout-achtige substantie die ik ooit gedraaid heb. Het lijkt op dunne laagjes trespa op elkaar, en het draait verschrikkelijk; beitels zijn binnen 2 seconden bot, splinters laten gemakkelijk los, een verschrikking.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Het gaat om dun materiaal voor restauratiewerk. Meestal maar een item of een serie van een paar stuks. Voor grotere series kan ik de mal van metaal maken. Maar de mallen die je maakt gaan het magazijn in, zodat je ze later nog eens kan gebruiken. En dan is het fijn als ze een beetje in model blijven.
 

tuoh

Oud hout
Delignit is overigens zonder twijfel de meest irritante hout-achtige substantie die ik ooit gedraaid heb. Het lijkt op dunne laagjes trespa op elkaar, en het draait verschrikkelijk; beitels zijn binnen 2 seconden bot, splinters laten gemakkelijk los, een verschrikking.

Op een houtdraaibank lukt het niet, het materiaal word gedraaid op een metaaldraaibank.
Heb het materiaal vroeger veel gebruikt bij de bouw van loketten in banken. Het spul is namelijk kogelwerend!
Zagen lukt zeer goed op de paneelzaag, wel met HM zaagbladen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Bedankt heren, maar de mp aanbieder lijkt niet veel haast tot zaken doen te hebben. Dus maar weer even wachten tot er in de omgeving weer wat bruikbaars aangeboden wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Op marktplaats stond in eens een bekende dankaert draaibank aan geboden. Alleen in een andere plaats. Hij was van houten naar overveen gereisd. Weer gereageerd en gisteren opgehaald. Hij is gebruikt voor de opnames van de nederlandse versie van het bbc programma the repairshop. Doordat we niet zo'n goede uitleg en een verkeerd huisnummer hadden op gekregen, hebben we een volledige tour over het landgoed elswout gedaan. Gezellig een bruidsreportage doorkruist en wat wandelaars opgeschrikt, bleken we in het naastgelegen stallencomplex te moeten zijn. Is wel een mooi landgoed om te wandelen voor de liefhebbers trouwens. Bij de stallen aangekomen de draaibank uit elkaar geschroefd en in de bus gemikt. Alleen de set draaibeitels die er eerst bij zat, heeft ergens in het proces een andere eigenaar gekregen, dus die moeten we dan maar nieuw kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ja, via marktplaats kom je op de vreemdste plekken. Weet jij volgens mij alles van.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Toch was het fijner geweest, als ze de bank gelijk aan mij verkocht hadden. Scheelt een hoop reistijd en ik had er gelijk een set beitels bij gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.