Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22
  1. #11
    GH1 haalt woorden uit mijn mond.
    Ik stel voor om gewoon mee te beginnen .

    Laat je trespa werkstukken voldoende ondersteunen, niet dat je bij de laatste bewerking de trespa alsnog knapt. Trespa is aan enerzijds sterk en anderzijds ook bros.

  2. #12
    ik ga er vanuit dat je eerst zaagt en dan freest als je je frees als zaag gebruikt moet je inderdaad voor een mm of 10 gaan
    nog kleiner is kwetsbaar en breekt sneller af

    een klein freesje wordt snel warm omdat deze gewoon minder massa heeft

  3. #13
    Als trespa gaat boren even je snijvlak van je boordje net over de wetsteen halen zodat net het scherpe er vanaf is dan hapt de boor niet met doorboren en splinter het minder

  4. #14
    Dank jullie voor de tips, dit zijn precies de praktische tips&tricks die ik zocht!

    Ik maak mijn mallen nu exact op maat, zodat ik ze kan gebruiken als aftekenmallen voor rechte zaaglijnen, en freesmal voor curves.
    Als ik toch wil overstappen naar voorzagen-nafrezen, dan kan ik de buitenmaten iets aanpassen.

    Bedankt!

  5. #15
    toch nog even een extra vraagje bij deze topic: ik heb ook een projectje gepland in de komende maanden met HPL (trespa) platen.
    Ik verzaag deze met mijn TS55 Festool zaag met specifiek Trespa zaagblad van Ecotools.

    Mijn vraag: moet ik de 'gewone' snelheid bij het zagen gebruiken of zeer snel of zeer traag ?

    alvast dank, Jan

  6. #16
    Jan, zeker niet de trage stand.
    Of je de gewone of de hoge snelheid gebruikt hangt er van af hoe snel de voortgang door het materiaal is. Als je "gewoon" met de hand voortduwt, dan is de gewone snelheid prima. Een te hoog toerental bij te langzame voortgang kan tot schroeien leiden en tot overmatige zaagslijtage. Een te laag toerental geeft zwaardere splintervorming.
    Zorg voor een vlijmscherpe zaag die absoluut niet zwabbert!!!!!
    Doe maar even een testsneetje op een stukje afval.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

  7. #17
    Inmiddels heb ik al heel wat meters gemaakt. Hieronder mijn bevindingen.
    Het zagen van Trespa met een invalzaag gaat best goed. Het Trespa splintert niet, of ik het blad nu 1mm of 10mm laat doorsteken. Het blad heeft soms wel de neiging gehad om over het materiaal heen te lopen, dus door het blad iets dieper te steken ondervang je dat. Het zagen met een decoupeerzaag gaat ook heel goed, en vrij snel. De zaag wordt alleen wel bloedheet. Ik zaag zonder pendel, omdat ik niet echt verschil merkte met pendelstand 1 qua snelheid of afwerking. De decoupeerzaag heb ik vrij snel staan, maar na een halve meter zagen wordt het blad al blauw. Je hebt niet snel in de gaten dat je zaag bot wordt, maar als je na een paar meter een ander zaagje plaatst merk je het verschil wel degelijk. Ik frees de randen overigens na.

    Het boren is wel een dingetje. Ik boor de platen terwijl ze op een MDF plaat liggen. Als je toevallig net boort op een plek waar al een gat of freeslijn lag, dan breekt de onderkant uit.

    Het frezen valt me overigens wel écht tegen. Een van mijn onderdelen is een plaat van 600x600 met daarin vier uitsparingen van 200x200 (een ruit met stijlen). Om die in één keer uit te frezen is echt drama. Ik zaag ze nu met de decoupeerzaag uit, en de laatste 1-2mm frees ik weg dmv een mal. Dit kost echter veel tijd. Het maakt hierbij niet echt uit of ik met frees 20 of 10 frees, op volle snelheid of op halve snelheid...de temperatuur loopt gewoon vrij snel op. Dit komt mede omdat de kopieerringen van de Makita RT07 op 4 gaatjes na best dicht zijn, en de stofafzuiging dus echt heel beroerd is. Ik overweeg om de kopeerringen te voorzien van grotere openingen, in de hoop dat ik méér kan afzuigen, en dus minder wrijving en méér luchtstroom heb, en dus minder hitte heb bij de frees. Ik ga wel vrij snel door mijn frezen heen. Wat overigens beter lijkt te werken is om de onderkant van de freeslijn in de lucht te hebben, dus níet op een onderlegplaat. Dit leek de temperatuur te beperken.

    Voor nu gaat het om een prototype van model 1 en model 2. Aanvankelijk dacht ik nog dat ik de eerste paar ná de prototypes ook zelf zou gaan maken, maar dat zie ik nu niet echt meer zitten.

    Ik overweeg nog wel om wat te zoeken naar andere frezen dan Ecotools. Bijvoorbeeld bovenfreesjes van een A-merk, óf spiraalfrezen die in industriele freesmachines worden gebruikt (enkelsnijders met een omhooglopende spiraal om het materiaal te snel te verwijderen bijvoorbeeld).

    Voor nu zoek ik ook een goede partner om de producten grotendeels CNC te laten bewerken. Ik heb een offerte gehad van een bedrijf in Zaandam (mag ik namen noemen?), maar die vroegen zónder materiaal al méér dan de beoogde verkoopprijs (die overigens deels gelijk is aan de concurrentie).

    Heeft iemand nog suggesties voor betrouwbare, betaalbare CNC-frezers ? Bij voorkeur in Noord-Holland.

    Als iemand nog aanvullende tips heeft over het verwerken, dan hoor ik dat graag. Is het bijvoorbeeld een idee om de decoupeerzaagjes / bovenfreesjes tussen de bewerkingen door te koelen door ze even in het water te dopen, of is dat een slecht idee vanwege de gevolgen voor het materiaal?

    Groeten!

  8. #18
    Je kan je probleem met standtijd en spaanafvoer eens voorleggen aan Leitz. Waarschijnlijk sturen ze wel een vertegenwoordiger of zo. Vraag gewoon om een test. Jij kan dan snel uitrekenen of goedkoop duurkoop is. Je kan ook hier http://www.rvstools.nl/ je vraag voor leggen Rvs tools levert echter via dealers ( ijzerhandel en gereedschapslijperijen) en of die echt verstand hebben van standtijden weet ik niet. Ik had en heb het niet terwijl ik ruim 25 jaar dealer van Rvstools ben geweest. Cmt is ook een goede leverancier.

    Succes

  9. #19
    De enige frezen met voldoende standtijd in Trespa zijn DIA bestuckte. Kosten wat, maar de standtijd kan je rekenen in maanden inplaats van uren

  10. #20
    Ik gebruik vingerfreesjes met verwisselbare snijplaatjes. Aan de onderkant zo'n vierkant HM-plaatje van 12x12 mm, daarboven een rechthoekig plaatje van 30 mm.
    De eerste aanschaf daarvan is duur (ik betaalde de laatste keer ruim 150 euro), maar daarna is het alleen maar voordelig en scherp werken.
    Toerental niet al te hoog!

    Bij het zagen met de decoupeerzaag adviseer ik (nogmaals) een beetje pendel, standje 1. Dan blijft de zaag bij de neergaande slag vrij van het trespa wat de standtijd en de temperatuur zeer ten goede komt. Niettemin zul je een flinke voorraad zaagjes nodig hebben.
    Trespa blijft rotspul om te bewerken!

    Wim.IMG_0572.jpgIMG_0568.jpgIMG_0570.jpg
    Laatst gewijzigd door Berghout scheepswerk; 22-06-19 om 15:54.
    Genoeg is meer dan veel.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top